۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۷۷۱۷۰

محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟

محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سفر وزیر امور خارجه چین به تهران سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین فردا امضا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سعید خطیب زاده در ارتباط تلفنی با استودیو خبر ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما اظهار داشت: این سفر در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین انجام می‌شود و از این جهت حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در این سفر سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی در حال گفتگو بودیم امضا خواهد شد.

خطیب زاده گفت: در این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترین بخش آن مشارکت سند همکاری‌های جامع دو کشور است که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این سند از سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد گفت: این سند به عنوان یک نقشه راه بین ایران و چین است که بتواند روابط ایران و چین را از برخی روزمره گی ها به یک نگاه راهبردی‌تر هدایت کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه روابط ایران و چین چند لایه و عمیق و با ابعاد مختلف است افزود: لازم بود این روابط در قالب یک سند دارای برنامه باشد که دو طرف توافق کردند و در این سفر امضا خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد: این سند دارای ابعاد مختلفی است که نقشه راه کامل است و دارای بندهای سیاسی راهبردی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در این سند همه ابعاد همکاری‌های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور دیده شده است و همچنین مشارکت ایران در کمربند راه چین نوشته شده است و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده است و همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو طرف در آن دیده شده است.

خطیب زاده افزود: البته هیچ مشارکت جامع راهبردی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه یک ضمیمه دقیق فرهنگی، مردمی و رسانه‌ای داشته باشد که این هم در بُعد فرهنگی این سند دیده شده است.

وی گفت: آنچه که انتظار داریم در سفر آقای وانگ ئی اتفاق بیفتد امضای این سند به عنوان یک سند بالادستی و نقشه راه در ۲۵ سال آینده روابط ایران و چین است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این سند می‌تواند در تعمیق این روابط بسیار مؤثر باشد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
هراس آمریکا از تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

رصد رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد، افراد و رسانه های نزدیک به سیاستهای ایالات متحده به شدت از امضای سند تفاهم همکاری جامع ایران و چین عصبانی هستند.

بر اساس این گزارش، این رسانه ها در جریان سفر رئیس مجلس به روسیه که با هدف تعمیق روابط استراتژیک تهران و مسکو در راستای بی اثر شدن تحریم های غرب و آمریکا علیه ایران انجام شد نیز، واکنش های مشابهی از خود نشان دادند.

تشکیل مثلث قدرت ایران، چین و روسیه عملا آمریکا را از معادلات منطقه ای دور کرده و سیاست های فشار اقتصادی به کشورهای مخالف آمریکا را بیش از پیش کم اثر می کند
2
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
ظریف مقصر اصلی توافق دیرهنگام است چراکه چینی ها رو معطل کرد و ناراحت چین بخاطر اقتدار ایران در مقابل آمریکا و موقعیت آن از 6سال قبل تمایل داشت با شرایط خیلی مطلوب تر ولی ظریف مانع شد این را چینی ها میدانند
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
این قرارداد باعث پیشرفت و توسعه شدید ایران میشه و اثر تحریم ها رو نزدیک به صفر میکنه به همین دلیل هست که رسانه های مزدور و کانال های مجازی و شبکه های ماهواره ای که قبل از این از تجزیه طلب گرفته تا وهابی های جنایتکار و منافقین وطن فروش رو تقدیر میکردند حالا با این توافق یاد ایران افتادن و نگران وطن شدند!!! یعنی اونهایی که از دشمنان ایران و ایرانی طرفداری میکردند الان با این توافق بد شدن! واقعا مسئله ساده ایه ،و اگر کسی عقل داشته باشه (و همینطور ایران رو هم دوست داشته باشه) به سادگی متوجه سود هنگفت این سندهمکاری برای ایران میشه.
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
اگر کانالهای معاند که با پولهای عربستان میچرخند
از بدی اش گفتند
پس مطمین باشید به نفع ایران زمین است و
اگر بالعکس گفتند .پس به صررمان است
چونکه این کانالهای همه واقعیت ها را وارونه جلوه میدهند
از جن و شیطان فرشته میسازند و بخورد جوانان ساده لوح که اهل تحقیق و تفحص نیستند .میدهند
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
مسیر درست همینه برجام وغرب مسیر استثمار واستعمار بود وباید برجام تکه پاره شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین به امضا می‌رسد. این سند و یا هر سند همکاری دیگری باید به تایید مجلس و شورای نگهبان برسه تا رسمیت داشته باشه . مجلس مواظب باشه ظریف استاد دور زدن مجلسه .
1
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
آیا با امضاء این سند اجناس و کالاهای چینی بازار را اشباع می کند و باعث رخوت و رکود در صنعت داخلی می شود یا خیر ؟
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
حداقل با شرکت های خوب و با کیفیت چینی مثل لنوو رابطه خوبی داریم جنس های باکیفیت رو بیارید
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
چین داره منافعش رو میبره و به دلیل فرصتی که این وضعیت برای کسب منافع بیشتر براش فراهم می‌کند، از این رابطه استقبال می‌کند.
والا متضرر اصلی این وضعیت،ما ملت ایران هستیم که بدون بوجود آمدن فرصت‌های راهبردی وارد توافقات با چین شدند ، از یک رابطه معقول مجبور به تحمل روابط غیر‌راهبردی، پرهزینه و غیرطبیعی با چین هستیم ! جالب کشور چین حتی حاضر نیست ویزای خودش رو برای ایرانی ها بردار !!؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
خوب چرا متن قرارداد رو منتشر نمیکنید؟ فکر میکنم این حق مردم ایران به عنوان صاحبان این کشور هست که بدانند این قرارداد چیه.
1
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برای آندسته از کسانی که نگران محتویات این سند هستند باید بگم به نظرم یه علت اینکه متنش منتشر نمیشه اینه که مخاطب آن را نمی توان انتخاب کرد و دشمن هم آن را بررسی خواهد کرد و سنگ اندازی می کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
همیشه امپراطوری های بزرگ سر عدم فهم موقعیت های جدید و لجبازی ها به فروپاشی و نابودی می افتن آمریکا جدیدترین ابرقدرتیه که با همین فرمول نابود خواهد شد آمریکایی ها هنوز فکر می کنند 20 سال پیش است و هر حرفی بزنند کل دنیا باید بگویند چشم ، هنوز فکر می کنند می توانند مثل سابق هر کشوری که زیر پرچم شان نرفت را تحریم کنند جواب می ده و نمی فهمند این برگه فشار و تحریم اتفاقا در موقعیت جدید نه تنها برایشان راهگشا نیست که حتی مواضع کشورهایی که باهم زاویه هم دارند را سر همین عامل مشترک تحریم شدن توسط آمریکا بهم نزدیک می کند و مقابلش جبهه های جدید و قوی تری شکل می گیرد آمریکایی ها هنوز فکر می کنند 20 سال پیش است و می توانند ملت ها را زیر لگدشان بگیرند بی احترامی کنند و دید بالا به پایین ارباب رعیتی داشته باشن آمریکایی ها هنوز هم نمی تونن درک کنند که دیگر لشگرکشی های نظامی جواب نمی ده آمریکا هنوز آنقدر مغرور است که نمی تواند پتانسیل های عظیم ایران و تاریخ و فرهنگ کهنش و دینش را درک کند هنوز نمی تواند درک کند که ایران با کشورکی مثل امارات فرق داره و اساسا فشار بر چنین کشوری اگر صدمه هم بزند درنهایت برایشان راهگشا نخواهد بود این قرارداد 25 ساله خروجی خریت بزرگ آمریکایی هاست اگر به استقلال ایران و خواسته ملت ایران احترام می گذاشتند دست از تهاجم و تروریسم اقتصادی ، تهاجم امنیتی ، تهاجم فرهنگی و ... تا لشگرکشی های نظامی برمی داشتند اگر می فهمیدند صاحبان منطقه همین کشورها و ملت های منطقه هستند و نه خودشان که از 10 هزار کیلومتر دورتر آمدند همچنین قراردادی به مرحله امضا نمی رسید حالا پیشروی چین به سمت غرب رسما از مرزهای شرقی ایران عبور کرد و به مرزهای غربی آن رسید حالا آمریکایی ها کماکان می توانند به فشارها و انواع روش های تروریستی شان بازهم ادامه بدن شاید نتیجه گرفتن !
1
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
چند سال دیگه چین بزرکترین اقتصاد دنیا خواهد بود بهتر است روابط پایدار و محکمی ایجاد کنیم و جایگاه خودمان را تعریف کنیم و بی دلیل سر نگاه سنتی به غرب عقب نیفتیم
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
ین خبر برای دلال ها بسیار بد است
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
چیز تازهای نیست حدود 3000ساله است ایران وچین رابطه دارند وبرخلاف امریکا کشور تازه به دوران رسیده که نیستند !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
2 استان جدید تاسیس بشه خوب می شه استان مکران شرقی شامل چابهار تا ایرانشهر و زاهدان و زابل به مرکزیت چابهار که این چابهار با هندی ها کار بشه و استان مکران غربی شامل غرب استان سیستان و بلوچستان ، شرق هرمزگان و بخش هایی از استان کرمان به مرکزیت جاسک که توسعه جاسک به چینی ها داده بشه هندی ها و چینی ها با سرمایه گذاری سنگین در چابهار و جاسک خواهند توانست از این دو بندر برای اهداف جهانی خود استفاده کنند هند پاکستان را دور بزند و کریدور شمال جنوب برای اتصال به اروپا بهره ببرد و چین اقتصادی وارد دریای عمان شود و نفوذ خود را گسترش دهد شرق و جنوب شرق ایران هم گلستان خواهد شد .
همچنین باید فکر مشترکی داشت برای امنیت و ثبات در شمال افغانستان تا خواف ما مستقیما از شمال افغانستان ریلی و آزادراهی به کاشغر چین متصل بشه .
همچنین باید از چینی ها خواست که تکنولوژی قطارهای پرسرعت به ما بدن خطوط ریلی پرسرعت تا 300 کیلومتر برساعت مشهد تهران ، تهران تبریز ، تهران اهواز ، تهران اصفهان شیراز بوشهر و اصفهان زاهدان چابهار باید راه بیافته که در این حالت تحریم های هوایی خواهد شکست خود آمریکا حداقل برای بهره مالی جلو می آد و به ما هواپیمای نو خواهند فروخت .
و مورد دیگر که چین خیلی می تونه به ما کمک کنه فناوری باتری های برقیه امروز اتوبوس های برقی چین در سرتاسر ژاپن و آمریکا هم فعالن یعنی چینی ها از ژاپن و آمریکا پیشی گرفتن ما به حداقل 25 هزار دستگاه اتوبوس باطری برقی برای سرتاسر کشور نیاز داریم در بحث ترابری به 70 هزار دستگاه تریلی و کامیون در کاربری ها و تناژ مختلف بار نیاز هست .
در بحث های عمرانی زیرساختی باز به سرمایه گذاری های چین نیازه به عنوان مثال کشور ما به احداث تونل های زیاد 5 تا 10 کیلومتر برای گذر از البرز و زاگرس تا جنوب کشور و همچنین شمال شرق و شمال غرب کشور نیازمنده ما به احداث تونل های رکوردشکن برای اینکه بنیادین کشور را بالا بکشیم و مردم نفع های بسیار ببرند باز نیاز داریم حتی تا احداث تونل های 20 30 کیلومتری و حتی مثلا تونل 50 کیلومتری بین شوشتر و الیگودرز بزنیم راه تهران اهواز 200 کیلومتر کوتاه می شه یا مثلا می شود با تونلی 20 کیلومتری ولی آباد را مستقیما به مرزن آباد متصل کنیم خود ولی آباد با تونلی 3 کیلومتری به هریجان و هریجان با تونلی 5.5 کیلومتری به پل زنگوله و انتهای تونل طویل البرز می رسد که در حال ساخته توان فنیش را داریم نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم که اگر این تیپ پروژه جلو بره می توانیم از مزیت موقعیت استراتژیک کشورمان بهره ببریم که هزار نفع پیدا و پنهان برایمان دارد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
یک سند همکاری است که ایران و چین تلنگری هم به غربی ها می زنند با رسانه ای کردن آن. عده ای سند همکاری را عجیب بزرگ می کنند. الان همه سند های همکاری ما با کشور های گوناگون و همسایه ها رو همه حفظ هستند؟ کل ماجرا از آنجا می آید که برای غربی ها زور دارد خودشون دارند هر جا می شود یا ما را تحریم کنند یا به طریقی راه ارتباط ما با کشور های دیگر‌را قطع کنند. سر صدا هم به همین علت در رابطه با چین همواره زیاد می شود یا هر کشوری که خارج از برنامه غربی ها بخواهد با ما کار کند.
1
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
بالاخره یکم از غرب و برجام بی فرجام فاصله بگیریم دو تا قرار داد با کشور های دوست ببندیم.
کشور ایران و چین هزاران سال است که با هم رابطه دارند و باید از این تفاهم فرهنگی و تاریخی استفاده کرد و اقتصاد کشورمون رو با قرارداد های درست کمی بهتر کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
اصلا مانند برجام این امضا و سند و برنامه با چین اصلا قرارداد نیست و هیچ تعهد حقوقی برای طرفین بوجود نمی اورد. در واقع فقط موافقت نامه است یعنی طرفین تمایل خود را به همکاری اعلام می کنند ولی هیچ قراردادی نیست و بیشتر ژست دیپلماتیک است و اجرا و تدوین قراردادهای احتمالی به فرصت مساعد موکول می شود. دقیقا مانند برجام که چون موافقت نامه و تفاهم نامه بود فقط تا زمان موافقت طرفین اجرا می شد ولی وقتی یکی از دیپلماتها یعنی کری عوض شد دیپلمات جایگزین او گفت من موافق این موافقتنامه نیستم و می بینید نتیجه را . متاسفانه اقای ظریف موافقت نامه و تفاهم نامه را به جای قرارداد که بار حقوقی و اجرایی دارد به ملت ارایه می دهد و برخی هم برای او مانند برجام هورا می کشند و هیچ کس هم از او سوال نمی کند و او هم حاضر به پاسخگویی نیست که برجام قرادداد نبود بلکه تفاهم نامه بین چند دیپلمات بود که دیپلمات جدید در امریکا گفت من این تفاهم نامه را نمی فهمم و قبول ندارم. اگر این موافقت نامه با چین واقعا قدرت به اعتبار قرارداد است قطعا یکی از بزرگترین مباحث همکاری همان خرید نفت ایران توسط چین است. ایا در این موافقت نامه طرف چینی تعهد داده که در سال 1400 یا سال اول توافق مثلا بدون توجه به تحریم امریکا روزی 500 هزار بشکه نفت از ایران بخرد و بهای ان را به روز و به پول بین المللی دلار یا یورو به ایران تحویل دهد؟!
1
0
ناشناس
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
مهمترین مسله برای ما حفظ نظام و ایدولوژی است که بابت آنها هزاران شهید تقدیم شد حالا باید بررسی کرد طی این 40 سال چه کشورهایی دنبال منافقین بودن و داعش درست کردن و در جنگ سلاح شیمیایی به صدام دادن متاسفانه برجام با حسن نیت شخص دولت با همین کشورهای متخاصم بسته شد که اکنون در مقابل چین هم قرار گرفتن پس ما و چین دشمنان مشترک داریم لذا عقل هم حکم میکنه روابطمان باید مستحکم باشه و اقتصاد مان را هم بسازیم و تولید مشترک داشته باشیم تا تحریم خنثی شود حالا چرا بعضی داخلی ها کامنت میزارن و مثل بی بی سی نگران شدن الله اعلم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
امریکا وچین درحال جنگ وجدال برسر قدرت اقتصادی اول جهان هستند ،از انجایی که همه شبکه های معاند و غربی ها از این توافق به نیکی یاد نمیکنند پس باید دریافت که راه را درست رفته ایم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
شکی نیست که امضای این سند جامع با قدرت اقتصادی بلامنازع چین در مقابل سند برجام که هیچ دستاوردی جز نابودی ما نداشت یک اراده محکم می خواهد
1
0
صادق
Canada
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
قرارداد ٢٥ ساله صلح محمد و مائو ، اسلام و مائويسم
0
0
صادق
Canada
۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
قرارداد ٢٥ ساله صلح محمد و مائو ، اسلام و مائويسم
0
1