۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۷۷۷۹۵
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

فضای مجازی مدیریت نشود آینده را خواهیم باخت

فضای مجازی مدیریت نشود آینده را خواهیم باخت
اصفهان - حجت الاسلام قطبی با اشاره به نقش فضای مجازی در ارتباطات انسان‌ها، گفت: اگر فضای مجازی را مدیریت نکنیم با یک تهدید جدی از سوی ابزارهای ارتباطی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در مجمع مبلغان رمضان اصفهان که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات در ماه‌های پیش رو، گفت: انتخابات یک مسأله ارزشمند، تأثیرگذار و ثمربخش در کشور است و باید تلاش وافری برای افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات داشته باشیم.

حجت الاسلام قطبی در ادامه خاطرنشان کرد: عصر حاضر بسیار پیچیده است و حتی بعضی بر عصر حاضر نام عصر حیرت گذاشته‌اند، مهمترین مقوله‌ای که در عصر حاضر در دنیا مطرح است و به ویژه کشورهای بزرگ و قدرت‌ها به دنبال آن هستند حکمرانی بر جهان و دستیابی به قدرت مطلق جهانی است و جنگهای متعددی که شاهد آن هستیم همگی خرده جنگهایی هستند در راستای جنگ بزرگ قدرت.

پیچ تاریخی کنونی آخرین فرصت سلطه بر جهان است

وی با بیان اینکه در یک پیچ تاریخی در جهان هستیم و قدرت‌های می‌دانند اگر نتوانند سلطه بر جهان را در این مقطع به دست آورند برای همیشه به کنار گذاشته خواهند شد، اظهار کرد: به همین دلیل است که استکبار و کشورهای قدرت طلب با تمام توان در تلاش هستند که به حاکمیت مطلق دست پیدا کنند و قدرت را در عرصه جهانی در دست بگیرند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه همه قدرت‌ها در تلاش برای رسیدن به پیروزی هستند و باید رسالت ما در این عرصه به درستی تبیین و مشخص شود، تصریح کرد: مأموریت و وظیفه ما به معنای نظامی مقدس اسلامی، حوزه‌های علمیه و حتی به عنوان یک طلبه و مدرس حوزوی در این عرصه باید به درستی روشن و مشخص شود و بدانیم کجای این جریان ایستاده‌ایم.

حجت الاسلام قطبی تقویت قدرت‌های مذهبی و محلی و شبکه سازی قدرت‌های مذهبی و محلی را راهبرد حضور در جنگ قدرت در جهان عنوان کرد و گفت: مهمترین چیزی که ما می‌توانیم در این عصر حاضر و رویارویی بزرگ جهانی به آن بپردازیم تقویت شبکه‌های قدرت‌های مذهبی محلی است.

شبکه سازی مذهبی محلی استراتژی رسیدن به قدرت جهانی است

وی ادامه داد: در مناطق مختلف و نقطه نقطه‌های جامعه قدرت های مختلفی در سطح محلی وجود دارد که هرکدام سطحی از قدرت را در اختیار دارد، هرچه بتوانیم این قدرت‌ها را تقویت کرده و در قالب یک شبکه آنها را بهم پیوند بدهیم می‌توانیم در منظومه نظام اسلامی، تمدن سازی اسلامی و حاکمیت مطلق دین بر دنیا اثرگذار بوده و نقش آفرینی کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که قدرت حاصل ضرب ظرفیت‌های کوچک در کنار یکدیگر است و اگر ظرفیت‌های کوچک در کنار هم قرار بگیرند و تبدیل به شبکه بشوند آنگاه قدرتمند خواهند شد، به همین دلیل ضرورت دارد تا شبکه‌ سازی قدرت‌های مذهبی محلی در کشور صورت بگیرد.

حجت الاسلام قطبی در ادامه فضای مجازی را یکی از تهدیدهای شبکه سازی مذهبی محلی عنوان کرد و گفت: البته فضای مجازی فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی هم در این عرصه دارد، فارغ از ظرفیتی که فضای مجازی به ما ارائه می‌دهد این ویژگی را دارد که تلاش می‌کند بین آحاد جامعه، یعنی فرد فرد انسان‌ها که با هم در ارتباط هستند، قرار بگیرد و ابزار ارتباطی بین آحاد آن ابزارهای رسانه‌ای فضای مجازی باشد و به همین دلیل این ارتباطات را فراهم می‌آورد.

ضرورت مدیریت فضای مجازی

وی واسطه‌گری ابزارهای رسانه بین آحاد جامعه را یک تهدید قلمداد کرد و افزود: به این دلیل این مسأله می‌تواند تهدید باشد که این ارتباط آفرینی به معنای این است که کسی از بیرون می‌تواند پیوندهای بین آحاد جامعه را رصد و مدیریت کرده و این می‌تواند منجر به یک تهدید شود، اگرچه اشراف و تسلط بر این حوزه و در دست گرفتن ابتکار عمل می‌تواند این تهدید را برای ما تبدیل به فرصت کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ورود کلونی‌های اجتماعی از فضای واقعی به فضای مجازی را یکی از ویژگی‌های ارتباطی عصر حاضر برشمرد و تصریح کرد: اگر نتوانیم این ارتباطات را مدیریت کنیم و حضور ابزاری و وساطتی و مدیریتی ابزارهای فضای مجازی را با ابتکار عمل از سوی خودمان مدیریت کنیم، با یک تهدید جدی مواجه هستیم.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به نفوذ فضای مجازی تا شخصی‌ترین لحظات زندگی انسان، اظهار کرد: اگر مدیریت فضای مجازی را نداشته باشیم و قدرت مدیریت فضای مجازی را حاصل نکنیم آینده را خواهیم باخت و آن حکمرانی مطلق از کنترل ما خارج خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات