۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۶۷۶۷۰۸
گزارشی از روند یک طرح فرهنگی؛

حجاب زينبي و هدیه حسینی

حجاب زينبي و هدیه حسینی
شاه حسینی گفت: در این طرح مقرر شد در صورتي كه هر دانش آموز در طول يك سال از شروع طرح حجاب زينبي را رعايت نمايد در اربعين 98 به كربلاي معلی اعزام شود.

علی شاه حسینی فعال فرهنگی شهر گرمسار در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به مناسبت تشکیل طرح حجاب زینبی هدیه حسینی اظهار داشت: به توفيق الهي در آبان 97 همراهي با كاروان راهيان نور دانش آموزان دختر دبيرستان هاي گرمسار در مناطق عملياتي جنوب كشور،  به عنوان مسؤل اتوبوس و راوي انتخاب شدم، از آنجايي كه اثرگذاري و نتيجه بخش بودن فعاليت فرهنگي در كاروان هاي راهيان نور بستگي به تلاش و زحمات و در عين حال سليقه و ذوق و هنر راوي در كنار آموزشهاي طي شده در اين خصوص دارد ، در حين انجام اين ماموريت به مواردي برخورد كرديم كه نشان از عدم موفقيت كار فرهنگي داشت، جميع احوالات كاروان باعث شد تا چاره اي انديشيده شود تا اين رفتارها تبديل به يك فرصت شود .

وی بااشاره به نوع اعزام کاروان های راهیان نور افزود: شب قبل از اعزام به ذهنم آمد كه براي كاروان تعداد 5 عدد (هر اتوبوس يك عدد ) نگين انگشتر كه از سنگ داخل حرم حضرت اباعبدالله (ع) تهيه شد را آماده كنم، براي اين منظور شبانه به شهرمقدس قم حركت كرده و نگين ها را تراشيده و داخل جعبه هاي مخصوص طلا گذاشته و به گرمسار برگشتم . همچنين در لحظه حركت به لطف امام حسين (ع) پرچم بالاي گنبد حرم امام حسين ( ع) به دستم رسيد كه داخل كيفي قرار داده و با خود برداشتم؛ سبک فعاليت من به صورتي بود كه در حين اجراي روايتگري از نكات طنز و جذاب هم استفاده ميكردم . دانش آموزان كه نسبت به اين سبك علاقه نشان داده و در اجراي برنامه همراهي ميكردند ، يك نوع موفقيت به شمار مي آمد ولي اين هدفي نبود كه در نظر داشتيم، به همين خاطر فضاي روحي دانش آموزان را به سمت حال و هواي كربلا و عشق به زيارت اباعبدالله سوق داديم .

شاه حسینی با بیان خاطرات راهیان نور عنوان کرد: در حين اجراي برنامه ، خاطراتي از سفر كربلا و همچنين شفا گرفتن طفل سرطاني در بيمارستان حضرت علي اصغر ( ع) تهران كه متبرك به پرچم گنبد آقا شده بود را تعريف كرده و پس از رونمايي از پرچم گنبد حضرت به طور ويژه حال و هواي داخل اتوبوس كربلايي و معنوي شده بود و در ادامه مژده يك هديه بسيار ارزشمند ( نگين سنگ حرم ) را به كساني كه در طول اردو حجاب كامل را رعايت كرده و در برنامه ها كمال همكاري را داشته باشند به قيد قرعه داديم و بچه ها بيشتر راغب به رعايت كردن حجاب شدند .

حجاب زينبي هدیه حسینی

فعال فرهنگی با اشاره به شور و اشتياق  دانش آموزان زمان ورود به معراج شهداي محمودوند اهواز اذعان کرد: طبق هماهنگي كه با راوي مستقر در محمودوند شد ، در بين مراسم كه شور و حال وصف نشدني ايجاد شد ، مقرر شد نگين هاي حرم تحويل دانش آموزان منتخب شود كه البته خودشان هم تا آن لحظه اطلاع از انتخاب شدنشان و همچنين نوع هديه نداشتند، در آن لحظات هيچ كسي آرام و قرار نداشت، در طول برنامه 3 نفر از دانش آموزان بيهوش شده تا جايي كه يكي از آنها توسط آمبولانس راهي بيمارستان شد .

وی با اشاره به طرح حجاب زینبی هدیه حسینی گفت: در ادامه طرحي را مطرح كرديم به نام حجاب زينبي ، هديه حسيني، در اين طرح  مقرر شد در صورتي كه هر دانش آموز در طول يك سال از شروع طرح حجاب زينبي (حجاب كامل ) را رعايت نمايد و توسط كارگروه تحقيق كه با همكاري حوزه علميه خواهران گرمسار تشكيل شده است ( محل زندگي ، داخل شهر و محيط آموزشگاه ) مورد تاييد قرار گيرد در اربعين 98 به طور رايگان توسط عوامل اجرايي طرح به مراسم باشكوه پياده روي اربعين به كربلاي معلی اعزام شود، از حدود 160 نفر از دانش آموزان شركت كننده در اردوي راهيان نور ، حدود 70 نفر در اين طرح ثبت نام كردند و از همان لحظه به توفيق الهي آراسته به حجاب زينبي شدند، لذا از آنجايي كه اين احتمال وجود داشت كه پس از بازگشت اين طرح دچار فراموشي شود، با مشورت و راهنمايي هاي امام جمعه محترم گرمسار جناب حجه الاسلام آرامي مقرر شد، جلسه اي با حضور كليه اعضاء اين طرح و والدين شان برگذار شود و با توجه به اينكه در معراج شهداي محمودوند ، همه بچه ها آرزو ميكردند كه اي كاش از اين نگين سنگ حرم نصيب شان ميشد، تصميم گرفتيم به تعداد همه بچه ها نگين سنگ حرم تهيه و به عنوان هديه قبولي در مرحله اول طرح به آنها تقديم شود .

فعال فرهنگی مذهبی با توجه به مشورت امام جمعه گرمسار ابراز کرد: مقرر شد دورهمي هاي مناسبتي و هفتگي براي اين اعضاء در نظر گرفته شود تا باعث انسجام بيشتر بچه ها شود، در طول مدت اجراي اين طرح تا كنون هر پنج شنبه جلسات دورهمي در هيئت ثارالله با حضور اعضاء طرح حجاب زينبي برگزار شد كه در اين جلسات كه از تنوع خاصي هم برخوردار بود بچه ها ضمن يادگيري اصول سبك زندگي با آشپزي و ... نيز آشنا شدند .

ایشان در ادامه بیان کرد: يكي از اتفاقات جالبي كه در اين قسمت رخ داد ، انتخاب و جايگزين دوستان جديد از بين همين بچه ها با دوستان نامناسب قبل بود، همچنین بنا به نياز سنجي و درخواست خانواده ها ، اردوي زيارتي تفريحي قم و جمكران و شهر تاريخي كهك براي آنها طراحي و اجرا شد .

حجاب زينبي هدیه حسینی

شاه حسینی اظهار داشت: پس از بررسي و نياز سنجي بنا بر اين شد تا از اساتيد و علماي علم اخلاق در زمينه مسائل تربيتي و اخلاقي و آسيب شناسي خانواده ها استفاده شود . به همين منظور اساتيد بزرگوار چون دكتر مرادي از قم ، حاج آقا توسل پناهي (استاد حوزه) ، امام جمعه محترم حاج آقا آرامي و جناب سرهنگ مجيدي دعوت شدند و جلسات متعددي هم با دانش آموزان و هم با خانواده ها برگزار شد؛ از ديگر فعاليت ها مي توان به فعاليت در فضاي مجازي اشاره كرد كه از اين موضوع هم غافل نبوديم و در پيام رسان سروش گروهي تشكيل شد با عضويت بچه هاي عضو طرح حجاب زينبي به نام گروه شوق اربعين كه با استقبال و همراهي بسيار خوب بچه ها همراه شد. تا جايي كه مسابقه عكاسي در اين فضا برگزار كرديم.

وی با اشاره به هماهنگي با اداره كل حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس افزود:  تعدادي از اين بچه ها را به همايش حس پروانگي در سمنان كه براي تجليل از متحولين راهيان نور بود اعزام كرديم و در ادامه طرح ديگري اجرا کردیم به نام طرح آشتي كنان، به اين صورت كه ميثاق نامه اي را كه روي پارچه اي نوشته و دنش آموزان در كربلا و در محضر ابا عبدلله قرائت مي كنند و متعهد مي شوند كه ديگر چادر كه هديه حضرت زهراست را كنار نگذارند و در محل امضاء هر كسي نام خود را به همراه پيشوند كربلايي نوشته و به جاي نام خانوادگي مينويسد نائب الزياره شهيد .... مثال كسي كه نامش فاطمه خراساني هست در موقع امضاء مينويسد كربلايي فاطمه نائب الزياره شهيد احمد احمدي.

فعال فرهنگی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
درود بر آقای شاه حسینی، کار فرهنگی باید جهادی باشه تا به ثمر بشینه، با چارت اداری و نامه بازی کار ویژه ای رخ نمیده
0
0