۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۷۷۵۷۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 16 فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز 

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 65 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 920 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 720 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 450 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 65 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 417 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 614 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه در روزهای گذشته در کانال 11میلیون تومان در نوسان بود ولی با پایان رسمی تعطیلات نوروزی بار دیگر قیمت ها در این بازار نزولی شد و سکه نیز به کانال 10 میلیونی بازگشت. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 920 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 100 تومان و درهم امارات  6 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

کاهش قیمت ارز در دو روز ابتدایی هفته با مقاومت عده ای از بازاری‌ها همراه شده و همین امر نیز سبب تغییر مسیر قیمت‌ها در بازار ارز شده است؛ قیمت دلار که تا 24 هزار و 600 تومان کاهش یافته بود صبح امروز با قیمت 24 هزار و 900 تومان معامله شد.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

 در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 449 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 965 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 33 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

خبرهای خوش برای مستأجران

علی قائدی با اشاره به تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها در سال جاری اظهار کرد:‌مالکان به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرند و بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نخواهد شد.

وی افزود: امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران 25 درصد، کلانشهر‌ها 20درصد و سایر شهر‌ها 15 درصد است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که موجر قصد ساخت یا فروش واحد مسکونی خود را داشته باشند یا واحد مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده است بخواهد، همچنین اگر مستاجر برای چند ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، امکان صدور حکم تخلیه وجود دارد.

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص وام ودیعه تصریح کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن به لحاظ شرایط کرونا در صورت موافقت مجدد ستاد مقابله با کرونا در سال 1400 هم ارائه خواهد شد.

 

اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بیش از ۸۰ درصد شد

بازار خرید و فروش خودرو در نخستین روزهای فعالیت خود در سال 1400 با روند افزایشی قیمت ها در تعدادی از خودروها روبرو شده است، البته اظهارات روز گذشته شیوا رئیس شورای رقابت مبنی بر قطعیت افزایش قیمت خودرو در سه ماهه نخست امسال در این افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده است. اما در مجموع فعالان بازار خودرو معتقدند با ثبات قیمت ارز قیمت انواع خودرو در بازار شاهد افزایش قیمت بالایی نخواهد بود چرا که قیمت ها متاثر از نرخ ارز بوده و در حال حاضر هم ما با ثبات نرخ ارز روبرو هستیم.

البته فروشندگان خودرو تأکید می‌کنند در حال حاضر اختلاف قیمت بسیاری از خودروهای داخلی  از کارخانه تا بازار به بیش از 80 درصد رسیده و بازار در شرایط فعلی اصلا کشش افزایش بیشتر قیمت ها را ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سمند ال ایکس در کارخانه 117 میلیون تومان اما در بازار 189 میلیون تومان، پژو پارس معمولی در کارخانه 122 میلیون تومان اما در بازار 220 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. همچنین پژو 206 تیپ دو در کارخانه 110 میلیون تومان اما در بازار 200 میلیون تومان است. تیبا 2 نیز در کارخانه 95 میلیون تومان اما در بازار 131 میلیون تومان، ساینا در کارخانه 92 میلیون تومان اما در بازار 135 میلیون تومان به فروش می رسد.

در حال حاضر مشاهدات بازار خودرو حکایت از آن دارد که  قیمت انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار همچنان با اختلاف قیمت بسیار بالایی روبه رو است و اگر احتمالاً قیمت خودرو در سه ماهه نخست امسال با افزایش هم روبرو شود به هیچ عنوان پاسخگوی اختلاف بین کارخانه و بازار نخواهد بود. علاوه براین به اعتقاد فعالان بازار قیمت ها متاثر از عرضه خودرو است اگر کارخانجات عرضه را افزایش دهند به طور حتم شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار از بین خواهد رفت.

وضعیت امروز بازار خرید و فروش خودرو نشان می دهد پراید 111 با قیمت 124 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 107 میلیون تومان، تیباصندوق دار 125 میلیون تومان، تیبا2 با قیمت 132 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 199 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 250 میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک 205 میلیون تومان و سمند ال ایکس 188 میلیون تومان به فروش می رسد.

 

شاخص بورس برای ششمین روز پیاپی منفی بود

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 140میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4 هزار و 136میلیارد تومان در بیش از 468هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 6هزار و 733واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 262هزار و 745واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سرمایه‌گذای صنایع شیمیایی ایران و آلومینیوم ایران با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1753واحد، کل (هم‌وزن) 945واحد، قیمت (هم‌وزن) 616واحد، آزاد شناور 9262واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 7451 و 4896 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 945میلیون ورقه به‌ارزش 35 هزار و 964میلیارد تومان در 111هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 12واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 919واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد،  سرمایه‌گذاری صبا تامین و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل شرکت‌های پتروشییم زاگرس، پتروشیمی تندگویان و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰

براساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه 180 هزار تن روغن اقدام کنند که 120 هزار تن در بخش خانوار، 25 هزار تن در بخش صنف و 35 هزار تن در بخش صنعت توزیع خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات