۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۷۶۰۸۴
پژوهشگر علوم حدیث گفت:

درختکاری، فرهنگ دینی با رویکردی اقتصادی

درختکاری، فرهنگ دینی با رویکردی اقتصادی
حجت الاسلام بهرامی گفت: بزرگان دینی برای نهادینه کردن این سنت به عنوان یک فرهنگ دینی عمومی صرفا به تبلیغ بیانی اکتفا نکردند بلکه خودشان از پیشگامان عرصه درختکاری بودند.

حجت الاسلام خلیل بهرامی پژوهشگر علوم حدیث  به مناسبت روز درختکاری در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا گفت: خداوند مخلوقاتی متنوع، با ویژگی­های خاص آفریده است. درختان نیز به عنوان یکی از همین مخلوقات دارای حیات، البته زندگی نباتی به شمار می­آیند که از اهمیت ذاتی و ویژه­ای برخوردار هستند. شاید در نگاهی سطحی، تنها انسان به عنوان اشرف مخلوقات و موضوعات انسانی، دارای ارزش تحقیق و گفتگو باشد اما اگراز زاویه معرفت­شناختی حتی هستی­شناختی به سایر آفریده­های الاهی نظاره کرد، خواهیم یافت که درنظام خلقت حتی مخلوقی مثل درخت یا سنگ نیز با کاربرد معرفت­افزایی و کمال­بخشی برای انسان آفریده شده است.

وی با توجه به اهمیت روز درختکاری اظهار داشت: علوم تجربی از درختان و جنگل­ها با عنوان «ریه زمین» یاد می­کند. در مباحث معرفتی آن را نشانه­ای از قدرت و حکمت الاهی بر می­شمرد آیاتی چون «یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض» درختان را موجوداتی هوشمند معرفی کرده که با زبان عجز وجودی، درحال تسبیح خداوند هستند.

وی با توجه به اهمیت روز درختکاری افزود:  شاید برای انسان مُدگرا و دارای زندگی ماشینی امروز درخت یک شیء بی ارزش و درختکاری موضوعی بی اهمیت باشد اما از زاویه دید فاخرترین انسان­های کره زمین یعنی پیامبران و اولیای الاهی درخت و درختکاری از اهمیت ویژه­ای برخوردار است تا آنجا که برای تشویق و ترغیب مردم و جامعه دینی به درختکاری شاهد استفاده از عناوین جذابی چون «حلال ترین و پاکیزه ترین شغل، صدقه جاریه، بهترین عمل، شغل منتخب پیامبران الاهی، انفاق، کیمیای اکبر» در کلامشان هستیم.

بهرامی ابراز داشت: نکته حائز اهمیت این است که بزرگان دینی برای نهادینه کردن این سنت به عنوان یک فرهنگ دینی عمومی صرفا به تبلیغ بیانی اکتفا نکردند بلکه خودشان نیز  از پیشگامان عرصه درختکاری بودند تا آنجا که امام علی علیه السلام به عنوان رهبر جامعه اسلامی در دوران زندگی و حکومت خویش به عنوان بخشی از کارهای مدیریتی خود باغ ها و نخلستان های متعددی را احداث و غرس می نمود و با واگذاری آنها به اقشار مستضعف جامعه هم پدیده بیکاری و تکدی­گری را کنترل می کرد و هم موجب رونق بازار مسلمین و تقویت زندگی شهروندان جامعه اسلامی می شد.

وی با اشاره به حرکت نمادین رهبر انقلاب در کاشت درخت عنوان کرد: این پدیده در سیره رفتاری رهبر انقلاب در واقع بیانگر این رویکرد اقتصادی و عملیاتی برای دلسوزان حوزه  اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های داخلی ست که می توان با تکیه بر بانک های اطلاعاتی جامعی که در حوزه اقلیم­شناسی و گونه­شناسی متناسب با جفرافیای خاص هر منطقه از کشور که توسط پژوهشگران فرهیخته صورت گرفته است و به کمک یک نگاه جامع علمی و بنیادی امکانات و تسهیلات بخش دولتی و خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه و  اشتغال زایی برای اهالی هر منطقه را فراهم کرد.

پژوهشگر علوم حدیث با اشاره به  مبنای ناب فقهی فقهای عظام گفت:  صرف جنگی بودن شرایط مجوز تخریب محیط زیست و قطع درختان نیست اما متاسفانه معضلی که امروزه در شرایط صلح با عناوین زیبا و پر طمطراق زیباسازی نوسازی توسعه حریم خصوصی شاهد آنیم یعنی تخریب منابع طبیعی و قطع بی رویه درختان مساله ای که با کمی خوش سلیقگی با چاشنی بهره گیری از تکنولوژی هم آن هدف از شهرسازی­ها محقق می شود و هم خدشه­ای به طبیعت و درختان مفید و مثمر ثمر وارد نمی شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن قربانیون
Iran, Islamic Republic of
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
احسنت بر استاد خلیل بهرامی
3
0