۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۷۷۶۵۵
آمادگی جبهه اصلاحات برای انتشار تسلیم‌نامه به آمریکا؛

نوشیدن جام زهر توسط چپ‌ها

نوشیدن جام زهر توسط چپ‌ها
جبهه اصلاحات در نامه‌ای به بایدن از او خواسته است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هر چه سریع‌تر به برجام بازگردد!

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در آستانه برگزاری نشست وین؛ نامه‌ای را به رئیس‌جمهور آمریکا نوشته و از بایدن خواسته است تا به برجام بازگردد. در این نامه که بخش‌هایی از آن توسط خبرگزاری فارس منتشرشده[۱]؛ بدون توجه به شأن ملی در برابر دشمن از ادبیاتی استفاده‌شده است که رنگ و بویی از اقتدار در آن وجود ندارد! در بخش‌هایی از این نامه آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور! ما بیش از این مطابق تکلیف و حقوق شهروندی بارها نظرات و توصیه‌های خود را در باب پاسداری از فرهنگ گفت‌وگو و پرهیز از فرصت سوزی در حوزه سیاست خارجی خطاب به رهبران و مقامات کشور (ایران) متذکر شده‌ایم.

طنز ماجرا آنکه؛ نامه به‌گونه‌ای نگارش شده که انگار بایدن، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان نیز به‌حساب آمده و آن‌ها از موضع تابعین دولت آمریکا به مقامات نظام پند و اندرز داده‌اند. این دست سخنان یادآور مهره‌های انگلیسی چون اردشیر جی (اردشیر ریپورتر) در دولت رضا پهلوی است. این جاسوس بریتانیایی، تحت حمایت سازمان جاسوسی (MI۶) به فعالیت پرداخته و همواره خود و فرزندش را ایرانی‌تباری می‌دانست که تابع دولت فخیمه انگلیس است!

اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به طرز قابل‌توجه ای ترمز بریده‌اند! آن‌ها با انتخاب بهزاد نبوی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود پیام روشنی را صادر کرده و برای جنگ با نظام لباس رزم پوشیدند. این نامه‌نگاری‌های علنی با آمریکایی‌ها بیش از آنکه نوشته‌ای از سر دلسوزی برای مردم در تحریم و اعلام نظری روشن در جهت مرزبندی با دشمنان انقلاب اسلامی باشد، بیشتر شبیه تسلیم‌نامه‌ای است که در متن آن به آمریکایی‌ها خاطرجمعی‌های لازم داده‌شده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اکنون مطابق حقوق ملی و انسانی خود از شما می‌خواهیم که هر چه زودتر به برجام برگردید تا این دستاورد گران‌قدر مفاهمه راه را برای رویکرد سازنده بر مبنای عدالت و صلح در جهان هموار کند» این دست سخنان؛ پیام روشن برای کاخ سفید دارد! و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که اگر آن‌ها برای روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در انتخابات تلاش کرده و در دقیقه نود برجام را به نتایجی ملموس برسانند، از روز بعد از صبح پیروزی مقدمات معامله با آمریکا فراهم خواهد شد!

جبهه اصلاحات در فراز آخر نامه خود از بایدن خواسته است که اشتباه نکرده و در برجام بماند زیرا در ایران آن‌ها برای حفظ تعهدات به آمریکا مقاومت کرده‌اند. در وصف این موضوع در این نامه با صراحت آمده است: «ما زنان و مردان اصلاح‌طلب ایرانی با اعتقاد به صلح جهانی و تعامل سازنده بین ملت‌ها و دولت‌ها با همان معیاری که در برابر تمامیت‌خواهی‌های تاریخی در درون مرزهای ایران‌زمین ایستادگی کرده‌ایم، در هرکجای عالم اقتدارگرایی، تعدی و زورمداری را محکوم می‌دانیم؛‌ روا است از تجربه‌ها به‌درستی بیاموزیم و اشتباهات را مکرر نکنیم»

این اولین بار نیست که اصلاح‌طلبان به‌جای ایستادگی بر موضع بر حق کشور؛ نامه‌ای با آدرس غلط برای آمریکایی‌ها ارسال می‌کنند. نزدیک به دو سال قبل برخی از اصلاح‌طلبان ازجمله کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران در همراهی با برخی سران گروه‌های مخالف خارج از کشور نامه‌ای به ترامپ نوشته و از او خواسته بودند با اصلاح‌طلبان مدارا کرده و خود را آماده مذاکره با آمریکایی‌ها خوانده بودند. این نامه‌نویسی آن‌قدر افتضاح بود که حتی صدای برخی از همین گروه جبهه اصلاحات را درآورد تا جایی که علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره آن نوشت: برخی می‌خواهند در برابر آمریکایی‌ها تسلیم شوند!

درحالی‌که آمریکایی‌ها معتقدند که برجام عملاً وجود خارجی نداشته و باید به یک توافق جدیدتر رسید, در ایران گروه‌های غرب‌گرا نمی‌خواهند واقعیت آمریکایی را باور کرده و این صحنه ملودرام را ببینند! و همچنان مایل به نوشیدن جام زهر هستند.

بایدن اگرچه به فارسی توییت زده و از دیپلماسی در جهان آینده می‌گوید؛ اما عملاً راه ترامپ را ادامه داده و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت او معتقد است به‌طرف ایرانی هیچ امتیازی نخواهد داد! اصلاح‌طلبان تجربه جالب و قابل‌توجه «باراک اوباما» را فراموش کرده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکایی که حتی با حسن روحانی تماس تلفنی هم برقرار کرد و به تعبیری رئیس‌جمهور موعود اصلاح‌طلبان نیز بود اما نه‌تنها اجازه نداد انتظارات برجامی برآورده شود؛ بلکه حتی در صبح روز امضای برجام نیز دست به تحریم ایران زد!

آمادگی جبهه اصلاحات برای انتشار تسلیم‌نامه به آمریکا/ عالی‌جناب! التماس می‌کنیم به برجام بازگردید!

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی نوشت است که اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های دولت وی در خصوص شرایط بازگشت واشنگتن به برجام نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بایدن هردو سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران در پیش دارند.

 ند پرایس، سخن‌گوی وزارت‌امورخارجه آمریکا، در یک نشست خبری می‌گوید:« آمریکا انتظار نتیجه‌گیری سریع از مذاکره‌های وین ندارد و ضمناً برداشته‌شدن تحریم‌ها بنا بر فرمول‌بندی اصلی برجام است؛ برداشته‌شدن بخشی‌از تحریم‌ها در برابر بازگشت ایران به همه تعهدهایش! »

این دست سخنان با حکم قاطع رهبر انقلاب در مذاکرات برجامی فاصله فراوان دارد، پیام ایران روشن است؛ آمریکایی‌ها اگر تمایل به حضور بر سر میز کمیسیون مشترک برجام رادارند؛ ابتدا باید همه تحریم‌ها (۱۵۰۰ تحریم برجامی و فشار حداکثری) را با سرعت برداشته و ضرر زیان تهران را بدهند، هر اقدام و تلاشی به‌جز این دستورالعمل رو به بن‌بست است!


[۱] https://www.farsnews.ir/news/۱۴۰۰۰۱۱۶۰۰۰۵۸۰

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات