۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۷۷۴۰۰

کتاب «پیراستگی قرآن از تحریف» منتشر شد

کتاب «پیراستگی قرآن از تحریف» منتشر شد
کتاب «پیراستگی قرآن از تحریف» جدیدترین اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری رسا،کتاب «پیراستگی قرآن از تحریف» جدیدترین اثر حجت‌الاسلام ‌و المسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه انتشار یافت.

در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است: نگارنده به سهم ناچیز خود در چند سال اخیر در کنار توفیق تدوین برخی از آثار قرآنی، تحقیقاتی را در زمینه اثبات تحریف‌ناپذیری قرآن به فرجام رساند که عبارتند از:
۱. ترجمه کتاب «صیانة القرآن من التحریف» اثر مرحوم استاد آیت الله معرفت که با عنوان «تحریف ناپذیری قرآن» در سال ۱۳۷۹ به صورت مشترک توسط انتشارات سمت و التمهید انتشار یافت و به عنوان متن درسی کارشناسی ارشد رشته‌های علوم قرآن و حدیث معرفی شد. این کتاب چنان که در مقدمه آن آوردم، از بهترین و جامع‌ترین آثار در زمینه اثبات نفی تحریف از ساحت قرآن به شمار می‌رود.

۲. «نزاهت قرآن از تحریف»؛ در سال ۱۳۸۳ بنا به پیشنهاد موسسه اسراء، دست نوشته‌ها و نگاشته‌های فقیه متالّه آیت الله جوادی آملی در زمینه تحریف را مورد بررسی و بازکاوی قرار داده و با ارایه طرحی نو و افزودن برخی از مطالب، کتاب «نزاهت قرآن از تحریف» سامان یافت. این کتاب از نظر ساختار و ارایه برخی از مباحث عقلی در زمینه نفی شبهه تحریف از ساحت قرآن بدیع و نو تلقی می‌شود.

۳. «نگاهی به کتاب صیانه القرآن من التحریف»؛ این مقاله همزمان با برگزاری نکوداشت استاد معرفت در سال ۱۳۸۳ در فصلنامه بینات ، شماره ۴۴ ، انتشار یافت.

۴. «کربلایی کاظم و تحریف ناپذیری قرآن»؛ این مقاله به مناسبت برگزاری همایش تجلیل از کربلایی کاظم ساروقی که در سال ۱۳۸۶ در اراک برگزار شد، تنظیم یافت و در مجموعه مقالات همایش منتشر شد.

۵. «نقد و بررسی کتاب صیانة القرآن»؛ این مقاله همزمان با برگزاری همایش تجلیل از مرحوم استاد معرفت، در سال ۱۳۸۷ در مجموعه مقالات این همایش با عنوان «معرفت قرآنی» انتشار یافت.

۶. «رابطه قرائات قرآن و تحریف»؛ این مقاله در سال ۱۳۸۷ در ماهنامه معارف وابسته به نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها منتشر شد.

این کتاب در چهار فصل به شرح ذیل سامان یافته است:

فصل اول فصل به کلیات اختصاص یافته و در آن جایگاه قرآن، چالش‌های پذیرش راهیافت تحریف، مفهوم لغوی و اصطلاحی تحریف، اقسام آن و عوامل گرایش به نظریه تحریف مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم دلایل شش‌گانه نقد شبهه راهیافت تحریف به کاستی در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: ۱. دلایل عقلی؛ ۲. دلایل قرآنی؛ ۳. دلایل روایی؛ ۴. دلایل تاریخی؛ ۵. دلایل تجربی؛ ۶. گواهی دانش وران شیعه.

فصل سوم به نقد شبهات مدعیات راهیافت تحریف به کاستی در قرآن اختصاص یافته است. برخی از این شبهات عبارتند از: ۱. تشابه رخدادهای امم؛ ۲. شیوه گردآوری قرآن؛۲. وجود مصحف امام علی (ع)؛ ۳. حذف آیات توسط عثمان؛ ۵. وجود روایات دال بر تحریف در منابع فریقین.

 در فصل چهارم شبهات مدعیان تحریف مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سستی و ضعف آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت طاقچه نسخه الکترونیک این کتاب را تهیه کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
احسنت
2
0
علی از قم و مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۴
قرآن کریم کتاب نجات است
2
0