۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۷۷۴۹۲
آیت الله مظاهری:

نماز انسان را ضلالت و گمراهی نجات می‌دهد

نماز انسان را ضلالت و گمراهی نجات می‌دهد
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: نماز با توجه کامل به خداوند بهشت را بر انسان واجب می‌کند، اما همین نماز ظاهری نیز انسان را از ضلالت از میدارد و عاقبت بخیر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی خود با اشاره به آیاتی ابتدایی سوره بقره، گفت: این آیات به ما می‌گویند شکی در این قرآن برای افراد متقی نیست، یعنی اگر به راستی شخصی متقی باشد و روح خدا ترسی در عمق جان او حکم فرما باشد، درمی‌یابد این قرآن حق است.

آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: کسی که متقی باشد می‌تواند نورانیت و حیات قرآن کریم را دریابد و با چشم دل آن را ببیند. انسان متقی کسی است که روح خدا ترسی در عمق جان او حکم فرما باشد، اگر حقیقتا کسی به آنجا برسد که همه جا را محضر خدا بیابد و خود را در محضر خدا ببیند، معلوم می‌شود که نزدیک به عصمت است.

وی با بیان اینکه معصوم همواره خود را در محضر خدا می‌بیند، اظهار کرد: کسی که خود را در محضر خداوند ببیند دیگر مخالفت با خداوند نخواهد داشت، اگر کسی برسد به آنجا که بیابد همه جا محضر خداوند است و او در همه حال در محضر خدا است، مصداق کسی است که ایمان به غیب آورده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: کسی که وقتی نماز می‌خواند واقعا مشغول به نماز و مکالمه با خداوند باشد بهشت بر او واجب خواهد شد، در روایت ذکر شده است که اگر کسی دو رکعت نماز تحویل بدهد بهشت بر او واجب خواهد شد، اما منظور این است که دو رکعت نماز با حضور قلب خوانده باشد، یعنی بیابد خداوند با او حرف می‌زند و در محضر خداوند است و مشغول مکالمه با خداوند است، این یعنی حضور قلب داشتن.

آیت الله مظاهری حضور قلب داشتن را توجه کامل به خداوند حین نماز عنوان کرد و گفت: چنین کسی که در نماز به هیچ چیز جز خداوند توجه ندارد معلوم است که بهشت بر او واجب می‌شود، با این نماز و مکالمه و معاشقه انسان خیلی کار می‌تواند بکند و انسان را عرش می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه نماز معراج مؤمن است یعنی زمانی که شخص نماز می‌خواند به هیچ چیزی غیر از خداوند توجه ندارد و پشت پا می‌زند به هرچیزی که غیر از خداوند است، تصریح کرد: نیمی از این نماز حمد و سوره است که خداوند با انسان سخن می‌گوید در نیمه دیگر آن انسان با خداوند صحبت می‌کند و اگر انسان این نماز را به درستی درک کند دیگر از نماز نمی‌خواهد جدا بشود.

رییس حوزه علمیه اصفهان نماز را دارای مراتب مختلفی دانست و اظهار کرد: توجه به نماز و از نماز بیرون نرفتن از اول تا آخر آن بسیار ضروری است اما اگر نشد باز همین نماز ظاهری خیلی مهم و اثرگذار است و انسان را از بی دین شدن باز می‌دارد و دشمن انسی و جنی نمی‌تواند انسان را با خود ببرد.

آیت الله مظاهری ارتباط داشتن با نماز و معنویات و توجه به خواندن نماز شب را از عوامل عاقبت بخیری عنوان کرد و گفت: اگر مشکل و نگرانی و در خطر افتادن آبرو پیش بیاید خداوند کسی را که اهل نماز و منبر و محراب باشد را تنها نخواهد گذاشت و دست او را می‌گیرد، همین نماز ظاهری برای ما بسیار سودمند است.

وی ادامه داد: کسی که اهل نماز نباشد گمراه خواهد شد، کسی که نماز را ضایع کند نیز چنین خواهد شد، کسانی که نماز را ضایع می‌کنند بنابر فرموده قرآن کریم حتما گمراه بوده و اهل ضلالت هستند و حتما به جهنم خواهند رفت.

رییس حوزه علمیه تعلیم نماز و ایجاد ارتباط میان شخص با نماز و مسجد و منبر را یکی از مسائل مهم در تعلیم و تربیت و ارتباط با نزدیکان دانست و تصریح کرد: مجالس دینی و عزاداری و سوگواری به منزله بیمه برای انسان است، کسی که فرزندش اهل این مراسمات نباشد باید بداند که فرزند او توسط شیاطین جنی یا انسی جذب خواهد شد، باید شکرگزار خداوند باشیم که توفیق خواندن نماز را به ما داده است.

آیت الله مظاهری نماز با توجه را بسیار ارزشمند برشمرد و افزود: انسان باید به فکر دیگران باشد و اهل کمک کردن به دیگران باشد، حتی اگر چیزی از مال دنیا ندارد باید دل انسان برای دیگران بتپد، خطاب شد به حضرت موسی که ای موسی با زبان غیر مرا بخوان و عبادت کن، حضرت موسی سؤال کرد چگونه؟ خطاب رسید کاری کن دیگران برای تو دعا کنند.

وی با اشاره به آیه «ومما رزقناهم ینفقون» در سوره بقره، اظهار کرد: باید دل ما برای دیگران بتپد و از کمک رسانی و یاری دیگران غافل نشویم، به اندازه‌ای که ممکن است باید به دیگران کمک کنیم، حتی اگر به دعا کردن است باید به هم نوعان خود کمک کنیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات