۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۷۸۶۸۶
مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان مطرح کرد؛

نقش موثر روحانیت در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب

نقش موثر روحانیت در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب
اصفهان - حجت الاسلام میثم یوسفی با اشاره به بحران خشکسالی و تنش آبی در منطقه گفت: نقش جامعه روحانیت در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف بهینه آب موثر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام میثم یوسفی پیش از ظهر امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های مشترک مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان و شرکت آب وفاضلاب کاشان ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی آبفای کاشان در مدیریت و تامین آب شرب شهروندان کاشان، گفت: موضوع آب یکی از مباحث مهم در سطح کشور است و کاهش نزولات جوی، بحران کم آبی و خشکسالی، نبود الگوی مناسب مصرف و رشد چشمگیر جمعیت شهر‌ها ترویج مصرف بهینه آب را ضروری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه آب در دین مبین اسلام از قداست خاصی برخوردار است افزود: خداوند متعال در مهمترین معجزه آسمانی خود ۶۳ مرتبه از آب تحت عناوین و معانی گوناگونی یاد کرده است.

حجت الاسلام یوسفی ادامه داد: ائمه جمعه و امامان جماعات از تریبون این دو جایگاه می‌توانند با یادآوری بر جایگاه معنوی آب، صرفه جویی و نهادینه سازی مصرف صحیح، مصرف آب را از منظر فرهنگ اعتقادی و مذهبی برای مردم تشریح کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه منطقه کاشان مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی را تاسف بار دانست و افزود: نخستین برنامه ایی که با هدف صرفه جویی آب در بخش کشاورزی می‌تواند کاربردی و راهگشا باشد حرکت به سمت استفاده از روش‌های مکانیزه و اجرای طرح‌های نوین آبیاری در صنعت کشت است.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به بحران خشکسالی و تنش آبی در منطقه گفت: نقش جامعه روحانیت در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف بهینه آب موثر است و مردم می‌توانند ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و آموزش آن به فرزندان خود شاکر و قدردان نعمت‌های خداوند باشند.

محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان نیز گفت: مدیریت مصرف آب به عنوان یک موضوع مهم و اساسی شهرستان مطرح است و دستگاه‌های آموزش و پرورش، مراکز علمی و دانشگاهی، حوزه‌های علمیه، پایگاه‌های بسیج و رسانه‌ها می‌تواند بسترمناسبی برای ارائه آموزش‌های مرتبط با فرهنگ سازی مدیریت مصرف بهینه آب باشند.

وی افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی شامل برگزاری مسابقات وجشنواره‌های فرهنگی، تولید محتوا در ارتباط با ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به وضعیت منابع آبی منطقه و همکاری‌های مشترک با سازمان‌ها توانسته علیرغم افزایش تعداد مشترکین درسال‌های اخیر کاهش پنج درصدی مصرف مشترکین را به همراه داشته باشد.

به گفته وی کاشان از نظر جغرافیایی در اقلیمی خشک وکم باران واقع شده و هرساله نگرانی‌هایی بابت بحران کم آبی در حوزه‌های خانگی، صنعت وکشاورزی وجود دارد که این بیم وهراس در سال جدید وبه دنبال کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها بیشتر شده است.

اسدی با اشاره به جایگاه ویژه وخاص طلاب و روحانیون معظم میان شهروندان، آنان را سفیران مصرف بهینه در جامعه دانست و افزود: طی سال‌های متوالی شاهد همکاری سازنده‌ای از طرف ائمه جماعات در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در سطح منطقه بوده ایم.

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان وآران کاهش متوسط بارندگی بلند مدت در منطقه را هشداری برای تشدید شرایط کم آبی در سال زراعی پیش رو دانست و تصریح کرد: در شرایطی که متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیمتر است این میزان در کاشان به ۱۲۵ میلیمتر کاهش یافته است، از این رو اگر صرفه جویی، آموزش و فرهنگ سازی مصرف صحیح وبهینه وجود نداشته باشد منطقه درگیر بحران شدید کم آبی خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف درکشور‌هایی با میانگین ۸۰۰ میلیمتر در سال فقط به ازای هر نفر روزانه ۱۰۰ لیتر است یادآور شد: برخی از شهروندان با این تصور که منابع تامین آب آشامیدنی نامحدود بوده ویا هزینه ناچیزی صرف تصفیه و انتقال آن می‌شود اقدام به هدر دادن آن می‌کنند واین استفاده غیر اصولی سرانه مصرف روزانه هر شهروند کاشانی را به میزان ۲۰۰ لیتر افزایش داده است./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات