۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۷۷۵۷۶

راه عارف از اصلاح‌طلبان جدا شد

راه عارف از اصلاح‌طلبان جدا شد
محمدرضا عارف بی‌توجه به نشست ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان؛ با برگزاری یک نشست انتخاباتی راهش را از جبهه اصلاحات جدا کرد!

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ دو نشست انتخاباتی موازی در یک روز از سوی اصلاح‌طلبان پیام مشخصی دارد: تمامی اعضای جبهه اصلاحات به یک مرز مشترک نرسیده و حالا با یک انشعاب بزرگ در مرز فروپاشی قرارگرفته اند. روز گذشته درحالی‌که ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان دومین جلسه خود را برگزار می‌کند، هم‌زمان محمدرضا عارف رئیس شورای منحله سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز با جمعی از هم‌فکرانش در یک ستاد مشترک فعالیت انتخاباتی خود را کلید زده‌اند. بنا بر روایت منتشرشده از جلسه عارف برخی از اعضای حزب کارگزاران همراه با اعضای سابق و فعلی دولت روحانی در آن جلسه حاضرشده‌اند.

روزنامه اعتماد ارگان حزب اعتماد ملی بدون اشاره به برگزاری جلسه موازی هم‌زمان با نشست جبهه اصلاحات (ناسا) می‌نویسد: در آستانه تکرار شکست انتخاباتی در سال ۸۴ قرار داریم! اشاره این یادداشت به شرایطی است که در آن اصلاح‌طلبان رادیکال در دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب با یک ائتلاف سیاسی با برخی عناصر ضدانقلاب در ستاد انتخاباتی مصطفی معین، جبهه دموکراسی خواهی تشکیل داده و مدتی بعد مهدی کروبی راهش را از این گروه جدا کرده و درنهایت با نامزد شدن هاشمی رفسنجانی این جریان سیاسی با سه نامزد در سه سرزمین متفاوت وارد انتخابات شده و شکست خوردند. این افتراق آن‌قدر پررنگ بود که چهار سال بعد حتی شبکه‌های امنیتی غربی نیز نتوانستند نامزد اصلاح‌طلبان را به اجماع برسانند و آن‌ها را با دو نامزد به مسیر پرحادثه فتنه ۸۸ وارد کردند.

روزنامه اعتماد در پیش‌بینی تکرار مجدد اختلافات در اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌نویسد: «آن‌طور که اصلاح‌طلبان گفته‌اند، می‌خواهند پس از اعلام‌نظر این شورا، با اقناع تمامی کاندیداهای احتمالاً تأیید صلاحیت شده برای اجماع کامل، با یک گزینه واحد وارد این کارزار دشوار انتخاباتی شوند تا اگر به دلیل مشکلاتی که در پی کاهش احتمالی مشارکت گریبان گیر این جریان سیاسی است و بعید نیست مانع از تکرار تجارب خوشایند دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ شود، دست‌کم نگذارند تجربه تلخ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ تکرار شود و خودشان، علت اصلی ناکامی خود باشند»

دلواپسی اصلاح‌طلبان از شکست پروژه هم‌گرایی در دو ماه مانده به نهایی شدن نامزد انتخاباتی نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های قبلی صحیح از آب درآمده و حذف عارف و بایکوت کردن چهره‌های استخوان‌دار اصلاح‌طلب مانند موسوی لاری و موسوی خوئینی‌ها توسط خاتمی درست از آب درآمده است.

مدتی قبل هادی غفاری از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز با نقد رفتار لیدر اصلاحات او را متهم به تک‌روی کرده و خاتمی را «دیکتاتور اصلاحات» خوانده بود.

یک جانبه گرایی ها و حذف کردن‌های پی‌درپی حالا کار دست اصلاح‌طلبان داده و در اولین قدم محمدرضا عارف بی‌توجه به نشست انتخاباتی جبهه اصلاحات در همان ساعت مخالفان و حذف‌شده‌ها توسط تندروها را در محفل خود جمع کرده تا نشان دهد راهشان از جبهه اصلاحات (ناسا) جداشده است!

صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان یکی دیگر از منتقدان جدی در درون جبهه اصلاحات است، البته حزب او هنوز اعلام جدایی از شبکه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است؛ اما در مصاحبه‌ای قابل‌توجه خاتمی و اطرافیانش را به زد و بند متهم کرده و می‌گوید: عملکرد خودمان در سال ۸۴ و در ۹۸ بخش عمده‌ای از این وضعیت را رقم‌زده است. نقد صریحی که ما به برخی دوستان هم جریانی داریم، این است که نمی‌توانیم سهم عملکرد خودمان را در ایجاد شرایط فعلی نپذیریم و با فرافکنی، از موضعی رادیکال ضعف‌ها و پوش نوارهایمان را پشت لیست ندادن پنهان کنیم. این رفتار صادقانه نیست. جامعه این را می‌فهمد و بیشتر خشمگین می‌شود. زمانی را که در حالی زد و بند برای بستن لیست انتخابات یا لابی برای تعیین شهردار نزدیک به خودمان برای قبضه کردن پست‌های مسئولیت بودیم را فراموش کردیم؟ آن زمان باید یادمان می‌بود که قدرت مسئولیت هم دارد.[۱]

اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات با وضعیت پیچیده‌ای روبرو شده‌اند، از یک‌سو نتایج به دست آمد از عملکرد دولت روحانی وصف‌های طویل مرغ و تخم‌مرغ باعث شده تا محبوبیت رئیس‌جمهور مطلوب آن‌ها به زیر هفت درصد برسد؛ از سوی دیگر آن‌ها در محافل داخلی نیز با یک انشعاب جدید نیز روبرو شده‌اند تا صف واحدشان نیز بر هم بخورد. این وضعیت آن‌قدر سخت است که حتی ترفندهای انتخاباتی چون گاندو بازی و کلاب هاوس و طرح‌های کهنه‌تر چون رفراندوم نیز نمی‌تواند آن‌ها را از این مهلکه نجات بدهد.

احتمالاً برخی در بدنه اصلاح‌طلبان از خود سؤال کنند که ناسا چرا تأسیس و شعسا منحل شد؟ نتیجه آن مانور سیاسی جز از دست دادن محبوبیت بیشتر و ترک افتادن در دیوار اصلاحات ارمغان دیگری نیز داشته است؟ البته بسیاری می‌دانند که اختلاف در متن اصلاح‌طلبی ریشه‌اش به قامت سه دهه عمق دارد؛ از همان روزی که عناصر ضد اسلام و انقلاب وارد ائتلاف با چپ‌های سنتی شدند!

هشدار اصلاح‌طلبان به جدایی‌طلبان سیاسی: در آستانه تکرار ۸۴ هستیم!

 


[۱] https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۰۵۳۵۲۱

 

منبع: مشرق

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات