۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۷۸۵۰۲
امام جمعه آبیک مطرح کرد؛

می‌توان جامعه را با زکات مدیریت کرد

می‌توان جامعه را با زکات مدیریت کرد
امام جمعه آبیک گفت: زکات باید از مردم گرفته شود و برای مردم هم هزینه شود، نباید منتظر اعتبار دولتی بمانیم و در واقع می‌توان اقتصاد جامعه را با زکات مدیریت کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین حجت الاسلام سید محمد حسینی میرامینی در نشست شورای زکات شهرستان آبیک بیان کرد: یکی از ارکان اقتصادی جامعه زکات است که باید به آن توجه لازم شود در همین راستا با بررسی‌های انجام شده، زکات شهرستان آبیک قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت دارد که بالاتر از اعتبار عمرانی ۴۰ میلیارد تومانی شهرستان آبیک است.

امام جمعه آبیک اضافه کرد: یکی از ارکان اقتصادی جامعه زکات است باید با ظرفیت سنجی درست، این زکات باید از مردم گرفته شود و برای مردم هم هزینه شود، نباید منتظر اعتبار دولتی بمانیم، در واقع می‌توان اقتصاد جامعه را با زکات مدیریت کرد.

وی افزود: به زکات نباید به عنوان یک کار اداری نگاه شود بلکه زکات باید جامعه اسلامی را اداره کند و برای این منظور مدیران معتقد می‌خواهد که به زکات به معنای واقعی اعتقاد داشته باشند و از بروکراسی دوری و به تعاون توجه کنند.

حجت الاسلام امینی تصریح کرد: باید باور داشته باشیم که جامعه با زکات اداره می‌شود به عنوان مثال در بحث ایجاد منابع پایدار برای مساجد، مساجد روستایی امکان بیشتری نسبت به مساجد شهری دارند نباید مساجد منتظر بودجه دولتی باشند بلکه لازم است از محل منابع زکات و کمک مردمی مساجد اداره شود.

وی خاطرنشان کرد:. اعضای شورای زکات برای آخرت خود کار کنند و به این امر توجه کنند که زکات یک دستور الهی و یکی از زمینه‌های تمدن اسلامی است.

امام جمعه آبیک اعلام کرد: شکل جلسات باید عملیاتی تر شود یعنی با مبلغان زکات نشستی برگزار شود و در گام نخست به بررسی برنامه اجرا شده سال گذشته شورای زکات بپردازند و پس از بررسی موانع به اصلاح و ارتقای عملکرد بپردازند از همین رو شورای زکات باید دارای نقشه و راهبرد باشد و عملیات کاری گذشته و پیش رو را بررسی کنند.

وی اذعان کرد: باید میان کشاورزی که زکات می‌دهد و کشاورزی که زکات نمی‌دهد، تفاوتی باشد؛ لازم است پراکندگی زکات در شهرستان را احصاء کنیم تا نمودار عملکرد سال گذشته و سال جاری، جایگاهمان را به ما نشان دهد.

حجت الاسلام امینی گفت: یکی از نقایص کار ما اطلاع رسانی است؛ گفته می‌شود که زکات هر منطقه در همان منطقه صرف می‌شود، اجرای این موضوع برای اهالی منطقه روشن است ولی اطلاع رسانی برای عموم مردم سایر مناطق یک ضرورت مهم است.

وی اظهار کرد: زحمات وجود دارد ولی مردم باید با این تلاش‌ها آشنا شوند، اگر اعتقادی به زکات و خدمت به مردم نگاه کنیم، برکت الهی نیز شامل حال ما می‌شود.

حجت الاسلام امینی ادامه داد: اگر مساجد کارکرد خود را داشته باشد دیگر نیازی به کمیته امداد نداریم تمدن اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که اداره امور مردم به دست مردم باشد نه حاکمیت، از این رو برای این رویکرد باید تلاش کنیم.

وی یادآور شد: باید مسئولان همت کنند و کاری کنند که در جهت تمدن اسلامی گام برداریم.

ارسال نظرات