۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۷۷۲۶۷

چگونه علاقه مندان بازی‌های آنلاین تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند؟

چگونه علاقه مندان بازی‌های آنلاین تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند؟
بازی‌های رایانه‌ای مستقیما در زمره تحریم‌های آمریکا نیست، اما ریسک تنبیهات، باعث شده تا شرکت‌ها ایرانیان را از دسترسی به این بازی‌ها محروم کنند، اما ایرانیان بهرحال این بازی‌ها را دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه ۵ تلویزیون فرانسه و شبکه رادیویی فرانس انفو در گزارش‌های جداگانه‌ای به وضعیت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای در ایران پرداخته‌اند. در گزارش مذکور به نقل از خبرگزاری فرانسه آمده است: در ایران آماتورهای بازی‌های ویدئویی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ترفندهای مختلفی به کار می‌گیرند تا از خسارات جانبی ناشی از تحریم‌های آمریکا دور بمانند.

این تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و مانع آن هستند که مستقیماً بازی‌های مو د علاقه خود را بخرند یا روی اینترنت به صورت آنلاین بازی کنند. در این گزارش به نقل از امیر گل خانی ۲۴ ساله یکی از بازیکن‌های آماتور و یکی از خبرنگارهای این عرصه می‌گوید: ما هیچ مطالبه سیاسی نداریم و تنها دنبال بازی‌های آنلاین هستیم. رادیو فرانس انفو نیز در گزارش خود با استناد به آمار منتشره از سوی «بنیاد بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای در ایران» آورده است که دست کم ۳۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران به بازی‌های ویدئویی مشغولند. این در حالی است که به گزارش این رادیو شمار افرادی که در فرانسه به بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای می‌پردازند بالغ بر ۳۶ میلیون نفر است.

در بخشی از این گزارش به برخی مراکز فروش بازی‌های ویدئویی، کنسول‌های بازی، ضمائم و … اشاره شده که با توجه به تحریم‌ها از طریق شرکت‌های ثالث مستقر در کشورهای همسایه اقدام به تهیه ملزومات و نیازهای مشتریان خود می‌پردازند. در این گزارش آمده است: بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی مستقیماً در زمره تحریم‌های آمریکا نیست، اما ریسک اقدامات تنبیهی از سوی آمریکا، شرکت‌های فعال این بخش را به پرهیز از همکاری با ایران و ارائه خدمات به این کشور سوق داده است. همچنین به دلیل تحریم‌های سیستم مالی ایران، فعالان این بخش نمی‌توانند به طور مستقیم بازی‌های مورد نظر خود را از اینترنت خریداری کنند. از طرفی تقریباً تمام ایرانی‌ها کارت بانکی بین المللی که بتوانند با آن به انجام خریدهای خارجی مبادرت ورزند، ندارند.

با توجه به دلایلی که مطرح شد، علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی مجبورند با درج نشانی‌های غلط و ایمیل‌های غیر واقعی از پلتفرم‌های پیش‌بینی شده با اینترنتی که سرعت کمی برای بازی‌ها دارد، اقدام کنند. صادق کیا ۲۵ ساله و یکی از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی می‌گوید: ما برای بازی به واسطه‌هایی در ترکیه یا روسیه نیاز داریم. آنها به بازیکنان کارت‌های هدیه‌ای می‌فروشند که ما از طریق این کارت‌ها می‌توانیم خریدهای خود را انجام دهیم.

برخی فروشگاه‌ها با استفاده از این شیوه به خرید بازی‌ها اقدام کرده و سپس به علاقه‌مندان می‌فروشند. قیمت این بازی‌ها معمولاً تا ۶۰ درصد زیر قیمت بازار است. در برخی سایت‌های نیازمندی‌ها مانند دیوار می‌توان نمونه‌هایی از آگهی‌های فروش این بازی‌ها را دید. شبکه رادیویی فرانس انفو نیز با ذکر بخش‌هایی از این گزارش آورده است: اکبر رجبی ۳۱ ساله و صاحب یکی از مغازه‌های بازی‌های ویدئویی می‌گوید: پرداخت ۱۸ تا ۲۸ میلیون ریال (۵۸ تا ۹۰ یورو) برای تنها یک بازی فیفا برای مردم (ایران) رقم بالایی است. لذا ما با ایجاد یک حساب مشترک سعی می‌کنیم همان حال و هوا رو با هزینه کمتری ایجاد کنیم.

در انتهای این گزارش با توجه به سخت‌گیری برخی شرکت‌های امریکایی نظیر مایکروسافت، آمده است: برخی ایرانی‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها با استفاده از VPN از همان ایران در پلتفرم‌هایی مانند Xbox Game Pass حسابی باز کرده و با پرداخت ۱۰ یورو اشتراک ماهانه از بازی‌های روی این پلتفرم استفاده می‌کنند. اما برخی شرکت‌ها مانند سونی با درک شرایط موجود با تساهل بیشتری با علاقه‌مندهای ایرانی برخورد می‌کنند. فرانس انفو همچنین در همین خصوص مصاحبه‌ای با بریس انگسان، مدیر مجله بازی‌های ویدئویی در فرانسه انجام داده و به نقل از وی می‌نویسد: بسیاری از ایرانی‌ها در مسابقاتی شرکت می‌کنند که این حجم می‌تواند آینده صنعت بازی‌های تفریحی را دستخوش تغییراتی کند.

وی می‌گوید: ملزومات این بازی‌ها از طریق شرکت‌های ثالث تأمین می‌شود و شما در تهران آخرین مدل‌ها و وسایل و ملزومات را می‌توانید بیابید، اما بالا بودن قیمت آنها عاملی باز دارنده است. امروز محدودیت بازار بازی‌های ویدئویی در ایران نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این حوزه به خرید یک کامپیوتر یا کنسول بازی محدود شده است. اما ایرانی‌ها دیگر بازی‌های فیزیکی را نمی‌خرند و بازی‌های آنلاین را ترجیح می‌دهند و واسطه‌ها با استفاده از این وضعیت پیشنهاد برگزاری بازی‌های چند نفره را می‌دهند و از این طریق بیزنس می‌کنند.

این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه برای مهر ارسال کرده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات