۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۷۷۳۴۷

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۰۹ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 11 فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۱۱

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 79 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 209 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 150 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 850 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا 4 میلیون و 675 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 209 تومان، یورو 29 هزار و 482 تومان و درهم امارات  7 هزار و 69 تومان اعلام شده است.

برهمین اساس، قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی با کاهش نسبت به روز کاری قبل 25 هزار و 205 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 706 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 491 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 907 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم با آبخیزداری و آبخوانداری

موضوع خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی به خصوص گندم از مسائلی است که در طی این سال ها همواره از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است. برای نمونه مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

«یکی از کارهایی که در بخش کشاورزی حتماً بایستی انجام بگیرد، دنبال خودکفایی بودن در محصولات اساسی است؛ بله، گاهی اوقات ممکن است که قیمت خرید گندم [ارزان‌تر باشد]؛ البتّه امروز این‌جور نیست، امّا یک‌وقتی بود که قیمت خرید گندم از بیرون ارزان‌تر تمام می‌شد برای کشور تا تولید؛ امّا در همان شرایط هم تولید اولویّت دارد، کمااینکه در دنیا همین کار را می‌کنند؛ یعنی نمی‌گذارند که کشورشان از لحاظ گندم محتاج بیرون از کشور باشد، مثلاً فرض بفرمایید مثلِ امروزِ این عناصر خبیث آمریکا که یک چیزهایی را ممنوع کرده‌اند، آمدیم و طرف مقابل ممنوع کرد؛ خب می‌کنند دیگر؛ شما باید بتوانید کشور را اداره کنید. پس محصولات اساسی باید در داخل کشور حتماً تولید و خودکفایی بشود. البتّه امروز مشکل آب را نداریم بحمدالله. یک‌وقتی مدام می‌گفتند "آب نیست و مشکل آب داریم و کم‌آبی داریم"؛ خوشبختانه امروز مشکل کم‌آبی را نداریم، هم نسبت به دِیم، هم نسبت به کشت آبی، بنابر‌این، باید دنبال محصولات اساسی باشیم مثل گندم، مثل دانه‌های روغنی، مثل گیاهان دارویی، مثل علوفه، مثل آبزیان؛ اینها چیزهایی است که بایستی حتماً دنبالشان باشیم.» (بیانات در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی 1399/02/17)

مقام معظم رهبری تفکر صرفه اقتصادی نداشتن تولید گندم را تفکری غلط و اشتباه دانسته و در این باره می فرماید:

«یک فکر جدیدی، یک فکر تازه‌ای در یک بُرهه‌ای متأسّفانه وارد شد در دستگاه‌های تصمیم‌گیری ما که ما را از خودکفایی دور کرد؛ و آن «صرفه‌ی اقتصادی» بود، گفتند "تولید گندم و خودکفایی گندم صرفه‌ی اقتصادی ندارد؛ صرفه‌ی اقتصادی به این است که گندمرا وارد کنیم."، خب، بله معلوم است، ممکن است یک وقت صرفه‌ی اقتصادی در این باشد؛ امّا وقتی جلویگندم شما را گرفتند، جلوی واردات را گرفتند، به شما گندمنفروختند، چه‌کار می‌کنید؟ کدام دولت عاقلِ دنیا این کار را می‌کند؟ گفتند "بروید مثلاً زعفران بکارید، گندم را وارد کنید، چون زعفران گران‌تر در دنیا فروش می‌رود؛ صرفه‌ی اقتصادی این است".» (بیانات در دیدار با مسئولان نظام 1398/02/24)

یکی از ظرفیت های موجود در کشور جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک گندم، استفاده از دیمزارها است. محمد تقی امانپور مدیرعامل کانون جهادگران و معاون آموزش جهاد سازندگی در دهه 70 در این باره معتقد است: «حدود 10 میلیون هکتار دیمزار در کشور وجود دارد که در حال حاضر استفاده مناسبی از آن نمی شود و این در حالی است که در اکثر کشورها، تولید اقلام کشاورزی از جمله گندم با بهینه سازی دیمزارها صورت می گیرد اما در کشور ما مدیریت دیمزارها رها شده است و ما با مشکل جدی فرسایش آب و خاک در این دیمزارها مواجه هستیم.»

یکی از ظرفیت های بالقوه کشور برای خودکفایی در محصول استراتژیک گندم، ایجاد اراضی جدید کشاورزی با استفاده از آبخوانداری و پخش سیلاب در کشور است. مدیرعامل کانون جهادگران در این باره می گوید: «با آبخوانداری و پخش سیلاب بر آبرفت های و شن زارها می توان اراضی جدید کشاورزی ایجاد کرد و این امر مهم یک تحول مهم در آینده بخش کشاورزی خواهد بود.»

معاونت آموزش وزارت جهاد سازندگی در دهه 70 با بیان اینکه ظرفیت آبرفت‌های کشور بیش از 5 هزار میلیارد مترمکعب است معتقد است: «آبخیزداری در مناطق پایین‌دست، میانه و بالادست، پخش سیلاب و آبخوان‌داری در حوزه‌های میانی آبخیز یک الگوی مدیریت جهادی است که در 14 میلیون هکتار عرصه آبرفت‌های کشور قابل‌اجرا است.»

 

کمیته ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شد

به دنبال مصوبه ستاد تنظیم بازار که روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد امروز کمیته تخصصی ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شد.

این کمیته با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با عضویت قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و دیگر مسئولان مربوطه تشکیل شده است.

این کمیته با داشتن اختیارات کامل از سوی ستاد تنظیم بازار برای برنامه‌ریزی تولید و توزیع مرغ، از طریق شرکت‌های تولیدکننده عمده مرغ و نیز با همکاری و خدمت گرفتن از ظرفیت مرغ‌داری‌های دیگر کارهای لازم را انجام می دهد.

 

۸۲۳ هزار نفر در سال ۹۹ وام ازدواج گرفتند

 همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد درسال 99 میزان وام ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی با 65 درصد رشد نسبت به سال 98 به 43هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته همتی سال 99 بیش از 823 هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۱/۱۱

در حالی که یک روز به نشست اوپک و متحدانش باقی مانده و سرمایه گذاران انتظار دارند تولیدکنندگان بزرگ بر سر تمدید توافق کاهش تولید تا ماه می توافق کنند، قیمت نفت امروز شاهد افزایش بود و افت قیمت جلسه قبل را تا حدودی جبران کرد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 37 سنت معادل 0.58 درصد رشد به 64 دلار و 51 سنت رسید. قیمت نفت برنت دیروز 1.3 درصد کاهش یافته بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می نیز امروز با 34 سنت معادل 0.56 درصد افزایش به 60 دلار و 89 سنت رسید. نفت خام آمریکا دیروز 1.6 درصد افت کرده بود.
ویوک دار تحلیلگر بانک کامنولث در این باره گفت: «انتظار می رود اوپک پلاس همچنان میزان عرضه را کنترل کند.»
پس از یک ماه پر نوسان در بازار نفت که به دنبال انتشار خبرهایی همچون تداوم قرنطینه در اروپا، روند کند واکسیناسیون، بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا در هند و برزیل و البته افزایش خوش بینی به رشد اقتصاد آمریکا اتفاق افتاد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه متحدانش روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا سیاست تولید خود در ماه های آتی را بررسی کنند.
اوپک پلاس ماه گذشته با توافق بر سر تمدید کنترل میزان تولید بازار را غافلگیر کرد و تنها روسیه و قزاقستان تا حدودی از تداوم کاهش تولید مستثنی شدند.
دار افزود: «با توجه به اتفاقاتی که در این یک ماه رخ داده است، توجیه افزایش تولید حتی کمتر از ماه پیش است. بنابراین ما فکر می کنیم آنها همچنان به تعهدات خود پایبند باقی خواهند ماند.»
بر اساس توافق فعلی، اوپک پلاس روزانه بیش از 7 میلیون بشکه از تولید خود کاسته است، در حالی که عربستان نیز به تنهایی تا یک میلیون بشکه در روز از تولید خود کم کرده است.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات