۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۷۶۱۰۰
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان:

طرح «زمزمه محبت» بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را رفع می‌کند

طرح «زمزمه محبت» بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را رفع می‌کند
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: اگر بتوان طرح «زمزمه محبت» را در مساجد اجرایی کرد بسیاری از دغدغه‌هایی که در جامعه وجود دارد رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در هشتمین گردهمایی ائمه جماعات منطقه آیت‌الله شهید دستغیب با اشاره به اینکه مساجد از ظرفیت‌های بسیار بالایی در پیشبرد امور کشور و جامعه دارند، گفت: امور مساجد استان خراسان تفاهم‌نامه‌ای با مسئولان دادگستری امضا کرده است، بر همین اساس ۱۲۰ کانون شورای حل اختلاف در مشهد ایجاد شده که پرونده‌ها بعد از ارجاع به شورای حل اختلاف به مساجد فرستاده می‌شوند تا اختلافات با محوریت امام جماعت و معتمدان مساجد حل شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: در گذشته اختلافات در مساجد و با پادرمیانی امامان جماعت حل می‌شد، اما متأسفانه این امر در جامعه امروز کمرنگ شده است، این طرح که با استقبال مسئولان دادگستری رو برو شده با موافقت آیت‌الله رئیسی در چندین استان کشور اجرایی خواهد شد، هرچند امیدواریم روزی برسد تا مردم امام جماعت و معتمدین را محرم خود بدانند و اختلافات خود را با محوریت مساجد حل کنند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع اظهار کرد: مساجد باید پایگاه‌هایی قوی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی باشند، لذا اگر بتوان این طرح را در مساجد اجرایی کرد بسیاری از دغدغه‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد رفع خواهد شد.

وی افزود: در اجرای این طرح ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد باید بستر حضور جوانان و نوجوانان را با ابراز محبت به آن‌ها فراهم کنند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان اظهار کرد: در بحث نهادسازی مساجد و امام جماعات باید محور باشند تا بر همین اساس تربیت اسلامی شکل بگیرد، از همین‌رو ما پیگیر ایجاد بنیاد علمی- تربیتی ساجدین هستیم تا مدارس مسجدمحور را ایجاد کنیم.

وی افزود: در راستای بیانیه گام دوم انقلاب سه مرحله خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی نقش به‌سزایی در نقشه جامع مساجد ایفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع بیان کرد: یک مسجد مطلوب ده راهبرد عملیاتی دارد که شامل گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی، کادرسازی، جوان‌سازی، شبکه‌سازی، مسجدسازی، الگوسازی، تخصصی‌سازی و فعال‌سازی است، لذا باید کارکردهای مساجد را در جامعه گسترش داد.

وی با اشاره به اینکه مساجد ظرفیت بسیار بالایی در انجام مسائل فرهنگی و اجتماعی دارند، بیان کرد: در اجرای طرح قرارگاه مواسات و همدلی که با محوریت مساجد صورت گرفت، ۸۰ درصد کمک‌ها در اجرای این طرح از ظرفیت‌های مردمی و در بستر مساجد صورت گرفت که در قالب بسته‌های معیشتی میان مردم حاشیه شهر مشهد توزیع شد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: ۱۳۷ میلیارد تومان از کمک‌ها در مساجد جمع‌آوری شد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار بسته معیشتی که ارزش هر بسته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که میان مردم حاشیه شهر توزیع شد.

وی افزود: در واقع مساجد این منطقه به لحاظ اینکه به لحاظ شرایط مالی در وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق به‌سر می‌برند نقش معین را در جمع‌آوری مبالغ و بسته‌های معیشتی برای مناطق حاشیه شهر داشتند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه در اسلام تاکید فراوانی بر رعایت حال همسایه‌ها شده، اظهار کرد: خبرگیری و جویا شدن از حال همسایه در فرهنگ دینی ما وجود دارد که متأسفانه این فرهنگ بین مردم کم‌رنگ شده، لذا امور مساجد خراسان با همکاری امور زندان‌های استان توافق‌نامه‌ای را برای اجرایی شدن طرح «نذر هشتم» امضا کردند.

وی گفت: هدف از اجرای طرح «نذر هشتم» ترویج فرهنگ دینی میان مردم بود، این طرح در چهار مرحله اجرا شده که در هر مرحله مبلغی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمدی که به‌خاطر مبالغ بسیار ناچیز سال‌ها در زندان به سر می‌بردند جمع‌آوری شد.

ارسال نظرات