۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۷۸۱۹۳
مدیر مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت توجه ویژه حوزه خواهران به مسأله تربیت و خانواده

ضرورت توجه ویژه حوزه خواهران به مسأله تربیت و خانواده
اصفهان - بهشتی نژاد گفت: خواهران نقش بسزایی در تربیت خانواده دارند و باید در کنار فراگیری علوم دین به مسأله تربیت و خانواده توجه داشته باشند و این از رسالت‌های حوزه است.

صدیقه بهشتی نژاد مدیر مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره فعالیت‌های علمی بانو مجتهده امین و نایل آمدن وی در سن 40 سالگی به درجه اجتهاد، گفت: مجتهده امین مصداق بارز و عیانی برای توازن میان فعالیت علمی و اجتهاد و خانواده است، چرا که اساسا سیر و سلوک زن از خانه و خانواده آغاز می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه کوثر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: برخی شاگردان مجتهده امین نظیر مرحوم صفوی قمی از مکاشفات ایشان خبر داده‌اند و خود مجتهده امین این مکاشفات و حالات عرفانی را حاصل انس با قرآن خود بیان کرده‌اند و این نشان دهنده جایگاه والای این بانوی عالمه در عرصه علم و عمل به صورت توأمان است.

حوزه علمیه خواهران بستری برای تحقق تمدن اسلامی است

وی با بیان اینکه نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خواهران از سویی نیاز علمی، فرهنگی و معنوی بانوان جامعه را فراهم می‌کند و از سویی برای بانوان جامعه فضاسازی و فرهنگ سازی کرده و منتشر کننده تعالیم و معارف دینی است، به همین جهت حوزه علمیه خواهران نقش بسزایی در تحقق تمدن اسلامی و تمدن‌زایی دارد.

بهشتی نژاد با اشاره به نقش آفرینی بانوان در عرصه تمدن سازی تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم زنان به ویژه خواهران حوزه‌های علمیه در عرصه تمدن اسلامی نقش آفرینی دارند باید بدانیم که لازمه این مسأله پاسخگو بودن آنها به نیازهای کشور و جامعه در عرصه تمدن سازی است و باید در تراز انقلاب اسلامی به پاسخگویی نسبت به مسائل بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه کوثر اصفهان در ادامه افزود: خواهران حوزه‌های علمیه باید با پشتوانه فراگیری معارف و علوم دین و احکام الهی وارد عرصه تبلیغ و نشر معارف دین در جامعه بشوند، باید آموزه‌های دینی که فراگرفته‌اند در جامعه جاری شود و البته این موضوع نیازمند این است که بتوانند روش‌های جذاب و اثرگذار با توجه به نیاز و نوع مخاطبین در جامعه به کار بگیرند.

وی تقابل با فرهنگ غرب و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی را یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه خواهران توصیف کرد و گفت: امروز جامعه ما با هجمه فرهنگی مواجه است و به همین دلیل لازم است تا خواهران حوزه‌های علمیه به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و نقد فرهنگ غربی بپردازند و این یکی از رسالت‌های مهم آنان است.

نقش بانوان در تربیت خانواده و ترویج فرهنگ دینی در خانواده

بهشتی‌نژاد با اشاره به نقش زنان و مادران در مسائل فکری و فرهنگی خانواده، تصریح کرد: گسترش فرهنگ دینی در خانواده از طریق مادران و زنان صورت می‌گیرد، این کار از طریق بانوان متدینی که در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده اند یا توسط مبلغان دینی ارشاد شده‌اند صورت خواهد گرفت.

وی نقش زنان در تربیت جامعه را نقشی کلیدی و اثرگذار دانست و اظهار کرد: زن نقش آفرینی ویژه‌ای در بستر فکری و فرهنگی و تربیتی جامعه دارد، همین مسأله اهمیت وجود غنای فکری و علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران را به ما نشان می‌دهد، چرا که حوزه‌های علمیه خواهران یک بستر تربیت دینی و ارائه آموزه‌های تربیتی در چارچوب دین در جامعه است.

مدیر مدرسه علمیه کوثر اصفهان خواهران حوزوی را مربی خانواده قلمداد کرد و گفت: طلاب خواهر باید در کنار فراگیری علوم و معارف دینی نقش مربی خانواده را داشته باشند، حوزه علمیه خواهران نیز باید به مسأله تربیت و خانواده ورودی جدی و اثرگذار و مستمر داشته باشد تا به رسالت مهم خود عمل کرده باشد.

بهشتی‌نژاد بانوی مجتهده امین را یک نمونه و الگو کامل برای مسأله تربیت در کنار تهذب و فراگیری علوم برشمرد و خاطرنشان کرد: مجتهده امین در کنار اینکه همسر و مادری نمونه بود و از وظایف مادری و همسری خود غافل نشد به مراتب عالیه علم و عرفان دست پیدا کرد و قطعا سیره و روش ایشان باید یک شاخصه برای فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران باشد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات