۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۷۷۴۴۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 14 فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۱۴

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 670 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 500 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 412 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 593 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش محسوس همراه شده است؛ سکه در روزهای گذشته در کانال 11میلیون تومان در نوسان بود ولی با پایان رسمی تعطیلات نوروزی بار دیگر قیمت ها در این بازار نزولی شده و سکه نیز به کانال 10 میلیونی بازگشته است. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 810 تومان و درهم امارات  6 هزار و 892 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است؛ تا جایی که دلار که در هفته دوم تعطیلات نوروز 1400 در محدوده 25 هزار و 700 تومان معامله میشد در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات به کانال 24 هزار تومان بازگشته است.

این در حالی است که در تاریخ 11 فروردین کمتر معامله‌گری حاضر بود زیر محدوده 25 هزار و 700 تومانی اقدام به فروش دلار کند. این مسئله زمانی قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد که تا تاریخ 27 اسفند، بازار ساز باقدرت زیادی در برابر ورود دلار به کانال 25 هزارتومانی مقاومت به خرج می‌داد.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 874 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 381 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 887  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 315 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

رشد ۹۴ درصدی قیمت مسکن در اسفند ۹۹

مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی اسفندماه سال گذشته در مقایسه با اسفند 98 بالغ بر 93.7 درصد افزایش یافته است.

در اسفندماه 98 متوسط قیمت مسکن در تهران 15 میلیون و 628 هزار تومان بود که در آخرین ماه سال گذشته به 30 میلیون و 274 هزار تومان افزایش یافت، یعنی رشد 93.7 درصدی نسبت به اسفند 98.

تعداد معاملات مسکن نیز از 10 هزار و 214 فقره در اسفندماه 98 با رشد منفی 48.4 درصدی به 5 هزار و 273 فقره کاهش یافته است. تعداد معاملات انجام شده اسفند 99 در مقایسه با ماه قبل از آن (بهمن 99) بالغ بر 34.62 درصد افزایش یافته است.

همچنین در بین مناطق 22 گانه تهران متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک به 68 میلیون و 720 هزار تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن 104.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. کمترین متوسط قیمت مسکن نیز با رشد 58.6 درصدی نسبت به اسفندماه سال 98 به قیمت 12 میلیون و 130 هزار تومان مربوط به منطقه 18 بوده است.

به گزارش تسنیم، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معاملات شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در اسفند سال گذشته حاکی از آن که واحدهای مسکونی در دامنه قیمت 15 تا 20 میلیون تومان با 16 درصد بیشتر سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی 20 تا 25 و 10 تا 15 میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های 15.7 و 12.6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این ماه توزیع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده که 61.4 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت مسکن (30 میلیون و 704 هزار تومان) معامله شده است.

بیشترین سهم معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 مترمریع با سهم 14.8 درصد اختصاص داشته است. واحدهای با زیربنای 60 تا 70 و 70 تا 80 مترمربع به ترتیب با سهم‌های 13.3 و 11.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع طی اسفندماه سال گذشته واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع 52.6 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری طی اسفندماه سال 99 نشان دهنده رشد به ترتیب 31.4 و 35.2 درصدی نسبت به اسفندماه 98 است.

 

نگهداری مرغ بیشتر از ۵۰ روز در مرغداری‌ها مصداق احتکار و جریمه شد

مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با موضوع همکاری و هماهنگی در خصوص عرضه مرغ زنده نوشت. در این نامه اشاره شده زمان نگهداری مرغ در مرغداری ها افزایش یافته و نهاده های دامی مورد نیاز آنها تامین می شود اما در صورتی مرغداران بعد از 50 روز مرغ خود را به قیمت مصوب عرضه نکنند سهمیه های آنها حذف و عمل آنها مصداق احتکار و برخورد می‌شود.

متن این نامه به شرح زیر است.

 پیرو رونوشت نامه این معاونت در خصوص ابلاغیه افزایش سن پرورش مرغ گوشتی به 50 روز و اختصاص نهاد مورد نیاز برای بازه زمانی در قبال عرضه مرغ زنده به قیمت مصوب، مقتضی است ضمن اطلاع رسانی کامل موضوع به تشکل‌های مرغداران گوشتی در اقصی نقاط کشور پیگیری های لازم برای هماهنگی و همکاری کامل تشکل های استانی با سازمان جهاد کشاورزی استان ها به عمل آید.

همچنین در این نامه اشاره شده است  چنانچه مرغداران به هر دلیل نسبت به عرضه مرغ 50 روزه با قیمت مصوب اقدام ننمایند عمل آنها از مصادیق احتکار و عرضه کالاهای خارج از شبکه محسوب شده و علاوه بر پیگیری و اعمال جرائم قانونی مربوطه، کاربری سامانه های سماصط و بازارگاه آنها نیز تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف توسط مراجع مربوط غیرفعال خواهد شد.

 

شاخص بورس ۱۱ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از یک میلیارد و 804میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 296میلیارد تومان در بیش از 291هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 11 هزار و 648واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 282هزار و 874واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های خدمات انفورماتیک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فولاد آلیاژی ایران با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3032واحد، کل (هم‌وزن) 1533واحد، قیمت (هم‌وزن) 999واحد، آزاد شناور 13287واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 9412 و 20486 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 810میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 839میلیارد تومان در 137هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 119واحد افت کرد و در ارتفاع 18هزار و 3واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، بیمه پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های رایان هم افزا، صنایع ماشین‌های اداری ایران و بیمه معلم بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۱/۱۴

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه اوپک پلاس توافق کرده که تولید نفت را از ماه می و به صورت تدریجی افزایش دهد، قیمت نفت روز پنجشنبه شاهد افزایش بیش از 3 درصدی بود. بازارها در روز جمعه تعطیل بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز پنجشنبه با 2 دلار و 12 سنت معادل 3.38 درصد رشد به 64 دلار و 86 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می نیز در پایان معاملات روز پنجشنبه با 2 دلار و 29 سنت معادل 3.87 درصد جهش به 61 دلار و 45 سنت رسید.

گروه اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و چند متحد دیگر توافق کرد که در ماه می تولید نفت خود را 350 هزار بشکه در روز افزایش دهد و طی ماه های ژوئن و جولای نیز به ترتیب 350 و 400 هزار بشکه دیگر به تولید روزانه نفت خود بیافزاید.

بر اساس توافقی که روز پنجشنبه حاصل شد، کاهش های اعمال شده در تولید نفت اعضای اوپک پلاس از ماه می حدود 6.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود، در حالی که این رقم در ماه آوری اندکی کمتر از 7 میلیون بشکه است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفت، امیدوار است ذخایر جهانی نفت که یک پارامتر کلیدی برای صنعت نفت به شمالر می رود در طی 2 تا 3 ماه آینده به سطح عادی خود باز گردد.

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی دولت بایدن گفته سیاست اتخاذ شده در زمینه عرضه انرژی باید قابل اجرا باشد و به نوعی از افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس حمایت نموده است.
اما وزیر انرژی عربستان گفته، هنوز فاصله خیلی زیادی با ترمیم کامل بازار داریم.

باب یاوگر تحلیلگر بازار نفت گفت، بازیگران کلیدی تصمیم گرفته اند که اکنون زمان بازگرداندن بشکه های نفت به بازار است، اما این کار به شکل انعطاف پذیری انجام خواهد گرفت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات