۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۶۷۷۶۹۲
گزارش؛

نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF
مجمع تشخیص قصد دارد فردا مسأله FATF را مورد بررسی قرار دهد، از این رو نظرات مراجع تقلید، علما و برخی کارشناسان مطرح کشور را در این زمینه تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا دارد فردا چهارشنبه 18 فروردین 1400 مسأله FATF را مورد بررسی قرار داده و برای تصویب یا رد آن تصمیم گیری کند.

به همین مناسبت نظرات مراجع تقلید، علما و برخی کارشناسان مطرح کشور در خصوص پیوستن به کنوانسیون های بین المللی را در زیر تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

نظر رهبر معظم انقلاب درباره پیوستن به کنوانسیون های بین المللی

رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی در تاریخ خردادماه ۱۳۹۷ فرموده اند:

همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

 [گفته میشود] حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

FATF نقاط مبهمی دارد که باید شفاف شود

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به نامه جمعی از اساتید و پژوهشگران درباره FATF تأکید کرده است:

بسمه تعالی

«با توجه به توضیحاتی که داده اید ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضادّ با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده اند».

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

با FATF مخالفیم

همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ در جلسه درس خارج فقه خود درباره FATF گفته است:

متاسفانه با وجود هشدار بزرگان و دلسوزان انقلاب شاهد تصویب این قرارداد عبری، عربی و غربی بودیم که مفاد آن با شاخصه های انقلاب منافات دارد.

انتظار می رفت که بررسی بیشتری روی چنین لایحه ای صورت گیرد و ما در این باره بارها نظر خود را گفتیم تا در آینده تاریخ قضاوت نکند که ما در برابر چنین مسئله ای سکوت کردیم.

چگونه می توان قراردادی با موضوع مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم را امضا کرد در حالی که مشخص کننده مصداق تروریست آمریکاست.

شاهد هستیم که آمریکا از یک سو عربستان و رژیم صهیونیستی کودک کش را که دائم مشغول کشتار مردم بیگناه هستند تروریست نمی داند و از سوی دیگر لبنان را تروریست معرفی می کند.

نمی توان در کنار هم به اسلام و استکبار گرایش داشت.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

هر پدیده ای که به پاکی ایران لطمه وارد کند برای ما پذیرفته نیست

حضرت آیت الله سبحانی نیز در دیدار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تاریخ شهریور ۱۳۹۷درباره این مسأله ابراز کرده است:

شما شغل بسیار مهمی دارید که باید هم امنیت عِرضی و ناموسی و هم امنیت خارجی را در نظر بگیرید، همانطور که اگر حرکتی علیه خاک و افراد کشور انجام شود برای ما سنگین است، متهم کردن کشور به مسئله ای که از نظر قداست صحیح نیست، برای ما سنگین است و عِرض هم باید در دایره امنیت قرار گیرد.

جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در مجامع بین المللی و در خارج محفوظ باشد و هر پدیده ای که به پاکی ایران لطمه وارد کند برای ما پذیرفته نیست.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

نباید تسلیم کنوانسیون های بین المللی شویم

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه ۱۳۹۸ در این خصوص بیان کرده است:

اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم.

سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و  اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

تصویب قرارداد FATF به مصلحت کشور و نظام نیست

همچنین حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه در مهر ۱۳۹۷ با بیان اینکه ما نباید اختیار امور مالی کشور را به دست دشمن بدهیم و این مطلب واضح و مشخص است، تأکید کرده است:

اگر هم نیاز به تصویب قوانین مالی است این قوانین به صورت داخلی و با نظارت خود ما باشد.

نظر بنده این است که با توجه به اشارات مقام معظم رهبری و راهنمایی ایشان و بیانات مراجع عظام تقلید، تصویب قرارداد FATF به مصلحت کشور و نظام نیست و من از برادران و خواهران مجلسی می خواهم که همیشه زیر نظر مبارک رهبری حرکت کنند و کارهای کارشناسی را با ایشان مطرح کرده و هر چه که ایشان راهنمایی کردند عمل شود.

نباید به دشمن تکیه و امید داشته باشیم و اگر به دشمنان اعتماد کردیم آتش گرفتاری نصیب ما خواهد شد.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

خروجی FATF سلطه اقتصادی بر نظام اسلامی است

آیت الله خاتمی نیز در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری رسا ماجرای اف ای تی اف را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه نظام ما نظام قرآنی است و نظام قرآنی بر قاعده نفی سبیل تأکید دارد، گفت: این یعنی نباید اجازه دهیم که بیگانگان بر جامعه اسلامی سلطه داشته باشند؛ بر اساس آیه شریفه نفی سبیل، خداوند هیچ راه سلطه ای برای کافران بر مسلمانان قرار نداده است.

وی با بیان اینکه خروجی اف ای تی اف سلطه اقتصادی بر نظام اسلامی است، گفت: دشمن از این طریق دخل و خرج ما را متوجه می شود؛ شفافیت دخل و خرج کشور ما چه ربطی به این دشمنان فضول دارد؟ این ها فضول هایی هستند که در تصمیم گیری هایشان از آمریکا تأثیر می پذیرند و اعضایش را دشمنان ایران تشکیل می دهند، از این رو این قرارداد اف ای تی اف را مصداق سلطه می دانم و هرگز به آن رأی نخواهم داد.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

پیوستن به اف ای تی اف موجب خروج ایران از لیست سیاه نمی شود

آیت الله کعبی نیز در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری رسا با بیان اینکه تا زمانی که ایران اسلامی به کنوانسیون های CFT و پالرمو نپیوسته، هیچ تعهدی برای اجرای استانداردهای اف ای تی اف ندارد، گفت: افزون بر این باید دانست که الحاق به کنوانسیون های تکلیفی اف ای تی اف، موجب خروج ایران از لیست سیاه نخواهد بود و خود مسؤولان اف ای تی اف به این موضوع اذعان داشته و گزارش های دولتی نیز آن را تأیید می کند.

آیت الله کعبی مخاطرات پیوستن به اف ای تی اف را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: ما 84 شخصیت حقیقی و حقوقی داریم که مرتبط با امنیت و اقتصاد کشورمان هستند که اینها در قطعنامه 2231 برجام فهرست شده اند و بر خلاف آنچه گزارش شده، گزارش های اف ای تی اف نشان می دهد ملاک این نهاد اطلاق تروریست بر اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان ملل نیست، بلکه اطلاق تروریست به آنچه در وزارت خزانه داری آمریکا هم هست می شود، از این رو ما به دست خودمان 84 شخصیت حقیقی و حقوقی مؤثر در اقتصادمان را در محاصره قرار خواهیم داد؛ این چه کار عجیبی است؟

پیوستن به اف ای تی اف دستمان را برای دور زدن تحریم ها می بندد

وی با بیان اینکه پیوستن اف ای تی اف نه تنها باعث دور زدن تحریم ها نمی شود، بلکه اگر به آن بپیوندیم دست خودمان را نیز در دور زدن تحریم ها خواهیم بست، تصریح کرد: پیوستن به اف ای تی اف بر خلاف منافع و مصالح ملی بوده و نوعی کمک به وزارت خانه داری آمریکا برای شناختن تراکنش های مالی و تسلط بیشتر بر اقتصاد داخلی خودمان است؛ از مجمع تشخیص مصلحت نظام می خواهیم با این موضوع قاطعانه برخورد کنند و جلوی پیوستن ایران به آن را بگیرند.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

اف ای تی اف؛ بازگشت به استعمار

آیت الله اراکی نیز در گفت وگویی دیگر با خبرگزاری رسا با اشاره به بحث های مربوط به اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشت: آنچه مشهود است این است که ما امتیاز مسلمی را در اف ای تی اف دریافت نمی‌کنیم و تنها امتیاز می دهیم همانگونه که در برجام نقد را دادیم و نسیه گرفتیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: همین آقای روحانی در دولت اصلاحات به عنوان مذاکره کننده با کشورهای غربی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را به‌مدت بیش از دوسال پذیرفت و در نهایت دشمن به وعده خود عمل نکرد با این حال همین آقا در برجام چنین معاهده ای را امضا کرد این چه عقل و چه شرع و چه وجدانی است که با دشمنی که تنها امتیاز می گیرد و امتیاز نمی دهد وارد معاهده جدیدی بشویم.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: تا جان داشته باشیم در مقابل چنین اقداماتی می ایستیم و اف ای تی اف در واقع بازگشت ما به استعمار و چیزی شبیه به کاپیتولاسیون است  و آن را خلاف مصالح و مبانی انقلاب اسلامی و قانون اساسی می‌دانیم و خود قانون اساسی نیز با چنین معاهداتی مخالفت صریح دارد.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

FATF؛ ابزار اعمال قدرت استکبار

 آیت الله علیرضا اعرافی نیز در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به مسائل اخیر پیرامون برجام گفت: آنچه که نباید از آن غفلت کرد مواضع متناقض و جفاکارانه آمریکا است که با تغییر دولت ها هم تغییری در آن دیده نمی شود.

وی افزود: ممکن است با تغییر دولت ها ظاهر تغییری پیدا کند اما در عمق و زیر این پوستین های رنگارنگ، یک سیاست شیطانی و مقابله با انسان های آزاده و کشورهای آزاد دنبال می شود، دولتمردان مدعی امروز آمریکا که به ظاهر یاوه گویی ها و جفاکاری های ترامپ را نمی پسندیدند آمدند اما چه تغییری در معادلات جهانی رخ داد؟ آیا شما حاضرید با اسرائیل که همه می دانند سلاح اتمی دارد و اخیرا آزمایش های اتمی و هسته ای انجام داد مقابله کنید؟ اگر شما نگرانی سلاح هسته ای دارید چرا زرادخانه های شما و چند کشور دیگر پر از سلاح های اتمی و شیمیایی است؟

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: اسرائیل که دنبال آزمایش های تکمیلی سلاح اتمی است را پشتیبانی اما نسبت به ایران که هیچگاه به دنبال سلاح های کشتار جمعی نیست یاوه گویی می کنند، دولت های وابسته به آمریکا و شاهزاده سفاک طبق گزارش خودشان قتل فجیع یک روزنامه نگار را انجام داد اما چه اقدامی کردند؟ دولت های وابسته به آمریکا ظلم و ترور می کنند و حقوق مردم را زیر پا می گذارند اما صدایی بلند نمی شود.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور مستقل و آزاد بارها اعلام کرده که سلاح اتمی را قبول ندارد و به دنبال آن نمی رود اما به بهانه های واهی تحت فشار قرار می گیرد، حرف و وعده های اروپایی های نادان و عهد شکن که اقدام به قطعنامه علیه ایران کرده و سپس عقب نشینی کردند، اعتباری ندارد، متأسفانه سازمان های جهانی هم ابزار دست آمریکایی ها شده اند و در قالب کنوانسیون ها و اسنادی مانند 2030 و FATF اعمال زور می کنند. شما سازمانهای جهانی را ابزار زور و اعمال قدرت کرده اید، شما سفاکان و پرروهای عالم هستید که هر روز می خواهید زور جدیدی را تحمیل کنید.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

بیانیه جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در رابطه با لوایح  FATF

همچنین جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در رابطه با لوایح FATF خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه ای منتشر کردند که بخشی از متن آن بدین شرح است:

۱. رهبر معظم انقلاب قبلاً و به صورت علنی و صریح نظر خود را در دیدار با مجلس دهم در مورد این لوایح، بیان فرمودند: این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرت های بزرگ و برای تامین منافع و مصالح آنها پُخت و پَز می شود و سپس با پیوستن دولت های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکل به ظاهر بین المللی می گیرد به گونه ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می دهند که مثلا ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟ رهبر انقلاب همچنین در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیونها افزودند: «همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین المللی اخیرا مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلا در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می دانیم که مشکلاتی دارند».

۲. طبق گفته بسیاری از متخصصین تصویب این دو لایحه بسیار خطرناک، نه تنها تحریم ها را کاهش نمی دهد بلکه راه های دور زدن تحریم ها را لو داده و باعث فشار معیشتی بیشتر به مردم عزیز خواهد شد.

۳. عوارض سهمگین دیگر تصویب این دو لایحه عبارت است از «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» که کاملاً واضح است باید مجمع تشخیص با آراء بالا هر دو لایحه را رد کند.

۴. این سوال جدی مطرح است که در اختیار گذاشتن اطلاعات گردش مالی افراد؛ آیا نقض حریم خصوصی شهروندان نمی باشد؟ در شرایطی که دولت برای قطع یارانه ثروتمندان به خود اجازه بررسی حساب‌های مردم را نمی‌دهد چگونه این اطلاعات را داوطلبانه در اختیار کسانی که با تحریم‌های غیر انسانی جنگ اقتصادی علیه مردم راه انداخته‌اند بدهند؟!

۵. سوال مهم دیگر آن است که وقتی ما در مصداق تروریسم کاملاً با آنها اختلاف مبنایی داریم تا جایی که کشورهای غربیِ عضو، ما را تروریست و حامی آن معرفی می‌کنند! آنها شهید بزرگوار سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در لیست تحریم خود (sdn) قرار دادند و او را به بهانه اینکه تروریست است، ترور کرده اند و دیگر شهدای مدافع حرم را تروریست میخوانند! حال شما با تصویب این لایحه، سخنان دشمنان کشور را تایید کرده اید و چه طور میخواهید جواب خون حاج قاسم سلیمانی که هنوز انتقام سخت او گرفته نشده با دشمنان و قاتلین او هم‌پیمان شویم و موضع آن ها را تایید کنید؟! چه طور این تناقض را جواب خواهید داد؟!

۶. آیا تجربه برجام و بد عهدی آمریکا کافی نیست که دوباره کشور را با چالش معاهده‌ای که هیچ منفعت تضمین شده و محتملی نداشته و حتی امکان مطالبه حقوق اساسی ملت را اجازه نمی‌دهد وجز تحقیر عزت مردم شریف ایران دست آوردی ندارد، مواجه کنید ؟!

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

پیوستن ایران به FATF معیشت مردم را با خطر جدی مواجه می‌کند

حجت الاسلام ذوالنور نیز در گفت وگو با رسا با بیان اینکه پذیرش قرارداد FATF و کنوانسیون های آن از سوی ایران سبب افزایش فشارهای بین المللی به ایران خواهد شد، افزود: بعد از پیوستن ایران به این گونه معاهدات بین المللی باید چرخش انتقال پول و کالای ایران در کانال شفاف و شیشه ای قرار گیرد و چون ایران در تحریم های شدید اقتصادی به سر می برد، نحوه انتقال پول، کالاها و شرکای تجاری ایران شفاف و معلوم خواهد شد.

وی بیان کرد: آمریکا با تحریم ها و فشارهایی که به شرکای تجاری ایران وارد می کند، جریان معاملات ما با خارج از کشور قفل می شود؛ از این رو فشار اقتصادی بر روی مردم دو چندان خواهد شد و معیشت مردم با خطر جدی مواجه می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: اگر زمانی تحریم های ناعادلانه از ایران برداشته شود؛ در آن زمان بررسی خواهیم کرد که پیوستن به این گونه معاهده و کنوانسیون های بین المللی برای ایران مفید یا غیر مفید خواهد بود.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

دولت عدم توافق در معاهدات را بهانه‌ای برای مشکلات اقتصادی قرار داده است

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان نیز در گفت وگو با رسا با اشاره به عواقب پیوستن ایران به FATF و کنوانسیون های آن گفت: طبق آیات قرآن کریم، یهودیان و نصرانیان از مسلمانان راضی نخواهند شد تا اینکه امت اسلامی تسلیم آنها شود و همچنین در قرآن کریم آمده است که آنها به هیچ عهد و پیمانی پایبندی نخواهند داشت.

وی ابراز داشت: با توجه به پیشینه و سابقه غربی ها، هر زمانی که آنها عهد و پیمانی با نظام اسلامی ایران را امضاء کردند، این معاهدات را شکستند و هیچ گونه پایبندی به آنها نداشتند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: نظام اسلامی در معاهدات بین المللی و برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده است؛ اما آنها هیچ کدام از بندهای تعهدات خود را اجرایی نکردند؛ از این رو آنها نیز به قرارداد FATF و CFT و پالرمو پایبند نخواهند بود.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه پیرامون بررسی لوایح استعماری پالرمو و سی.اف.تی در مجمع تشخیص

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون بررسی لوایح استعماری پالرمو و سی.اف.تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه ای صادر کرد که بدین شرح است:

«بارها تأکید کرده‌ایم که باید اقتصاد را با فرض برداشته‌نشدن تحریم‌ها جوری برنامه‌ریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیت های داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریم‌ها نیز به تدریج در حال بی‌اثر شدن هستند.»

امام خامنه‌ای (دام‌ظله) - 19 دیماه 1399

دو لایحه مربوط به «گروه ویژه اقدامات مالی» موسوم به «fatf» یعنی «عضویت ایران در کنوانسیون های پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی)» و «سی اف تی (مقابله با تأمین مالی تروریسم)» با ارسال نامه دولت به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست تمدید زمان بررسی، بار دیگر در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

این دو لایحه که درخواست عضویت ایران به صورت مشروط در این کنوانسیون‌ها را نموده بود، در شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مردود گردید؛ چراکه شروط مذکور در کنوانسیون نمی‌تواند منافع ملی را تامین نماید و تهدیدات را از بین ببرد. غیر از این، آنچه بر کارشناسان ثابت شده است این است که این لوایح حتی در صورت تصویب، گره‌گشایی از اقتصاد این کشور نخواهد داشت.

البته همان طور که از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص انتظار می رفت، این لوایح بار دیگر از نظر کارشناسی مرود گردید ولی آنچه مورد نگرانی امت حزب الله می شود، پیشنهاد برخی از اعضای محترم مجمع تشخیص مبنی  بر «تصویب لوایح بدون اجرا تا زمان لغو تحریم ها» است.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

پیوستن به اف ای تی اف برای ما مشکل ایجاد می کند

سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سومین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی به سوالاتی که درباره‌ برخی ابهامات FATF مطرح شد، پاسخ داد.

وی افزود: FATF مجموعه ای از مقررات است، در آن مقررات چهار معاهده وجود دارد که دو تا از آن‌ها را تصویب کرده بودیم. در مورد دو معاهده دیگر، ما هم مخالف ارعاب و آدم‌کشی هستیم. خودمان در همین زمینه، مقررات نسبتاً جامعی داریم و می توانیم آن‌ها را تشدید کنیم تا نشان بدهیم هدف جمهوری اسلامی این نیست که در دنیا روشهای آدم‌کشی و ارعاب را پیگیری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما با جرائم سازمان‌یافته هم که در پالرمو آمده مشکلی نداریم، ولی این‌ها در یک مجموعه 41 مادهای قرار می گیرد که به نظر هدف ظاهری آن هدف خوبی است و ما هم نسبت به آن مشکلی نداشتیم. اگر به لحاظ فنی بخواهیم دقت بکنیم، ما هیچگونه اعتراض اصولی نسبت به مسائلی که در  FATF مطرح می‌شود نداریم اما در عمل مشکلاتی به وجود می‌آید. در نظام مالی و بانکی مسائلی وجود دارد که اگر اصلاح نشود کشور را با مشکل مواجه می کند.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

FATF تنها تعهدات ایران را افزایش می دهد

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی، گفت: درباره موضوع FATF در کشور باید از صحبت‌های وزیر امور خارجه در مجلس نقل قول کنم که ایشان اظهار کردند با پیوستن به کنوانسیون‌های FATF نمی‌توانیم تضمین گشایش دهیم، پس در حال حاضر پیوستن به این سازمان جاسوسی نیازی نیست چرا که پیوستن به FATF هیچ مشکلی از کشور را برطرف نخواهد کرد.

وی افزود: موافقان پیوستن به کنوانسیون‌های FATF استدلال‌شان بر این است اگر روزی تحریم‌ها لغو شود و ایران بخواهد با دنیا ارتباط مالی برقرار کند با مشکل روبه‌رو خواهیم شد پس اکنون باید ایران به این کنوانسیون‌ها بپیوندد تا در آینده دچار مشکل نشویم، اما در این باره باید بگویم تحریم‌های ایران هر زمان که لغو شد و افراد موافق خواستند ارتباط اقتصادی و مالی با دنیا برقرار کنند در همان زمان به فوریت پیوستن به کنوانسیون‌های FATF را انجام خواهیم داد.

کوشکی اضافه کرد: در حال حاضر هیچگونه دلیلی وجود ندارد که ایران به معاهدات مربوط به FATF بپیوندد چرا که اکنون  پیوستن به آن هیچ نیازی از کشور را برطرف نمی‌کند. این در حالی است که ما زمانی می‌توانیم به مجموعه‌ها و پیمان‌ها بپیوندیم که ضمانت کافی برای بهره‌ بردن از این کنوانسیون‌ها داشته باشیم.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

۳۰ هشدار سیاسی، امنیتی و اقتصادی درباره FATF

ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم، طی یادداشتی نوشت:

نظر به سلطه و نفوذ آمریکا و غرب بر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و اینکه نهاد مذکور به بهانه نظارت بر شفاف سازی اقتصادی کشورها، بطور هدفمند و گزینشی نقش جاسوس مالی را در راستای سیاست های سلطه گرایانه آنها ایفا می نماید و اطلاعات ارائه شده به این نهاد مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد.

در ذیل در قالب ۳۰ بند به بررسی عواقب سیاسی، امنیتی و منطقه ای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF پرداخته می شود:

۱- اقدام بی سابقه و استثنایی FATF در نظارت بر فعالیت های مالی بانکی و ارزی جمهوری اسلامی ایران؛ در ابعادی نامحدود و فراتر از آنچه که برای اولین بار در تاریخ هسته ای جهان در برجام اتفاق افتاد.

۲- ایجاد بستر لازم جهت طراحی دقیق توطئه علیه پایگاهها و شریانهای حیاتی اقتصادی کشور در میدان جنگ اقتصادی، با بهره گیری از اطلاعات بانکی ارایه شده به FATF که نقش جاسوسی دشمن را ایفا می کند.

۳- فراهم شدن امکان نظارت دشمن بر کل کشور در دو جبهه نظارت آژانس بر فعالیتهای هسته ای و نظارت FATF بر مبادلات مالی و بانکی کشور.

۴- تسلط سرویس های جاسوسی بیگانه وگرگ های بین المللی بویژه سرویس های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر کلیه اطلاعات مالی بانکی و ارزی کشور از طریق FATF، در جهت تنگ کردن حلقه محاصره و اعمال توطئه های هدفمند و همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران.

۵- الزام جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از سیاست های استعماری FATF که در تضاد کامل با حاکمیت ملی و استقلال کشور و مواضع سیاسی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران است

۶- فراهم شدن امکان اقامه دعوی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمایت از تروریسم به استناد عضویت در کنوانسیونهای پالرمو و مبارزه با تاءمین مالی تروریسم توسط کشورهایی که خود پدر تروریسم در جهان و بزرگترین تاءمین کننده مالی تروریسم در اقصی نقاط عالم هستند.

۷- همراهی کامل آمریکا و غرب در اعمال توطئه با محوریت FATF علیه جمهوری اسلامی ایران با توجه به مواضع مشترک در موضوع تروریسم و مسایل موشکی و منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران.

۸- تکرار سناریو تلخ برجام، این بار با قفل زدن بر اقتصاد کشور.

۹- پیوند زدن کلیه اطلاعات اقتصادی کشور به ریسمان لرزان دروغین و بی پایه حق شرط؛ در شرایطی که مفاد صریح معاهدات بین المللی توسط قدرتهای سلطه گر نادیده گرفته می شود و آمریکا به راحتی بر کلیه تعهدات برجامی خود پشت پا می زند و از آن خارج می شود.

۱۰- نادیده گرفتن مواضع خصمانه رییس FATF علیه جمهوری اسلامی ایران و اعلام همکاری نزدیک آن با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی (پایه گذاران و تاءمین کنندگان مالی تروریسم در منطقه) و وادار کردن دیگر کشورها به مشارکت در تحریم و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران.

۱۱- ایجاد شکاف و دو قطبی شدید دولت و ملت در فضای فکری جامعه بویژه پس از نادیده گرفتن هشدارهای مکرر نیروهای انقلاب در موضوع برجام.

۱۲- فراهم شدن بستر لازم جهت اجرای توطئه های از قبل طراحی شده آمریکا و غرب با محوریت FATF. خصوصا" اینکه پذیرفتن شرایط FATF منوط به خروج نام ایران از لیست سیاه نیز نگردیده و صرفا" به بررسی گام بعدی اکتفا شده است.

۱۳- فراهم شدن بستر جدید طراحی جنگ هدفمند و هماهنگ روانی و اقتصادی در فضای روحی و روانی جامعه، علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس دسترسی دشمن به اطلاعات اقتصادی ارایه شده به FATF.

۱۴- غیر قابل محاسبه بودن خسارت های ناشی از ارائه اطلاعات مالی و بانکی و ارزی کشور به نهادی جاسوس و غیر قابل اطمینان و در اختیار اتاق جنگ وزارت خزانه داری آمریکا.

۱۵- فراهم شدن امکان شناسایی دقیق طرف های خارجی مورد معامله با جمهوری اسلامی ایران در تاءمین کالاهای اساسی، استراژیک و مورد نیاز کشور و هدف قرار دادن آنها در جهت قطع معامله با جمهوری اسلامی ایران.

۱۶- اقدام به انسداد مجاری واردات ارز به داخل کشور و کاهش سطح معامله دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران از طریق شناسایی رد پای صرافی ها و دیگر راههای ورود ارز به داخل کشور.

۱۷- شناسایی مبادلات مالی و بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی مندرج در لیست تحریم های SDN و الزام نهادهای داخلی به تحریم‌ آنها ( خودتحریمی ) که اجرای آن منجر به ایجاد گسست و از هم پاشیدگی در نظام اجرایی و خدشه بر حاکمیت ملی و استقلال کشور می گردد.

۱۸- فراهم شدن بستر توطئه علیه مراکز حساس دفاعی، امنیتی و نظامی توسط دشمن، بر پایه ردیابی مبادلات مالی و بانکی صورت گرفته با این نهادها.

۱۹- تکرار سناریوی تلخ برجام در انجام تعهدات نقد ایران شامل ارائه کلیه اطلاعات اقتصادی کشور و اعطاء حق نظارت دشمن بر کلیه مبادلات مالی بانکی و ارزی کشور ( کاپیتولاسیون اقتصادی ) در برابر وعده های فریبکارانه FATF که به بهانه های مختلف هرگز محقق نخواهد شد.

۲۰- فراهم شدن امکان طرح دعوای سیاسی و قضایی علیه جمهوری اسلامی به بهانه مبارزه با تروریسم و الزام جمهوری اسلامی ایران به جرم انگاری جدید در قوانین قضایی کشور در چارچوب مفاد کنوانسیون پالرمو که نقض حاکمیت قضایی کشور است.

۲۱- کامل شدن حلقه محاصره اقتصادی و امکان اعمال هماهنگ توطئه های هدفمند و برنامه ریزی شده سیاسی، امنیتی و منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در با هدف بر اندازی نظام اسلامی.

۲۲- تنگ تر شدن حلقه محاصره و نقطه زن نمودن تحریم های آمریکا با توجه به سلطه آمریکا بر FATF و اطلاعات دقیقی که از طریق این نهاد در اختیار اهداف توطئه گرایانه آمریکا قرار می گیرد.

۲۳- برنامه ریزی هدفمند و هماهنگ آمریکا و غرب در جهت مهار و توقف فعالیتهای موشکی و قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با محوریت FATF به بهانه مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه.

۲۴- عدم خروج نام ایران از لیست سیاه حتی در صورت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF؛ به بهانه های مختلف که پایانی جز تحقق کامل خواسته های FATF بر آن متصور نیست.

۲۵- کاهش امنیت اقتصادی و سطح سپرده گذاری در بانکها به علت دامن زدن آمریکا به جو روانی عدم امنیت در مبادلات مالی و بانکی ناشی از تسلط این کشور بر FATF.

۲۶- عواقب ناشی از اعلام حزب الله و نهاد های انقلابی و نیز قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ردیف گروهای تروریستی.

۲۷- خوشبینی در انتظار گره گشایی اقتصادی از نهادی که هدف آن کمک به براندازی نظام اسلامی است و زیر نظر مستقیم آمریکا مدیریت و برنامه ریزی می شود.

۲۸- طراحی و برنامه ریزی هدفمند با هدف ایجاد شکاف بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو جبهه مقاومت و گروههای جهادی در منطقه.

۲۹- تکمیل شدن حلقه نظارت هسته ای و مالی و بانکی در جهت اعمال توطئه مشترک و برنامه ریزی شده غربی عبری و عربی علیه جمهوری اسلامی ایران و فراهم نمودن بستر لازم جهت تراکنش های هدایت شده توسط عوامل نفودی دشمن با هدف اعمال توطئه برنامه ریزی شده و هدفمند علیه جمهوری اسلامی، مشابه توطئه هایی که در عرصه هسته ای توسط عوامل نفوذی دشمن صورت گرفت.

۳۰- دسترسی دشمن به مهمات حساس اقتصادی کشور در میدان جنگ اقتصادی با هدف خلع سلاح و براندازی جمهوری ایران.

م/نظر مراجع تقلید، علما و کارشناسان برجسته کشور درباره FATF

با اعصاب مردم بازی نکنید!

محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی نیز در یادداشتی تحت عنوان «با اعصاب مردم بازی نکنید!» در روزنامه رسالت نوشت: چندی پیش رئیس جمهور محترم در جمع اعضای هیئت دولت گفته بودند : «ما حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم» این حرف درستی است. چون هر شهروند ایرانی که امروز به بازار می رود به‌ویژه برای خرید شب عید، به اندازه کافی اعصابش به هم ریخته است.

اما رئیس جمهور محترم همین توصیه اخلاقی را رعایت نکرد و در جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت مطالبی را فرمودند که ربط مستقیم با اعصاب مردم دارد.

ایشان فرمودند: «امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد و هم سانتریفیوژها» آیا واقعا چرخ اقتصاد ما با تورم بالای ۵۰ درصد بهتر می چرخد؟.

آیا قدرت خرید مردم در حال حاضر به یک ششم سال ۹۲ می رسد و مردم این را به درستی در کف بازار و کف جیب خود احساس می کنند، چرخ اقتصاد ما خوب می چرخد؟ آیا با ۵ نرخی شدن ارز که محلی برای رانت‌های عجیب و غریب عده‌ای غارتگر بیت‌المال شده، چرخ اقتصاد خوب می چرخد؟.

چرا FATF نباید تصویب شود؟

مهدی گرگانی نیز در روز نامه وطن امروز نوشت: از زمان پایان جنگ دوم جهانی، سیستم سرمایه‌داری غربی و در رأس آن آمریکا، مجموعه‌ای از رژیم‌های حقوقی، پولی، مالی، سیاسی و... را برای تثبیت سلطه خود بر نظام بین‌الملل در محافل جهانی تدوین و سازماندهی کرده است. در بخش تجاری و اقتصادی، نظام برتون وودز، گات، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. از سوی دیگر غربی‌ها برای روانکاری و تقویت سلطه و نفوذ خود، سازوکارهای دیگری را نیز به کشورهای جهان تحمیل کرده‌اند که تشکیل سازمان بین‌دولتی «‌FATF» یکی از آنهاست. 

FATF یا گروه ویژه اقدامات مالی ظاهرا یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. با این حال بر سر اهداف این سازمان و منافع آن برای سرمایه‌داری غربی حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح است. بسیاری از تحلیلگران آن را در خدمت منافع سلطه دلار بر نظام مالی جهان یا سازوکاری برای پیگیری و ردیابی تعاملات مالی کشورهای غیرهمسو ـ که در خدمت نظام سلطه نیستند ـ می‌دانند. 

«تام کیتینگ» مدیر مرکز مطالعات جرائم و امنیت مالی در مؤسسه بریتانیا، اگر چه حامی FATF است اما می‌گوید مشکل FATF این است که خیلی از کشورهای دنیا آن را به چشم یک نوع نهاد استعمار نوین می‌بینند. چون انگار یک مشت کشور ثروتمند برای بقیه جهان تعیین‌تکلیف می‌کنند. 

از این جهت، در بحبوحه پرونده هسته‌ای ایران، سازمان FATF برای افزایش فشارها، سال 2008 ایران را در لیست پرریسک‌ترین کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری قرار داد و تا امروز نیز هیچگاه از این موضع غیرواقعی خود دست برنداشته و در بیانیه‌های متعددی کشورهای عضو را به قطع رابطه پولی- بانکی با ایران فراخوانده است./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ع ع از حوزه علمیه قم
Iran, Islamic Republic of
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
لطفا نظر و استدلال موافقین را هم بیاورید اگر نمی ترسید و ازاد اندیش هستید
1
0
خراسانی نژاد مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
باید به فرامین رهبری گوش کنین تا کشور بجائی برسه
1
0