۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۷۸۵۴۲
در برنامه ماه من مطرح شد؛

وحدت باید حول محور حق باشد

وحدت باید حول محور حق باشد
حجت الاسلام کاشانی گفت: وحدت قطعاً یکی از آرمان های پیامبر و امیرالمومنین است اما نه وحدتی که هارون سر قبر پیامبر(ص) می‌گفت یارسوال الله موسی بن جعفر وحدت شکن است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی استاد حوزه و دانشگاه، سحرگاه ششم رمضان 1400 در برنامه ماه من با اشاره به خدمات و فضائل امیرالمومنین(ع) گفت: ما اگر یک روزه بگیریم ده بار با خدا حساب می کنیم؛ سوید بن غفله نقل می کند به دارالخلافه رفتم، دیدم حضرت در حال خوردن دوغی است که از ترشی بینی من را اذیت می کرد و یک نان جویی که ناخالصی  و پوست زیادی داشت که برای خوردن آن دست خیبرشکن نیاز بود، به خادم حضرت گفتم مگر تقوا نداری این چه غذایی است، سنی از حضرت گذشته باید به او رسیدگی کرد، او گفت امیرالمومنین(ع) از ما عهد گرفته در صورتی می توانید پیش من بمانید که این آردها را الک نکنید، تعجب من را واداشت از حضرت سؤال کنم، امیرالمومنین(ع) گریه کردند و فرمودند پدر و مادرم به فدای رسول الله(ص) که سه روز غذا سیر نخورد، من می ترسم از اینکه کمی کمتر رعایت کنم و به پیغمبر ملحق نشوم.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به علاقه امیرالمومنی(ع) به حضرت زهرا(س) ابراز داشت: با وجود علاقه وافر حضرت به همسرشان، اما علاقه ایشان به پیامبر(ص) بیشتر از علاقه به فاطمه زهراست (س)، اواخر عمر حضرت کسی از او سوال کرد که چرا محاسنتان را خضاب نمی کنید، حضرت فرمود ما عزاداریم، آن فرد تعجب کرد که امام عزادار کیست؟ ظاهرا کسی به او گفت امام عزادار پیامبر(ص) است؛ علاقه ای عجیب، حیرت انگیز و دو طرفه میان پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: روزی امیرالمومنین(ع) چشم درد داشتند و پیامبر(ص) به عیادت او رفتند و فرمودند علی جان روز قیامت عده ای زجه می زنند و بیان کردند که چه اوصافی دارند، امیرالمومنین
(ع) فرمود آیا در امت ما هم چنین کسانی خواهند بود؟ پیامبر فرمود بله،  دوگروه؛  یک مسئول ظالم و ستمگر، و گروه دوم کسی که به زور مال یتیم می خورد و شهادت دروغ می دهد؛ این روایت قابل توجه مسئولین است، کسی که به خاطر سیاست علیه دیگری دروغ می گوید، مشمول این روایت است.

وی با اشاره به داستان معراج افزود: عبدالله بن عمر به پیامبر(ص) گفت یارسول الله به سفر معراج که رفتید، خدا با چه صدایی با شما سخن گفت، حضرت رسول (ص) فرمودند " خاطبنی بلغة علی بن أبی طالب(ع)" با صوت علی با من سخن گفتند.

حجت الاسلام حامد کاشانی گفت: حضرت علی(ع) از شخصیت حقوقی پیامبر(ص) هم زیاد دفاع کردند، مثلا خیلی از افراد بعد پیامبر اجتهاداتی کردند مثل اینکه در سفر نماز را کامل می خواندند، بعضی از اصحاب پیامبر که فقیه بودند اعتراض کردند اما پس از مدتی خودشان هم بر همان اساس اجتهاد غلط عمل می کردند، به خود آنها که اعتراض می شد می گفتند "الخلاف شرٌ" برای وحدت نباید اختلاف کرد، بله وحدت قطعاً یکی از آرمان های پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است اما نه وحدتی که هارون سر قبر پیامبر(ص) می گفت یارسوال الله  موسی بن جعفر وحدت شکن است؛ نه آن وحدتی که یزید می گفت حسین بن علی وحدت شکن است، وحدت باید حول حق باشد؛ امیرالمومنین  به آنهایی که اجتهادی برخلاف سیره پیغمبر(ص) خدا کردند، اعتراض  کرد و در تاریخ هم ثبت شده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امیرالمومنین(ع) حافظ سنت پیامبر(ص)، محافظ شخصیت پیامبر(ص) و محافظ آموزه های پیامبر(ص) بود، لحظه به لحظه از ایشان دفاع کرد؛ یک عده مثل امیرالمومنین(ع) پیامبر(ص) را معصوم می دانستند و عده ای نمی دانستند، امیرالمومنین(ع) برای اینکه از شخصیت پیامبر(ص) دفاع کند از هیچ تلاشی فرو گذار نبود.

وی در پایان عنوان کرد: عید قربان، روز حضرت ابراهیمی است که نفسش را قربانی کرده، در حالی که آن پسر اسماعیل بود؛ عید قربان پیامبر(ص) شب لیله المبیت است که فرزند و عشق خودش را به قربانگاه فرستاد.

ارسال نظرات