۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۶۷۷۳۹۳
آنچه در یک سال کرونایی بر جامعه ایثارگری گذشت؛

خبر خوب از روند بهبود جانبازان و والدین شهدا

خبر خوب از روند بهبود جانبازان و والدین شهدا
اگرچه هنوز اقدامات بنیاد شهید، شایسته خانواده ایثارگران نیست، اما خبر خوب این است که با بهبود خدمات، در روزهای پایانی سال ۹۹ تعداد فوتی‌های کرونای ایثارگران کاهش یافت.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ماه پایانی سال ۹۸ بود که مردم برای اولین بار با ویروس کوید ۱۹ آشنا می‌شدند. ابتدا شاید خیلی‌ها این بیماری منحوس را جدی نمی‌گرفتند و گمان می‌کردند نهایت در چند روز این بیماری رخت برمی‌بندد و مشکل خاصی به وجود نمی‌آید؛ تا جایی که برخی از مسئولان از جمله رییس جمهور در سخنانشان گفتند تا چند روز آینده، زندگی به روال عادی برخواهد گشت!

مسئولان وزارت بهداشت هم به علت ناآشنایی بر زوایای مختلف این بیماری دستورالعمل‌های متفاوتی ارایه می‌کردند. اما آنچه از همان ابتدا روشن بود، طبق برآوردها خطر این ویروس برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل مشکل قلبی، ریوی، دیابت و ... دارند، بیشتر از افراد دیگر جانشان در معرض تهدید است.

یکی از گروه‌هایی که بسیار حساس بودند، جانبازان شیمیایی و والدین سالخورده شهدا بودند که متاسفانه شاهد آن بودیم در ابتدای شیوع این بیماری تا ماه‌های اول سال ۹۹ تعداد جانبازان عزیزی که با ابتلا به این بیماری به شهادت می‌رسیدند و والدین شهدایی که فوت می‌کردند، بسیار قابل توجه بود و بعضا فقط در تهران روزانه به ۱۵ نفر هم می‌رسید.


وقتی کرونا جدی گرفته نمی‌شد

بنیاد شهید که به نوعی متولی و مسئول سلامت این عزیزان بود، تا چند ماه خطر این ویروس منحوس را جدی نمی‌گرفت و اوایل سال گذشته بود که با یک بسته بهداشتی ناچیز آن هم صرفا به تعداد اندکی از این عزیزان، آنها را برای مبتلا نشدن یاری می‌کرد!

یکی دیگر از اقدامات بنیاد در آن روزهای سخت، درج توصیه‌هایی در سایت خود بود که دائما در همه جا از جمله تلویزیون پخش می‌شد و در واقع نمی‌توانست باری از دوش جامعه هدف بردارد. این در حالی بود که جانبازی اعلام کرد: «با پیگیری‌های خودم از بنیاد شهید گفتند: بیا یک پک بهداشتی دریافت کن. حالا که آن را گرفتم، داخلش ۴ دستکش و چهار ماسک و یک اسپری ضدعفونی کننده کوچک هست. این کل پک بهداشتی است که می‌گویند ۳.۵ میلیارد تومان بنیاد شهید بابتش هزینه کرده. یعنی یک جانباز شیمیایی یا قطع نخاع، همین مقدار برایش کافی است؟»

تنها اقدام چشمگیر بنیاد شهید در آن روزها پیام‌های تسلیتی بود که زمان شهادت جانبازان و فوت والدین شهدا صادر می‌کرد!


ناصرخسرو و جانبازان شیمیایی در روزهای کرونا!

در ایام کرونا که اغلب کسب و کارها با مشکلات جدی رو‌به‌رو شده بودند و مشکلات اقتصادی مردم مضاعف شده بود، خبر رسید ۳۰۰ هزار تومان هم از حقوق برخی از خانواده‌های ایثارگر بدون هیچ علتی کسر شده است. این در حالی بود که آنها در حال مصرف داروهای گرانقیمت بودند. یکی از جانبازان سرافراز این سرزمین، همان ایام به خبرگزاری فارس اعلام کرد: «امروز با هزار بدبختی بعد از اینکه کل داروخانه‌های تهران را گشتم، بالاخره در ناصر خسرو ۲ تا اسپری «سروتاید» پیدا کردم و مجبور شدم به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بخرم. کجای این عدالت است؟ این اسپری مساوی با نفس کشیدن من است و متاسفانه بنیاد شهید حمایت که نمی‌کند هیچ، بلکه ۳۰۰ هزار تومان هم از حقوق جانباز کم می‌کند؛ بدون هیچ خبری. پیگیری هم می‌کنیم کسی پاسخگو نیست.»

خبرهای خوبی که به گوش جامعه ایثارگری رسید

بنیاد شهید از تابستان ۹۹ حرکتی صعودی در جهت رفع مشکلات جامعه هدف را آغاز کرد و در مرداد اعلام شد قرار است با افزایش بودجه بنیاد، معوقات ایثارگران که سال‌ها از پرداخت آن می‌گذشت، پرداخت شود. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور روز ۴ مرداد ۹۹ در گفت‌وگو با فارس از افزایش بودجه بنیاد شهید در سال جاری خبر داد و گفت: «۱۹ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفته شده بود که با افزایش ۷ هزار میلیارد تومانی سعی کردیم این مبلغ را به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم تا تمام مطالبات جامعه ایثارگری پرداخت شود.»

در همین راستا، محمود پاکدل، معاون تعاون بنیاد شهید اعلام کرد با بودجه‌‌ای که به حساب بنیاد شهید در سال جاری ریخته می‌شود تا پایان سال ۹۹ همه معوقات پرداخت می‌شود. و این کار انجام شد. این موضوع خبر خوب و مهمی بود که توانست لااقل در این روزهای سخت، کمی از جهت مسائل مالی ایثارگران را یاری دهد.

یکی دیگر از مشکلات اساسی جامعه ایثارگری و به خصوص جانبازان، موضوع بیمه خدمت درمانی بود که با وجودی که از مدت‌ها پیش از شیوع کرونا گریبان جامعه ایثارگری را گرفته بود، اما در روزهای کرونا اوج بیش‌تری گرفت. جانبازان در تماس با خبرگزاری فارس اعلام می‌کردند، مجبورند در این روزهای خطرناک از خانه خارج شوند تا نسخه‌هایشان را به تایید بیمه دی برسانند. یکی از جانبازان در گفت‌وگو با فارس می‌گفت: «به علت فسخ یا نبستن قرارداد جدید، بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز درمانی با بیمه دی، دسترسی برای تهیه داروهایمان مشکل است و خود تایید دارو پروسه زمان‌بری دارد که آن هم مستلزم بیرون رفتن جانبازان از خانه است. بنیاد شهید می‌تواند راهی پیدا کند تا جانباز نسخه پزشک را به صورت الکترونیکی ثبت کند و داروها و وسایل مورد نیاز نیز توسط مددکاران زحمتکش بنیاد تحویل خانواده شهدا یا جانبازان شود.»
 

مشکلات خدمات درمانی بهبود یافت

همچنین به علت بدهی‌های فراوان این شرکت بیمه‌ای، اغلب مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرارداد خود را فسخ کرده بودند و از ارایه خدمات به جامعه ایثارگری و خودداری می‌کردند. از طرفی دفاتر این بیمه در سطح شهرها کم بود و این خود مسبب مشکلاتی دیگر می‌شد. این در حالی بود که در برخی شهرستان‌ها مثل چابهار در استان سیستان و بلوچستان، اصلا چنین مرکزی نبود و یک ایثارگر برای رفع موانع بیمه‌ای خود باید کیلومترها راه می‌رفت تا به یک شهر دیگر برسد و از خدمات این شرکت بیمه استفاده کند. یکی از جانبازان شیمیایی در تماس با خبرگزاری فارس گفت: «چند باری برای تهیه داروهایم به داروخانه‌های هلال احمر مراجعه کردم، اما یا موجود نبودند یا به علت شلوغی برایم سخت بود داخل بروم. بنابراین تصمیم گرفتم از خرید داروهایم صرف‌نظر کنم که خود این موضوع مشکلات دیگری را برایم به همراه داشت.»

این مشکل بسیار مهم نیز با پرداخت بدهی‌های این بیمه حل شد و اکنون نمایندگی‌های شرکت بیمه در اغلب ساختمان‌های بنیاد شهید، یک میز خدمت دارند که جامعه ایثارگر به راحتی می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. نکته دیگر، افزایش مراکز درمانی و داروخانه‌هایی بود که به ایثارگران خدمات ارایه می‌کنند. در چند ماه اخیر تعداد این مراکز از حدود ۲ هزار مرکز به ۹ هزار مرکز درمانی افزایش پیدا کرده است.

همچنین بیمارستان‌های متعلق به بنیاد از جمله بیمارستان خاتم‌الانبیا از مجهزترین بیمارستان‌ها محسوب می‌شود که خدماتش صرفا به جامعه ایثارگری ارایه می‌شود.


خبر خوب در امر انجام امور کمیسیون پزشکی

یکی دیگر از خدماتی که می‌تواند برای ایثارگران در شهرستان‌های دور، بسیار کارگشا باشد و امسال بنیاد شهید بر انجام آن همت گمارد، موضوع برگزاری جلسات کمیسیون پزشکی است. تا پیش از این اتفاق، هر ایثارگری که کارش به پزشکان کمیسیون پزشکی می‌افتاد، باید خود را به تهران می‌رساند تا در این جلسات شرکت کند و این می‌توانست با مشکلاتی برای آنها همراه باشد. مثلا اینکه یک جانباز شهرستانی اینجا باید در مدتی که تهران به سر می‌برد، مکانی برای اسکان و هزینه‌ای برای خوراک خود صرف می‌کرد، اما چند ماهی است با تسهیل در این روند، پزشکان بنیاد به هر شهرستانی که حدود ۱۰۰ پرونده آماده بررسی شود، می‌روند و دیگر نیازی نیست جانبازان عزیز مشقت سفر را به جان بخرند.
 

بهبود وضعیت حال جامعه ایثارگری در ماه‌های اخیر

هر چند خدمات و اقدامات بنیاد شهید که به نوعی متولی جامعه ایثارگری است، هنوز شایسته شأن این قشر از جامعه نیست، اما خبر خوب این است که در روزهای پایانی سال ۹۹ مطلع شدیم تعداد جانبازان و والدین عزیز شهدایی که به علت بیماری کرونا از دنیا می‌رفتند، اکنون روزانه به یک یا دو نفر رسیده و حتی در برخی از روزها اصلا کسی به علت این ویروس منحوس جانش را از دست نمی‌دهد.
ارسال نظرات