۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۷۶۲۶۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۷ اسفندماه ۹۹| افت محسوس قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۷ اسفندماه ۹۹| افت محسوس قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 17اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۱۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 8 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 330 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 8 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 345 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 370 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی هفته های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است و احتمال می رود با ادامه روند نزولی قیمت‌ها سکه به زیر 10 میلیون تومان هم برسد؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و 770 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 119 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 642 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 274  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 695 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: یک‌شنبه 17  اسفند 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24 هزار و 119

قیمت دلار (بازار آزاد)

24 هزار و 800

قیمت یورو (صرافی بانکی)

29 هزار و 274

قیمت یورو (بازار آزاد)

29 هزار و 800

قیمت درهم

6 هزار و 770

قیمت پوند

33 هزار

بروز رسانی: ‌‌یک‌شنبه 17 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

10 میلیون و 330 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون

قیمت ربع سکه بهارآزادی

3 میلیون و 800

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 250 هزار

بروز رسانی: یک‌شنبه 17 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 8 هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 345 هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 370 هزار

انس طلا(دلار)

1700.6

 

کاهش ۱ تا ۳ میلیونی قیمتها در بازار خودرو

هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش خودرو با رونق بسیار بالایی روبه‌رو بود و هرکس در صدد خرید خودرو بود تا بتواند سفرهای نوروزی را به‌راحتی انجام دهد و دغدغه‌ای در تعمیر خودرو نداشته باشد اما در دو سال اخیر نوسان قیمت ارز و اختلاف قیمت بالای کارخانه با بازار عاملی شد تا دیگر مردم رغبتی به خرید خودرو آن هم در روزهای پایان سال نداشته باشند البته شرایط شیوع کرونا نیز بر حجم کسادی بازار خودرو اضافه کرده است.

در زمان حاضر به‌اعتقاد فعالان بازار قیمت انواع خودروهای داخلی همان قیمت دی ماه است و حتی روند نزولی خود را مدام طی می‌کند.

در خودروهای داخلی کاهش قیمتها امروز بین یک تا 3 میلیون تومان بوده است به‌نحوی که سمندال‌ایکس با کاهش 1 میلیون تومانی 175 میلیون تومان، سمند سورن 238 میلیون تومان، پژو 20 تیپ دو با قیمت 185 میلیون تومان و پژو206 تیپ پنج با قیمت 248 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین پراید 111 با کاهش یک میلیون تومانی 127 میلیون تومان، پراید 131 با کاهش دو میلیون تومانی 107 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با کاهش سه میلیون تومانی 119 میلیون تومان و تیبادو با قیمت 129 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به‌اعتقاد فعالان بازار روند کاهش قیمتها در بازار خودرو تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و کسادی همچنان در معاملات حاکم است.

در خودروهای وارداتی هم به‌دلیل روند کاهش قیمت توقف معاملات به‌وجود آمده است، البته افزایش قیمت‌ها در بخش خودروهای داخلی به‌حدی بوده است که با وجود کاهش قیمت‌ها هنوز خرید توجیهی ندارد.

 

شاخص بورس ۵ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 565میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 290میلیارد تومان در بیش از 928هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 5هزار و 860واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 175هزار و 584واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد خوزستان شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و ایران خودرو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی ممتعادلی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1528واحد رشد، شاخص‌های کل (هم‌وزن) 92واحد و قیمت (هم‌وزن) 60واحد افت و شاخص‌های آزاد شناور 5930واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 4777 و 10162 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 296میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 508میلیارد تومان در 281هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 40واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 945واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، ذوب آهن اصفهان و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

سود وام مسکن ۴۰۰میلیون‌تومانی کاهش یافت

محمود شایان اظهار کرد: براساس مصوبه جدید هیئت مدیره بانک، نرخ سود تسهیلات حساب پس­‌انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر 5ساله، از 9 درصد به 6 درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات پرداختی در قالب فروش اقساطی مسکن (اعم از خرید یا واگذاری سهم‌الشرکه ناشی از تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی) از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان با مدت بازپرداخت حداکثر 5ساله، از 9 درصد به 6 درصد کاهش یافت.

وی توضیح داد: نرخ سود 6درصدی برای تسهیلات مربوط به این حساب، ناظر به آن دسته از قراردادهای تسهیلاتی است که از تاریخ 12 اسفند سال 99 و بعد از این تاریخ،‌ با مدت بازپرداخت حداکثر 5ساله امضا (ثبت قطعی قرارداد) می‌شوند.

شایان تصریح کرد، در خصوص نرخ سود سایر تسهیلات و یا تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان با مدت بازپرداخت بیش از 5 سال، کماکان ضوابط و مقررات قبلی به قوت و اعتبار خود باقی است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: از آنجا که خانوارها برای صاحب خانه کردن فرزندانشان در شرایط تورمی لازم است از مدل پس‌انداز تدریجی برای تجهیز منابع مورد نیازشان استفاده کنند، حساب مسکن جوانان یک خدمت مالی اعتباری مناسب به خانوارها است.

به گزارش تسنیم، حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است که دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارایه‌شده توسط بانک در بلندمدت با شرایط خاص استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود.

مدت انتظار برای دریافت تسهیلات در این حساب بین 5 تا 15 سال است و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات به‌روش ساده 20ساله و به‌روش پلکانی 12 سال تعریف شده است که در مقایسه با سایر تسهیلات، مناسب ارزیابی می‌شود، دریافت‌کنندگان تسهیلات مسکن جوانان برای نحوه بازپرداخت می‌توانند از یکی از دو مدل ساده یا پلکانی بهره ببرند.

هر شخصی که به سن 18 سال تمام رسیده یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیمومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

در زمان حاضر حداکثر سقف پرداخت تسهیلات مسکن جوانان در تهران در پایان سال پنجم سپرده‌گذاری مبلغ 210 میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم نیز 400 میلیون تومان است. این تسهیلات برای شهرهای بزرگ نیز در پایان سال پنجم مبلغ 150 میلیون و در پایان سال پانزدهم 330 میلیون تومان تعیین شده است، همچنین برای شهرهای کوچک این دو سقف تسهیلاتی به‌ترتیب 100 میلیون و 290 میلیون تومان است.

با توجه به قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور قدرت پوشش تسهیلات مسکن جوانان برای خرید خانه توسط زوج‌ها نسبتاً مناسب است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات