۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۷۸۵۳۲
گزارش؛

پشت پرده عملیات روانی محمد خاتمی در انتخابات

پشت پرده عملیات روانی محمد خاتمی در انتخابات
لیدر اصلاح‌طلبان در شورش خیابانی سال ۸۸ مدعی شده است که انتخابات نشانه مردم سالاری در کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ اصلاح طلبان پس از شکست عملیات «آشتی ملی» از قهر دست جمعی در انتخابات می‌گویند. روز گذشته حسن خمینی که تمایل زیادی برای بر عهده گرفتن نقش پرزیدنت میکر (رئیس‌جمهور سازی) میان اصلاح‌طلبان دارد. با پوشیدن قبای هاشمی مدعی می‌شود که مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند، زیرا با آن‌ها مواجه درستی نشده است.

البته ایشان در این سخنرانی به علل ناامیدی مردم و نیز درگیر شدن آن‌ها در وضعیت نامساعد معیشتی اشاره نکرده و حتی یک‌کلام از مسئولیت اصلاح‌طلبان و شخص خودش در برابر کارنامه دولت مطلوب جبهه اصلاحات نگفت.

در چند ماه اخیر، هرقدر که سید حسن خمینی تمایل دارد تا نقش هاشمی را به‌عنوان رهبر میانه‌رو، اما معترض در میان اصلاح‌طلبان بازی کند، آن‌سوتر محمد خاتمی از موقعیت قبلی فاصله گرفته و نقش سنگر شکنی را برعهده‌گرفته است.

 روز گذشته رئیس دولت اصلاحات در پیامی به کنگره یک حزب اصلاح‌طلب گفته است که نمی‌توان انتخابات به هر شکل و شیوه را عین مردم‌سالاری دانست. [۱]

تا پیش‌ازاین اصلاح‌طلبان در اظهارنظرهای مختلف ادعا می‌کردند که خاتمی دلسوز نظام است، آن‌ها می‌گفتند که او ممکن است دست به هر اقدامی بزند؛ اما حفظ جمهوری اسلامی را خط قرمز خودش می‌داند. [۲]

لیدر اصلاحات نشان داد آن نامه‌نگاری‌ها و اظهار ارادت کردن‌ها، لاف‌وگزاف گویی بیشتر نبوده و در روز تقسیم غنائم انتخاباتی حاضر است روی ثمره انقلاب اسلامی (مردم‌سالاری دینی) نیز پای بگذارد.

به نظر می‌رسد لیدر اصلاحات قادر نیست در تراز راهبری در وسعتی بالا باظرافت عمل کند، شتاب‌زدگی و اشتباهات او این روزها زیاد است؛ حالا مشخص است که لفظ آشتی ملی، نامه‌نگاری و پیغام فرستادن بیش ازآنچه تنش‌زا باشد؛ رفتاری اضطرار گونه بوده و پشت پرده اهداف دیگری را دنبال می کند.

خطای عملیاتی اصلاح‌طلبان آن است که بیش‌ازحد روی تحلیل دشمن از وضعیت داخلی حساب کرده‌اند. واقعیت آن است که حتی پس از آبان ۹۸ نیز کشور فاصله زیادی با قهر و ناامیدی دارد، زیرا مردم خطای راهبردی دولت اصلاح‌طلب روحانی را به‌پای نظام نمی‌نویسند.

تغییر موقعیت رهبران اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات پیام قابل‌توجهی در خود دارد:

۱-به نظر یک تقسیم‌کار میان سران اصلاحات روی‌داده که یکی قبای معترض بر تن کرده  و دیگری در نقش اپوزیسیون برانداز وارد معرکه شوند، این وضعیت درست به‌مانند سال ۸۸ بی‌اثر است.

در آن زمان هاشمی به‌عنوان رهبر معترض به نتایج انتخابات در موقعیت میانه قرارگرفته و سعی کرد پلی میان نظام و اصلاح‌طلبان شورشی شود. مدتی بعد رهبر انقلاب عوامل فتنه را بدون تفکیک در موقعیت «خواص بی‌بصیرت» خواند. باقی‌مانده از گروه پرچم‌دار اصلی غائله۸۸ حالا با تمسک به بیت امام (ره) دوباره سودای بازسازی واقعه قدیمی را دارد.

۲- اگر مردم نسبت به وضعیت فعلی ناامید باشند؛ این «قهر» نتایج کار دولتی است که شهروندان را در سخت‌ترین شرایط به حال خود رها کرده و حتی توانایی کنترل صف مرغ و تخم‌مرغ را نیز ندارد. اصلاح‌طلبان پیش از آنکه بخواهند لباس سیاه اپوزیسیون نایی را بر تن کنند، باید مسئولیت این «دولت تکرار» شده را بپذیرند.

۳-هر زمان به وضعیت انتخاباتی در کشور نزدیک می‌شویم؛ گروه عملیاتی وابسته به خاتمی سعی در امنیتی کردن فضای کشور دارد، ناامید کردن مردم از صندوق رأی و تشکیک در فرآیند انتخابات بخشی از پروژه نخ‌نما شده آن‌ها درموقعیت‌هایی است که  احساس خطر شکست می‌کنند.

در سال ۸۸ اصلاح‌طلبان بر اساس نظرسنجی‌ها به‌خوبی می‌دانستند که بازنده قطعی انتخابات هستند، لذا از اواخر بهمن ۸۷ شروع به جنگ ایذایی کرده و کمیته غیرقانونی صیانت از آراء را ساختند، این شتر جملی مدتی بعد زمینه ۸ ماه شورش خیابانی شد.

بار دیگر در آستانه انتخابات  و در شرایطی که دشمنان انقلاب در تک و پاتک دائم و اقدامات خرابکارانه هستند؛ لیدر اصلاحات مدعی شده که انتخابات نمایش مردم‌سالاری نیست. باید به ایشان گفت که چطور در سال ۹۲ و ۹۶ که در خیابان رقص و پای‌کوبی کرده و پرچم بنفش را می‌گرداندید؛ به فکر مسئله تشکیک در مردم‌سالاری نبودید؟ این انتخابات ادامه طبیعی همان شرایط قبلی است.

باید به اصلاح‌طلبان یادآوری کرد که تحریک برخی افراد در جهت اقدام علیه انتخابات هیچ‌گاه عاقبت خوشی ندارد؛ ملت ایران همواره نشان داده که در موقعیت‌های اقدامات ضد قانونی فتنه گران مشت بر دهان خرابکاران می‌زنند، حضور مردم در دفاع از نظام در دی ماه ۸۸ و ۹۶ و نیز ایستادگی در برابر داعشی های آبان ۹۸ را در ذهن خود مرور کنید.

پشت پرده عملیات روانی محمد خاتمی در انتخابات/ چرا اصلاح طلبان سال‌های ۹۲ و ۹۶ با انتخابات قهر نکردند؟

پشت پرده عملیات روانی محمد خاتمی در انتخابات/ چرا اصلاح طلبان سال‌های ۹۲ و ۹۶ با انتخابات قهر نکردند؟

 


[۱] https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۰۶۳۶۵۳

[۲] https://etemadonline.com/content/۲۲۴۱۶۸

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
همراهِ رئیسی در مناظره های انتخاباتی کیست؟
2
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
سال ها از خاتمی و زنگنه دفاع می کردم رسما با حضور سردار محمد از ایشان دفاع می کنم
خاتمی و دار و دسته اش عمر و جوانی ما را به فنا داده اند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
به بلندگوهای پرطمطراق اصلاح طلبان نگاه کنید فقط یکسر شعار میدن و تخریب می کنند و رسانه های معاند هم از آنها حمایت میکنند ولی پیچ های سردار سلیمانی وسردار محمد در اینستا گرام حذف میشود. شما ببینید بی بی سی ملعون و دروغگو که کشتار کودکان وزنان یمنی و قتل خاشقچی وتظاهرات مردم انگلیس وفرانسه وجنایات آمریکا را سانسور می کند ازچه کسانی حمایت می کند
1
0