۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۷۸۰۷۸

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 23 فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز 

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 41 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 520 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 41 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 387 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 510 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 880 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 368 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 886 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 583 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 17 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

شاخص بورس باز هم منفی شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3 میلیارد و 169میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3 هزار و 98میلیارد تومان در بیش از 319هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 4هزار و 857واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 226هزار و 18واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پتروشیمی نوری و فولاد مبارکه اصفهان با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1264واحد، کل (هم‌وزن) 673واحد، قیمت (هم‌وزن) 438واحد، آزاد شناور 6337واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 4601 و 6205 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 982میلیون ورقه به‌ارزش 40میلیارد و 619599میلیون تومان در 77هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 24واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 796واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امید تابان هور شد و در مقابل شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری صبا تامین بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

باقیمانده سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان واریز می‌شود

حسین قَشمی درباره واریز سود سهام عدالت سال 98 به حساب مشمولان افزود: به محض واریز سود 36 شرکت سرمایه پذیر, 50 درصد باقیمانده سود مصوب تا پایان ماه رمضان به حساب سهامداران واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: از 49 میلیون سهامدار عدالت، در مرحله نخست، سود سهام عدالت سال 98 به حساب حدود 43 میلیون نفر واریز شد.

قشمی با اشاره به اینکه افرادی که سود مرحله نخست را دریافت نکرده اند سریعا مشکل را برطرف کنند ادامه داد: بدلیل نقص اطلاعات از جمله شماره شبا و شماره همراه و ... سود به برخی از سهامداران واریز نشد.

وی گفت: برخی از سهامداران هم مشکلاتی در حساب بانکی خود دارند و همین مسئله باعث شد تا سود نزد بانک باقی بماند تا سهامدار برای رفع آن اقدام کند.

قشمی افزود: سهامدارانی که مرحله نخست سود سهام عدالت سال 98 برای آن‌ها واریز نشده است هر چه سریعتر برای رفع مشکل اقدام کنند تا در مرحله دوم واریز سود با مشکل مواجه نشوند.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: افرادی که در مرحله نخست سود دریافت نکرده اند می‌توانند در سایت سجام ثبت نام کنند ضمن اینکه از طریق سامانه سهام عدالت sahamedalat.ir، شماره شبای صحیح حساب بانکی خود را تصحیح کنند.

قشمی ادامه داد: همچنین سهامداران می‌توانند با شماره 1569 تماس بگیرند و دلیل عدم واریز سود سهام عدالت را جویا شوند و اقدام به تصیحح اطلاعات کنند.

وی تصریح کرد: لینک‌های رایگان ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام بر روی سایت سپرده گذاری مرکزی موجود است.

قشمی افزود: در مرحله نخست واریز سهام عدالت, 4 پرتفوی پر تکرار یک میلیون تومانی، 532 هزار تومانی، 492 هزار تومانی و 452 هزار تومانی داشتیم که مبلغ واریز سود به آن‌ها متفاوت بود بطوریکه به سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود 180 هزار تومان، سهام عدالت 532 هزار تومانی, 98 هزار تومان، سهام عدالت 492 هزار تومانی, 91 هزار تومان و سهام عدالت 452 هزار تومانی, 84 هزار تومان واریز شد.

وی بیان کرد: در مجموع در مرحله نخست، حدود 4 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال 98 واریز شد و به محض دریافت سود از شرکت ها، مرحله دوم نیز واریز می‌شود.

قشمی تاکید کرد: در پرتفوی سهام عدالت, 36 شرکت وجود دارد و حدود 29 شرکت در سال 98 سود ده بودند و به محض واریز سود به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، سود به حساب سهامداران واریز می‌شود.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: در مرحله نامه‌نگاری با شرکت‌ها هستیم که سود مرحله دوم را هم هرچه سریع‌تر واریز کنند.

 

وام ساخت مسکن ۳۰۰ میلیون تومان شد

محمدحسن علمداری با اشاره به پرداخت وام مسکن بافت فرسوده به 20 هزار واحد،‌ اظهار کرد: مبلغ قرارداد امضا شده با مالکان بافت‌های فرسوده تاکنون 1370 میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: سال 99 برای احیای بافت‌های فرسوده با استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز 250 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شد که امسال این وام به 300 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: بانک مسکن در تهران و کلانشهرها 50 میلیون و در سایر شهرها 40 میلیون تومان وام بافت فرسوده با سود 9 درصد پرداخت می‌کند.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: مابقی تسهیلات موردنیاز برای بافت فرسوده با سود 18 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

وزارت جهاد کشاورزی: بازار مرغ اشباع شدپ

حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره روند ثبت سفارش و پیگیری تخصیص ارز نهاده‌های دامی گفت: ثبت سفارش نهاده‌های دامی از 16 /1 /1400 به وزارت جهاد کشاورزی موکول شد و از همان روز شیوه نامه‌های اجرایی آن مصوب و نهایی شد.

معروفان در خصوص وقفه‌ای که در این زمینه ایجاد شد، گفت: تا پایان سال 99 تخصیص‌های بانک مرکزی مربوط به سنوات قبل است و انتظار داریم در سال جدید بانک مرکزی تخصیص ارز را سرعت ببخشد تا وقفه‌ای نداشتیم.

وی تاکید کرد: احساس نمی‌کنیم وقفه‌ای ایجاد شده باشد چرا که کالاها تأمین و در بنادر موجود است و به محض تخصیص ارز، ترخیص می‌شود.


سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور 40 شرکت به امر واردات نهاده‌های دامی مشغول هستند و امسال حدود 11 شرکت اقدام به ثبت سفارش جدید کرده اند.

معروفان گفت: ثبت سفارش حدود 90 پرونده هم از ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده که تا کنون نیمی از آن‌ها بررسی شده است.

وی در خصوص آخرین آمار عرضه مرغ گفت: دیروز 4 میلیون و 35 هزار قطعه مرغ به کشتارگاه فرستاده شده که استحصال آن بالای 7 هزار 300 تن مرغ است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرانه مرغ برای هر نفر در طول سال 28 کیلوگرم است، تمام نیاز کشور بیشتر از 2 میلیون و 200 سیصد هزار تن نیست و وقتی در یک روز 7 هزار 300 تن به بازار عرضه می‌کنیم، یعنی بیش از نیاز عرضه داریم.

معروفان یادآور شد: گزارش‌هایمان از همه شهرها نشان می‌دهد بازار به حالت اشباع رسیده و در یکی دو روز آتی به خاطر استقبال از ماه مبارک رمضان، تولید به همان منوال و حتی بیشتر از قبل ادامه خواهد داشت.

آذروش، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور هم در ادامه گفت: در حال حاضر با توجه به شرایطی که بازارگاه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، دچار مشکلی خاصی نیستیم، اما برای تولید باید آرامش کلی داشته باشیم چرا که نمی‌توانیم با ریسک وارد تولید شویم.

آذروش تاکید کرد: تولید به پیش زمینه‌هایی نیاز دارد. صنعت ما دچار زلزله شده است. تمام نهاده‌های مصرفی ما در دام و طیور از یک سال پیش با افزایش قیمتی مواجه شده است. بعضی از فاکتورهای تولیدی در گوشت و مرغ 300 درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: وقتی تورم میانگین کشور بین 36 تا 40 درصد است، چطور توقع داریم که صنعت مرغداری روی پای خود بایستد.

در ادامه معروفان گفت: قیمت مرغ در شهریور سال 99، حدود 14 هزار تومان بود که اواخر آذر ماه به 20 هزار و 400 افزایش پیدا کرد و اخیراً به 24 هزار و 900 تومان رسید.

وی یادآور شد: نهاده‌های دامی با افزایش قیمت جهانی مواجه شده است، به عنوان مثال ذرت که 6 درصد مصرف طیور است، 220 یورو بود و اخیراً کمتر از 270 یورو خریداری نمی‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: عرضه مرغ به صورت قطعه بندی به صورت مقطعی ممنوع است و در ادامه با اشباع بازار این ممنوعیت برداشته می‌شود.

 

افزایش وام مسکن ملی به ۱۵۰ میلیون تومان

محمود شایان اظهار کرد: در طرح اقدام ملی دستگاه هایی با وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌کنند، از جمله ستاد اجرایی فرمان امام. در فاز اول برای ساخت 25 هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام همکاری می کنیم. بر این اساس برای این تعداد واحد مسکونی بانک مسکن تامین مالی انجام می دهد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان یکی از کارگزاران سازمان ملی زمین و مسکن شناخته می‌شود و از طرف این سازمان زمین را تحویل می‌گیرد و پیمانکاران ذیصلاح معرفی می کند. در ادامه نیز پس از طی مراحل مختلف از جمله اخذ پروانه و پیشرفت فیزیکی حداقل 10 درصدی برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی می شوند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر به هر واحد 100 میلیون تومان وام پرداخت می شود ، قرار است بانک مرکزی سقف وام را به 150 میلیون تومان افزایش دهد که به محض ابلاغ از سوی بانک مرکزی این کار اجرایی می شود.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه در صورت تصویب بانک مرکزی سقف وام طرح ملی مسکن به 150 میلیون تومان افزایش می یابد، گفت: همچنین شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن سه دستگاه و ارگان دولتی هستند که در طرح ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی همکاری می کنند.

شایان اضافه کرد: در مجموع بانک مسکن تامین مالی حدود 140 هزار واحد طرح ملی مسکن را پذیرفته است. تاکنون نیز قسط اول 10 هزار واحد این طرح پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: حدود 47 هزار واحد نیز معرفی شده که در مراحل مختلف تشکیل پرونده تا امضای قرارداد قرار دارند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات