۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۷۷۷۳۸

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی
ناصر مکارم شیرازی، در سال ۱۳۰۵ش در شیراز چشم به جهان گشود. پدرش حاج علي محمد از تجار معروف شيراز بود.

ولادت و تحصیل

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ناصر مکارم شیرازی، در سال ۱۳۰۵ش در شیراز چشم به جهان گشود. پدرش حاج علي محمد از تجار معروف شيراز بود. تحصیلات دبستان و دبیرستان را در شیراز گذراند و در ۱۴ سالگی دروس دینی خود را درمدرسه خان که از مدارس قديمى و معروف شيراز است، آغاز کرد. از ۱۸ سالگی (۱۳۲۳ش) وارد حوزه علمیه قم شد. در سال ۱۳۲۹ش به نجف عزیمت کرد، اما پس از یک سال اقامت و تحصیل، در سال ۱۳۳۰ش مجددا به قم بازگشت و تحصیلات خود را در این شهر عالم پرور ادامه داد.

 

اساتید

از جمله اساتید این ستاره آسمان فقاهت در قم آیات‌ عظام بروجردی، سید محمد حجت کوه ‌کمره‌ای و سید محمد محقق داماد بود. همچنین در نجف از محضرآیت الله خویی و آیت الله سید محسن حکیم نیز بهره برد. وی در ۲۴ سالگی، از آیات عظام محمدباقر اصطهباناتی و محمدحسین کاشف الغطاء اجازه اجتهاد دریافت کرد.

تالیفات

تالیفات ایشان شامل دو دسته است. یک دسته کتبی که خود ایشان به تنهایی تالیف نموده اند و دسته دوم کتبی که جمعی از نویسندگان با نظارت ایشان آن را تهیه کردنده اند. مجموع تألیفات ایشان بالغ بر صد عنوان کتاب است.

این عالم فرهیخته، کتاب «جلوه حق» را در سالهای ابتدائی حضور در قم در نقد فرقه صوفیه نوشت که مورد تفقد مرحوم آیت الله بروجردی واقع شد. همچنین در سال ۱۳۳۳ش کتابی با عنوان «فیلسوف‌نماها» نوشت که برنده جایزه کتاب سال شد. این کتاب، با زبانی داستانی، عقاید مارکسیستی را نقد کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی

مبارزات

ایشان همزمان با کارهای علمی از مبارزه بر علیه رژیم طاغوت نیز غافل نبود تا جایی که چند بار دستگیر و به زندان افتاد. همچنین مبارزات ایشان منجر به تبعید شدنش به شهرهای چابهار، مهاباد و انارک شد.

فعالیت‌ها

آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از اعضای اصلی هیئتی بود که در  سال 1337 و در زمان حیات آیت‌الله بروجردی برای ساماندهی وضعیت حوزه‌های علمیه شکل گرفت و پس از درگذشت او در سال ۱۳۴۰ش نیز ادامه یافت. ادامه کار این هیئت، موجب شکل‌گیری جامعه مدرسین در سال ۱۳۴۴ش شد.

از جمله فعالیتهای ایشان غیر از کرسی تدریس سطوح عالی حوزه، تأسیس مدارس علمیه شامل مدرسه امیرالمومنین(ع) و مدرسه امام حسن مجتبی(ع) و مدرسه امام موسی کاظم(ع) است.

همچنین چندین مرکز آموزشی و پژوهشی زیر نظر ایشان اداره می شود که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

مرکز تخصصی شیعه شناسی، بنیاد فقه اهل بیت، دار الاعلام لمدرسة اهل البیت، مدرسه امام حسین(ع)، مدرسه علمیه‌ دارُالمبلّغین فلسفی، مجتمع خاتم الانبیای شیراز.

ایشان با توجه به درک صحیح از شرایط جامعه اقدام به تأسیس دو شبکه ماهواره‌ای کردند. شبکه فارسی زبانی با نام شبکه ماهواره‌ای ولایت که از سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شده و هدف آن، نشر معارف مکتب اهل بیت و دفاع از مبانی نظری اندیشه‌های اسلامی با روش‌های عقلانی و منطقی است و شبکه ماهواره‌ای الولایة، در سال ۱۳۹۲ش برای مخاطبان عرب‌زبان که هدف آن، جلوگیری از نفوذ تفکر تکفیری - سلفی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
برای آشنایی با ایشان مطلب مختصر و مفیدی بود ممنون
2
0
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
خوب است بخش دانشنامه ز ندگی نامه امام خمینی و رهبر انقلاب را کار کنید
2
0
تیمور
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
خوبه لینک بشه به اخبار مربوط به این مرجع
برای بقیه علما هم دارید کار می کنین؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
لطفا لینک چندتا از اخبارشون هم تو متن خبر قرار دهید.
1
0
بهرام از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
خداوند به این مرجع شیعیان طول عمر بدهد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
انشاالله خداوند سلامتی و صحت به ایشان عنایت فرماید.
1
0