۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۱۶۵
شانزدهمین همایش دکترین مهدویت؛

انتظار به معنای نیرو سازی است

انتظار به معنای نیرو سازی است
حجت الاسلام بخشی گفت: از انتظار، تقیه و قیام طرح کلی به دست می آید، انتظار در آیات با قرائن به معنای نیرو سازی است و دلیلش روایاتی است که ناظر به بحث انتظار است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا در روز ۶ فروردین ۱۴۰۰ شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مسجد مقدس جمکران برگزار گردید.
حجت الاسلام سعید بخشی با ارائه مقاله ای به موضوع طرح کلی حرکت انبیا و ائمه از منظر آیات و روایات پرداخت، وی با توجه به سیر حرکت انبیا و ائمه علیهم السلام گفت: در سیر انبیا و ائمه با باطل و رویارویی با طاغوت ها جزء بدیهیات همه ادیان است و طی این مسیر،مقابله و کنار گذاری طاغوت به صورت خواهش و التماس نیست، بنابراین سیر انبیا یک فرآیندی دارد و منجر به کنارگذاری طاغوت می شود که در این مقاله برآنیم تا نقشه کلی طرح هدف انبیا را به دست بیاوریم.
پژوهشگر حوزه مهدویت اظهار داشت: پیامبر اسلام شروع حرکتش ابتدا به صورت دعوت کلی است و اولین افرادی که آیین او را پذیرا شدند، همسر او و امیر المومنین بودند و بعد از آن دعوت آشکار می شود و چون در مکه شکنجه و فشارها زیاد گردید، این مسئله منجربه هجرت مسلمانان به حبشه و مدینه شد و در آنجا جریانات تقیه یاران پیامبر و جنگهای مشهور شکل می گیرد.
وی با اشاره به این سوال که این طرح در کجای زندگی بشریت جاری است گفت: مبارزه مستلزم یک دولت و حاکمیت است و پیامبر برای ساخت این حکومت مراحلی را طی می‌کند که با تحلیل مسأله قدرت می توان ایمان طرح کلی را به دست بیاوریم.
وی در پاسخ به پرسش دولت و قدرت چه مسائلی را به دنبال دارند، ابراز داشت: اولین بحث این مسأله است که نشانه قدرت چیست؟ از انتظار، تقیه و قیام طرح کلی به دست می آید، انتظار در آیات با قرائن به معنای نیرو سازی است و دلیلش روایاتی است که ناظر به بحث انتظار است؛ روایت "افضل اعمال امتی انتظار الفرج" نشان می دهد پس از انتظار عمل است و بحث دل نیست و در روایات منتظر به معنای جهاد گری است که در خون خودش غوطه ور است پس به معنای حرکت است به معنای جهاد است و این انتظار از طرف پیامبر با دعوت شروع شد.
وی با اشاره به مهمترین نکته در بحث تقیه عنوان کرد: تقیه به معنای حفظ نیروها است و حفظ یا از جنبه درونی به وسیله تقیه و یا از جنبه دشمنان بیرونی و نفوذ در دل دشمن است،در روایات مشاهده می‌شود که جهاد مومن تقیه است، در ماجرای علی بن یقطین امام می‌فرمایند بودن شما در بین دشمنان برای ما بهتر است و این همان جریان نفوذ است.
وی در پایان گفت: در سایه انتظار نیروهایی به وجود می آید و در سایه تقیه نفوذ در دشمن شکل می گیرد و در مرحله سوم نوبت به قیام بر علیه دشمن می رسد، حکومت اسلامی حضرت دردل قیام ظهور پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رسولی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
چه نگاه زیبا و دقیقی
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
به امید حق علیه باطل، انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است و ما سربازان حضرت بقیه الله هستیم.
0
0