۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۶۷۷۵۷۵
مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان:

حضور مؤثر طلاب در فضای مجازی نیازمند برنامه ریزی است

حضور مؤثر طلاب در فضای مجازی نیازمند برنامه ریزی است
اصفهان - حجت الاسلام اجتهادی گفت: حوزه علمیه ظرفیت بسیار خوبی برای حضور و تبلیغ دین و پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی دارد که این مسأله نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

حجت الاسلام  مهدی اجتهادی مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه دیدگاه کارشناسی رهبر معظم انقلاب از هر کارشناسی در خصوص مسأله فضای مجازی دقیق‌تر است، گفت: رهبر معظم انقلاب نه دیدگاه سلبی کلی پیرامون فضای مجازی دارند و اینطور نیست که به دنبال فیلترینگ و محدودیت باشند.

وی در ادامه افزود: از سویی ایشان رها شدگی فضای مجازی و عدم مدیریت و فرهنگ سازی فضای مجازی را به صلاح جامعه و کشور و مردم نمی‌دانند، ایشان چند سال پیش فضای مجازی را قتلگاهی برای نسل جوان در صورت عدم مدیریت و رها شدن آن عنوان کردند و دیدگاه‌های ایشان پیرامون مسأله فضای مجازی نشان دهنده اشراف کامل ایشان به مسأله فضای مجازی دارد.

 

اثرگذاری حوزه علمیه در فضای مجازی باید همراه با برنامه ریزی باشد

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان خاطرنشان کرد: مسأله اثرگذاری حوزه‌های علمیه در فضای مجازی نیازمند یک نگاه کوتاه مدت و یک نگاه بلند مدت است، اینکه فضای مجازی یک فضایی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد و یک بستر و ابزاری است که در اختیار حوزه علمیه قرار گرفته است و می‌توان از آن به خوبی بهره برد.

حجت الاسلام اجتهادی در ادامه اظهار کرد: موضوعی که در خصوص فضای مجازی مطرح است این که نباید کارهای هیجانی و خلق الساعه در خصوص فضای مجازی شکل داد و خیال کنیم یک شبه می‌توان تصمیم گرفت، برای حضور در فضای مجازی و ایجاد یک فضای خاص در این عرصه باید برنامه ریزی داشت و نمی‌توان با چند گروه و کانال و صفحه در شبکه‌های اجتماعی کار مؤثر و مفیدی انجام داد.

وی با تأکید بر اهمیت مدیریت و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای حضور مؤثر مبلغان و جامعه حوزوی در فضای مجازی، تصریح کرد: یکی از مشکلات فضای مجازی این است که افرادی بدون برنامه ریزی وارد این فضا می‌شوند تا کاری انجام دهند اما در نهایت خودشان نیز غرق می‌شوند و نه تنها کاری از پیش نمی‌برند بلکه تحت تأثیر تبلیغات سوء و محیط آلوده قرار گرفته و در این فضا از بین می‌روند.

 

هرکسی باید برای حضور مؤثر خود در فضای مجازی برنامه داشته باشد

حجت الاسلام اجتهادی با بیان اینکه برخورداری از برنامه ریزی دقیق و بلند مدت و زمینه‌سازی برای حضور مؤثر در فضای مجازی یک ضرورت است، گفت: برنامه ریزی از سوی افراد توانمند و زبده و داشتن برنامه بلند مدت از سوی هرشخصی که قصد ورود به فضای مجازی دارد یک نیاز و یک ضرورت است و البته در این خصوص کارهایی نیز انجام شده است اما نیاز داریم که بیشتر و گسترده تر و به صورت به روز این برنامه ریزی‌ها برای حوزه‌های علمیه و جبهه انقلاب انجام بشود.

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان با اشاره به اینکه هرکسی باید برنامه کوتاه و بلند مدت حضور خود در فضای مجازی را به درستی ترسیم کند، اظهار کرد: فضای مجازی بستری است که سلیقه‌ها  علایق و دیدگاه‌های مختلفی در آن وجود دارد و باید کسی که قصد ورود در این فضا را دارد بتواند به درستی و با دقت مخاطب خود را مشخص و با آن ارتباط بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که برای منبر رفتن باید فنون مختلف نظیر مخاطب شناسی و خطابه و توانمندی علمی کافی را کسب کرد، فضای مجازی نیز تعالیم و دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های خاص خود را برای حضور مؤثر می‌طلبد، به همین جهت هرکسی باید برای حضور خود و هرمجموعه برای حضور آن مجموعه و نیروهایش برنامه ریزی دقیقی داشته باشد تا دچار اثرگذاری سوء یا هضم نیروها در فضای مجازی نشویم.

 

طلاب مستعد برای حضور در فضای مجازی بسیار هستند

حجت الاسلام اجتهادی بر ضرورت تشکیل مستمر کارگروه‌های تخصصی و فنی ویژه طلاب و مبلغان برای حضور مؤثر در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: طلاب جوانی که امروز وارد حوزه علمیه می‌شوند و بسیاری از دیگر طلاب مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه توانمندی و قوت علمی و فرهنگی و معنوی لازم برای حضور مفید و اثرگذار در فضای مجازی را برخوردار هستند.

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده حوزه‌های علمیه برای حضور در فضای مجازی، تصریح کرد: لازم است که طلاب مستعد و توانمند در بستر فضای مجازی حاضر شوند و طراحی و برنامه ریزی دقیقی با استفاده از ظرفیت‌های آنها برای تبدیل کردن فضای مجازی به یک ابزار تبلیغ دین و نشر معارف دینی و پاسخگویی به شبهات صورت بگیرد که البته تا کنون نیز اقدامات مطلوبی در این خصوص انجام شده و باید استمرار داشته باشد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات