۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۷۸۵۶۲

بانوی مبلغه کارآفرین؛ نقص عضو هم مانع از موفقیت او نشد

بانوی مبلغه کارآفرین؛ نقص عضو هم مانع از موفقیت او نشد
خانم طیبه کاملی بانوی مبلغه کارآفرین گفت: پدرم که رحمت خدا رفت، خانه قدیمیش را به نام من زد، با کمک برادرم آن را بازسازی و به کانون فرهنگی اشتغال‌زایی تبدیل کردم.

به گزارش  سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، طیبه کاملی مبلغه دفتر تبلیغات اصفهان و استاد سطح ۳ حوزه علمیه خواهران است که با ایجاد اشتغال برای کسانی که در امورات زندگی دچار مشکل هستند، توانسته کار تبلیغ دین را از این روش بهتر انجام داده و با کم کردن دغدغه معیشت مردم، مسائل دینی را به شکل بهتری به آنها آموزش بدهد و همین امر، دستمایه گفت و گویی با او شده است که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

طیبه کاملی متولد ۱۳۵۰ است و سال ۱۳۶۹ وارد دانشگاه شد و در رشته زیست شناسی تحصیل کرد. او در سال ۱۳۷۰ یعنی اولین سالی که دفتر تبلیغات اسلامی طلبه می پذیرفت، وارد حوزه علمیه می شود.

وی همزمان مسئول گروه فرهنگی بوده و کتب شهید مطهری را با تعدادی از دانش آموزان دبیرستانی و همچنین در انجمن اسلامی دانشگاه تدریس و بازخوان می‌کرده است.

کار اشتغال زایی برای بانوان نیازمند را چگونه و با چه هدفی آغاز کردید؟

 سال ۱۳۹۰ پدرم رحمت خدا رفت و خانه ای قدیمی که به نام من زده بود را با کمک برادرم بازسازی و به کانون فرهنگی اشتغال‌زایی تبدیل کردم، چراکه از دید من وقتی انسان مشکل داشته باشد، نمی تواند پذیرای احکام و تفسیر هم باشد و باید دغدغه معیشت مردم کم شود تا مطالب دینی و مذهبی را دریافت و عمل کنند، به همین جهت به این نتیجه رسیدم که ابتدا باید اشتغال ایجاد کنم تا با کم کردن دغدغه اقتصادی مردم بتوانم مسائل دینی را برایشان تبلیغ کنم.

با ایجاد اشتغال و رفع دغدغه های بانوان محله، کم کم با ورود مسائل دینی به زندگی آنها این مسائل در زندگی آنها ملموس می شود به همین جهت در ابتدا ۱۵ نفر از بانوان بی بضاعت را به کار گرفتیم و در محیطی کاملاً زنانه با صمیمیتی که بین آنها ایجاد شد به مناسبت‌های مختلف مسائلی را برای آنها مطرح می کنم، مثلاً در حین کار کردن تفسیر زیارت عاشورا را برای آنها می‌گویم.

کاملی از تهیه محصولات ارگانیک سنتی و بدون استفاده از دستگاه در کانون اشتغال زایی در محله خوزان خمینی شهر گفت و اظهار داشت: قدم برداشتن در این مسیر حوصله و شرح صدر زیادی می خواهد و همیشه از خدا خواستم حال که در این مسیر قدم برداشتن ظرفیت بالا به من عطا کند که مبادا میدان را خالی کنم.

یک روز در هر هفته در همین مکان، کلاس تفسیر ساختاری و احکام هم داشتیم که بخاطر کرونا فعلا تعطیل است ودرهر مناسبتی روضه و مولودی داشتیم ونیز درماه رمضان هر روز جزء خوانی همراه با خلاصه ایی از شرح آیات برپا می کردیم.

آیا بحث کمک رسانی شما در ایام کرونا هم برقرار است؟

از ابتدای شیوع ویروس کرونا به تهیه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی پرداختیم و به دستور مقام معظم رهبری، طرح مواسات را اجرا کردیم، همچنین از ماه رمضان تا حالا هر ماه به ۱۰۰ الی ۱۵۰ خانوار ارزاق می دهیم.  

پس از راه اندازی پویش مردمی در ایام اربعین برای خرید دستگاه اکسیژن و کمک به بیماران نیازمند کرونایی، با همت و تلاش مردم۸ عدد کپسول اکسیژن و یک دستگاه اکسیژن ساز با مبلغی بالغ بر ۳۱ میلیون تومان از کمک هایی که به نیت اربعین جمع آوری شده بود خریداری گردید.                                                                                                                                                                                

نقص عضو هم مانع موفقیت نشد       

همه این فعالیت ها و موفقیت ها در حالی است که کاملی به دلیل عارضه ای که در ۲ سالگی بر اثر تب و سرماخوردگی و زدن آمپول روی عصب، ابتدا کل بدنش از کار افتاده و سپس با تلاش و پیگیری های پدرش قسمت هایی از بدن او بهبود یافته و در حال حاضر پای چپ وی ضعیف و کوتاهتر از پای راست اوست و دست راست او کاملاً فلج است، اما او دراین باره می گوید: چون از کودکی این عارضه همراه من بود به این مسئله عادت کردم و رفتار خانواده با من چنان بود که هیچ گاه نگذاشتند احساس کنم مشکلی دارم و اینکه می گویند «خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری»

 واقعاً برای من خداوند درهای دیگری گشوده و تاکنون هیچ گاه زبان به ناشکری باز نکردم و به خاطر این مسئله احساس کمبود نداشتم و همیشه همه امور را به خود خدا واگذار کرده ام.

بانوی مبلغه اشتغال زا از نگاه دیگران

خواهر و اعضای خانواده  او را از کودکی محجبه معرفی می‌کنند و می‌گویند:  از همان کودکی بین همه ما مذهبی تر بود و همیشه روسری سرش بود و خیلی مورد توجه پدر بود.

همچنین یکی از شاغلین در این کانون اشتغال می گوید: از موقعی که به اینجا آمدم برای روحیه ام بسیار خوب بوده و با وجودی که بیماری اعصاب داشتم از وقتی به جمع بانوان تحت مدیریت خانم کاملی پیوستم و مشغول به کار شدم تمام دغدغه های ذهنی را از یاد می برم و از درس ها و آموزش های دینی که خانم کاملی همراه با کار کردن به ما یاد می‌دهد بهره بسیاری می برم.

حجت الاسلام قطبی، مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در دیداری که با خواهران طلبه سطح سه و چهار مدرسه علمیه مجتهده امین، ضمن تقدیر از تلاش‌های خانم کاملی در عرصه تبلیغ و کارآفرینی، گفت: اینکه شما پیوند بین همه اضلاع یعنی اشتغال و بیان احکام و برگزاری جلسات مذهبی را در این مکان برقرار کردید، بسیار ستودنی و ارزشمند است. پیوند بین جلسات حضوری با فضای مجازی نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر اینجا مثلاً ۵۰ نفر مخاطب دارید وقتی ضبط شود و در فضای مجازی قرار گیرد مخاطب شما ۵۰ به علاوه ۵۰۰ خواهد شد.

کاملی نیز در پاسخ به رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان می گوید: در فضای مجازی گروه تشکیل داده و در آن کلاس و برنامه داریم و افراد را به چالش می کشانیم که خودشان هم در بحث شرکت کنند، جواب بدهند و مطالعه داشته و بعد از اینکه آنها راجع به یک مسئله بحث نموده نظرات و چکیده مطالعاتشان را بیان کردند ،خودم در پایان پاسخ کامل را خواهم گفت و معمولاً علاوه بر فایل های متنی فایل های صوتی نیز قرار می دهم که خسته کننده نباشد.

کاملی در ادامه با اشاره فعالیت در مدرسه علمیه مجتهده امین که متعلق به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است، اظهار می کند: در این حوزه هم تدریس داشته و هم در کنار تدریس کار اجرایی انجام داده و به عنوان معاون پژوهش سطح ۳ این حوزه علمیه کار کردم.

خانم قاسمی، مدیر موسسه مجتهده امین، خانم طیبه کاملی را طلبه و مبلغه موفق می داند و می گوید: مهمترین رمز و راز موفقیت این بانوی مبلغه را این می دانم که همیشه تمام رفتار و عملکردش را با رضای خداوند هماهنگ می کند و خدا را همیشه در نظر دارد.

در ادامه جهانشاهی، مشاوره حوزه و دانشگاه و دوست و همکار خانم کاملی در موسسه مجتهده امین می گوید: خانم کاملی خوب دید و خوب با مردم درآمیخت و مردم را فهمید، مردمی که می‌توانستند تحصیل کرده یا عوام باشند؛ طلبه یا دانشجو باشند را خوب شناخت و حس روانشناسی عمیقی که دارد به وی کمک کرد که بتواند موثر تر از بقیه باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
گزارش ترکیبی خوبی بود.
0
0