۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۷۷۵۶۸
یادداشت؛

روزنامه نگاری انتخاباتی

روزنامه نگاری انتخاباتی
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نوشت: هنر اهل رسانه در مواجهه با پدیده انتخابات، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود و راه رفتن بر مرز رقابت آفرینی و نگاهداشت اندازه ها و حرمت هاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، پدرام پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها در یادداشتی تحت عنوان «روزنامه نگاری انتخاباتی» نوشت: روزنامه نگاری انتخابات سکه ای است که دو رو دارد؛ یک روی آن نقش آفرینی رسانه ها برای افزایش مشارکت و تحقق انتخاباتی پرشور و روی دیگر ، توجه به حدود و تکالیف دو قانون مطبوعات و انتخابات است.

اهمیت پیوستگی این دو وقتی آشکار تر می شود که به یاد آوریم حق و حدّ و به تعبیر دیگر حقوق و تکالیف ذاتاً همزاد و همراهند. این دو هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند و یکدیگر را معنی می‌کنند.؛ طوری که بر هم خوردن تعادل میان آن دو یا فراموش کردن یکی از آنها فعالیت رسانه ای را کم اثر و یا حتی به ضد خود تبدیل می‌کند. در فرایند حساس و سرنوشت سازی چون انتخابات ریاست جمهوری ، تاکید غیر واقعی و افراطی بر امتیازها و آزادی هایی که برای رسانه در رقابت آفرینی قائلیم و غفلت از نگاهداشت اندازه‌ها و حرمت‌ها موجب بر هم خوردن تعادل دستگاه واقعیت سنجی رسانه می شود.

با همین استدلال اهتمام بیش از اندازه به محدودیت‌ها و تنگتر کردن دایره حقوق به نفع حدود به ویژه در مواجهه با انتخابات که ماهیتی سرشته با انواع حق_ آزادی ها دارد، خمودگی را رواج می دهد و نشاط و ابتکار را از جامعه ای که فرصت مشارکت فعالانه در تعیین سرنوشت خویش را یافته، می گیرد.

بنابراین هنر اهل رسانه، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود است . رفتار اهل رسانه در مواجهه با انتخابات می تواند چنان متوازن باشد که نه راه را بر تضییع حقوق نامزدها و رای دهندگان، تضعیف نظم عمومی و تعدی به نهادهای قانونی همچون شورای نگهبان بگشاید و نه موجب سانسور یا خود سانسوری شود و نیروی نوآوری و کیفیت انتقادی را از اهل رسانه و نشاط مشارکت را از مردم باز ستاند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات