۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۱۷۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۸۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه شنبه ۷ فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۰۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 80 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 180 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 250 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 950 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 750 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 80 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 441 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 672 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 180 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 650 تومان و درهم امارات  7 هزار و 30 تومان اعلام شده است.

برهمین اساس، قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی 24 هزار و 753 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 263 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 896 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 323 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

رشد ۱۸۴۷ واحدی شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی ۱۴۰۰

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 330میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 62میلیارد تومان در بیش از 615هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد یک هزار و 846واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 309هزار و 554واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، پالایش نفت تهران و ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 480واحد، کل (هم‌وزن) 2023واحد، قیمت (هم‌وزن) 1318واحد، آزاد شناور 2718واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 1860 و 1980واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 8میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 499میلیارد تومان در 301هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 48واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 38واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و توزیع دارو پخش شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری صبا تامین بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۱/۰۷

 به دنبال نگرانی ها از عرضه جهانی نفت و احتمال اختلال در تولید فرآورده های نفتی و در حالی که متخصصان در تلاش برای رهاسازی یک کشتی کانتینری بزرگ هستند که کانال سوئز را بند آورده است، قیمت نفت روز جمعه شاهد جهش 4 درصدی بود.

این در حالی است که در جلسه قبل و به دنبال نگرانی ها از موج جدید قرنطینه در اروپا که می تواند بر میزان تقاضا تاثیر بگذارد قیمت نفت شاهد کاهش قابل توجهی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از کاهش 3.8 درصدی در روز پنجشنبه، در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 62 سنت معادل 4.2 درصد افزایش به 64 دلار و 57 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که روز پنجشنبه 4.3 درصد افت کرده بود، در پایان معاملات روز جمعه با 2 دلار و 41 سنت معادل 4.1 درصد افزایش به 60 دلار و 97 سنت رسید. در این هفته نفت برنت .01 درصد افزایش داشت در حالی که نفت خام آمریکا برای سومین هفته متوالی شاهد افت 0.7 درصدی بود.

طی هفته اخیر معاملات نفتی وضعیت پرنوسانی داشت، زیرا تجار در حال ارزیابی تاثیر بسته شدن کانال سوئز از یک سو و موج جدید قرنطینه در کشورهای اروپایی از سوی دیگر بودند.
پائولا رودریگز معاون موسسه ریستاد انرژی در امور بازار نفت گفت: «امروز بازار دوباره شاهد افزایش بوده، زیرا تجار به این نتیجه رسیده اند که موضوع کانال سوئز و تاثیر آن بر جریان عرضه نفت در حال جدی شدن است.»

پس از به نتیجه نرسیدن تلاش های اولیه، مسئولان کانال روز جمعه تلاش های خود برای آزاد سازی کشتی گرفتار شده را افزایش دادند. تلاش ها برای رها سازی این کشتی غول پیکر ممکن است هفته های به طول بیانجامد و وضعیت ناپایدار آب و هوا ممکن است این تلاش ها را با دشواری مواجه سازد.

 

دو مشکل جدی تولیدکنندگان کفش

محمد عرب با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر دغدغه جدی رهبری حمایت از تولیدکننده داخلی بوده است، اظهارداشت: به خاطر تزریق ارزهای نفتی به کشور تولید آنچنان مورد توجه مسئولین نبود اما تشدید تحریم ها باعث شد تا به توانمندی داخلی توجه شده و برنامه هایی برای توسعه تولید کشور پیاده سازی شود.

وی با بیان اینکه از رهبری درخواست می کنیم تا بر تشکیل یک گروه ویژه موضوع حمایت از تولید تأکید کنند، گفت: هر ساله مسئولین دولتی فقط با برگزاری سخنرانی هایی برای تحقق شعار سال حرف هایی را می زنند اما در عمل ما حمایتی از سوی دولت نمی بینیم حتی مشکلات و موانع بیشتری را نیز برای تولیدکننده ایجاد می کنند.

این تولیدکننده کفش تصریح کرد: چرا با توجه به پتانسیل بالا؛ تولید همچنان با بی مهری روبه رو می شود! چرا تولیدکننده باید با مشقت بسیار مواد مورد نیاز را به گمرکات برساند اما برای ترخیص آنها درگیر نامه نگاری متعدد شده و در نهایت کالاهای خود را بعد از 3 ماه از گمرکات ترخیص کند!

وی با بیان اینکه باید دستور ویژه ای برای رفع موانع تولید به دستگاه های متولی داده شود، افزود:  تعلل در ترخیص مواد به دلیل بهانه های بانکی و استاندارد تولیدکننده را با مشکلات متعددی در روند تولید و حتی افزایش قیمت تمام شده روبه رو می کند که هیچ کس هم پاسخگوی این مشکلات نیست.

عرب با اعلام اینکه از مهم ترین خواسته ما رفع بوروکراسی اداری برای تولیدکنندگان است، تصریح کرد:  ما دائماً برای رفع مشکلات خود در حال چانه زنی هستیم اما خبری از رفع مشکلات نیست. در سال گذشته صنعت کفش 120 میلیون دلار صادارت داشت که اگر مشکلات نبود به طور حتم این رقم افزایش بیشتری هم پیدا می کرد.

این تولیدکننده کفش اضافه کرد: صنعت کفش ارزش افزوده بالایی دارد و اطراف کشور ما هم 600 میلیون مصرف کننده وجود دارد که باید از این پتانسیل استفاده کرد.

وی با انتقاد از اینکه چند سال گذشته موضوع توانمندی ایران به هاب منطقه در حوزه کفش را مطرح کردم، گفت: هیچ کس کمکی نکرد تا این هدف محقق شود. متأسفانه قیمت مواد پتروشیمی با نرخ جهانی محاسبه می شود و در نهایت این مواد با عرضه در بورس کالا حتی 100 دلار بیشتر از قیمت جهانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد. حال در این شرایط دولت باید پاسخ دهد تولید برای تولیدکننده به صرفه است!

عرب با اعلام اینکه باید عرضه و تقاضای مواد اولیه تولید تعادل داشته باشد، گفت: طبیعی است وقتی عرضه و تقاضا متعادل نباشد مواد در زمان مقرر در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کرده و سود اصلی این موضوع عاید دلالان و واسطه گران خواهد شد.  

وی با بیان اینکه مشکل اساسی صنعت کفش در داخل کشور است، افزود: تولید کنندگان سربازان کشور هستند و باید از آنها حمایت ویژه ای انجام شود. امروز تولیدکننده در تأمین مواد اولیه خود مشکل دارد و کسی هم به این موضوع توجهی نمی کند.

 

بورسِ ۹۹، یک اقلیم با سه پادشاه

 "چه بورسی شد بورس 1399". شاید این بهترین واژه‌ای باشد که در تفسیر، تشریح، بیان و یادآوری از بورس سال گذشته بتوان آورد.

بورسی که در زمان ریاست شاپور محمدی بر سازمان بورس، یکی از مهمترین اتفاقاتش تسهیل ورود مردم عامی به تالار شیشه‌ای بود و همین حضور عوام و عوام‌زدگی هم بلای جان آن شد؛ موضوعی که به چشم خیلی‌ها نیامد و جالب این که شاپور محمدی هم بعدها با یک استعفا، از سازمان بورس رفت؛ هر چند که نباید از زحماتی که شاپور برای بورس و سهامدارانش کشید هم غافل شد.

اما فروردین 99 که آمد، حسن قالیباف اصل که مدیرعاملی شرکت بورس تهران را برای سالیان دراز در کارنامه داشت، بر صندلی شاپورِ بورس نشست. رسیدن شاخص بورس به قله تاریخی 2 میلیون 100 هزار واحدی اتفاق به یاد ماندنی دوران ریاست قالیباف بر بورس بود. رشد شتابانی که خیلی از کارشناسان بر این باورند که عدم مدیریت صف‌های خرید و فروش سهام، در کنار دعوت‌های مکرر مسئولین موجب شد تا روند هیجانی بازار سهام بویژه با افزایش حضور غیرحرفه‌ای‌ها در بازار حرفه‌ای بورس شتاب بیشتری بگیرد.

اما همانگونه که هر فرازی فرودی دارد، فراز شدید بورس با فرود شدیدتری همراه بود و همین موضوع دستمایه اعتراضات زیادی به وضعیت بورس شد. بر این اساس حسن قالیباف اصل هم مثل شاپور محمدی با یک استعفا خیال همه را راحت کرد و در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشت: پیرو نامه شماره 1282/312 م مورخ 10/ 08/ 1399 خطاب به ریاست محترم جمهور و درخواست استعفای اینجانب به تاریخ 04/09/1399 بدلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بدینوسیله استعفای خود را از عضویت در هیات مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار مجددا اعلام می‌نمایم.

قالیباف همچنین در این استعفانامه اعلام کرد: بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETFها) در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط بدنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزارها و نهادهای مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید، ولی متاسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد. از درگاه خداوند منان برای حضرت عالی و تمامی مدیران جمهوری اسلامی ایران که برای عاقبت به خیری کشور عزیزمان ایران تلاش می‌کنند آرزوی توفیق روزافزون دارم.

اما جدای از فراز و فرودهای بورس در دوران قالیباف اصل و تلاش‌های مثبت صورت گرفته در راستای بهبود شرایط این بازار و همچنین آزادسازی نصف و نیمه سهام عدالت و فروش پرحاشیه ETFهای دولتی، شاید تاریخی‌ترین و به یادماندنی‌ترین جمله‌ای که از این دوران به یادگار ماند و از آن به کرات یاد شده و خواهد شد، همین جمله باشد: "مردم همه چیز را به بورس بسپارند". جمله‌ای که در پی آن هجوم بیشتر نقدینگی و اقشار جامعه به سمت بورس رخ داد، و در مدت کوتاهی بعد از آن نیز روند نزولی بورس آغاز شد ...!

اما اقلیم بورس در سال 99، پادشاه دیگری هم داشت به نام محمدعلی دهقان دهنوی، که از معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به بورس آمد؛ فعلا هم دو سه ماهی از زمان نشستن وی بر صندلی ریاست سازمان بورس می‌گذرد و تا به امروز نکته بارز کارنامه وی، نامتقارن شدن دامنه نوسان و فروش قابل توجه اوراق دولتی در روزهای پایانی سال 99 در تالار شیشه‌ای، البته در کنار اقدامات ریز و درشت مثبت دیگر بوده است.

این که دهقان دهنوی تا چه زمانی در این اقلیم پادشاهی خواهد کرد و رفتنش مانند دو رئیس دیگر با انتشار متن استعفای دیگری همراه خواهد شد یا نه را باید به گذر زمان سپرد؛ اما جدای از همه خاطرات خوب و بد بورس در سال 99، رنگ رخساره عدم ثبات در رکن اصلی بازار سرمایه و تغییر سه رئیس سازمان بورس و سه مدیر روابط عمومی در این سازمان تنها در یکسال، نشان از عدم ثبات در مدیریت، قانونگذاری و نظارت در این بازار و همچنین تزلزل در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این سازمان و کلیت بازار سرمایه دارد.

جالب این است که سازمان بورس از زمان تاسیس در طول حیات بیش از 50 ساله اش تنها 10 رئیس را تا سال 99 به خود دیده بود اما در این سال 3 رئیس عوض کرد.

بورس پس از فریدون مهدوی (1346-1349)، فضل اله مهرپور (1349-1352)، داریوش خزیمه علم (1352-1353)، منصور ضابطیان (1353-1359)، اله وردی رجایی سلماسی (1359-1376)، سیداحمد میرمطهری (1376-1382)، حسین عبده تبریزی (1382-1384)، علی صالح آبادی (1384-1393) و محمد فطانت (1393-1395) و شاپور محمدی (1395-1399)، در سال 99 هم شاپور محمدی را به خود دید، هم حسن قالیباف اصل را و هم محمدعلی دهقان دهنوی را!

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات