۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۷۸۷۸۱
احکام مبتلا به ماه رمضان؛

دختران تازه مکلف در چه صورتی می‌توانند روزه نگیرند؟

دختران تازه مکلف در چه صورتی می‌توانند روزه نگیرند؟
حکم روزه برای دختران تازه به بلوغ رسیده، از عمده سؤالات مؤمنان دربارۀ احکام ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، از عمده سؤالات مؤمنان دربارۀ احکام ماه مبارک رمضان، حکم روزه برای نو بالغان دختر است؛ چه اینکه آغاز دوران بلوغ بانوان در سنین کودکی است و ممکن است روزه‌داری مشقت‌هایی را برای آنها به بار بیاورد.

مراجع تقلید اتفاق نظر دارند اگر روزه‌داری سبب آسیب به آنها می‌شود و ضررهایی برایشان به همراه دارد و یا حتی تحمل روزه‌داری برایشان مشقت دارد، اشکالی در افطار روزه نیست؛ بنابراین بنا بر نظر مشهور، در سنین بلوغ شرعى دختران که همان تکمیل 9 سال قمرى است، روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نیست، اما اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار براى آنها جایز است. (آیات اعظام خامنه‌ای، صافی گلپایگانی) یا این‌طور گفته‌اند چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، اما برای هر روز باید فقیری را سیر کنند. (آیت الله مکارم)

یا در جایی حتی حکم پزشک مبنی بر ضرر روزه‌داری در صورت اطمینان فرد یا افراد دربارۀ عدم زیان روزه را کافی ندانستند و فرموده‌اند: کسی که می‌داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد، هرچند پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد یا احتمال معقول می‌دهد که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد، هرچند پزشک بگوید ضرر ندارد، واجب نیست روزه بگیرد و جایز است افطار کند، بلکه اگر ضرر مورد احتمال یا مورد اطمینان در حدّ حرام باشد، واجب است روزه نگرفته و افطار کند و در غیر صورت ضرر حرام، فرد می‌تواند رجاءً روزه بگیرد و چنانچه بعد معلوم شود که روزه برای او ضرر قابل توجّه نداشته، روزه‌اش صحیح است. (آیت الله سیستانی)

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سهیلا ج
Israel
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
دیدن لکه های قهوه ای قبل و بعد از پریودی برای خواندن نماز و روزه چه حکمی دارد؟
0
0
ناشناس
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
در پاسخ به شوال شما
سلام وقت شما بخير
1- ديدن لکه هاي خون ، اگر قبل از پريود باشد در صورتي که خون حد اقل تا سه روز استمرار داشته باشد هر چند در فضاي داخل هميشه خون باشد حکم حيض را دارد و نمي تواند نماز بخواند. اما اگر لکه بيني استمرار نداشته باشد، مثلا لکه اي ببيند و چند ساعت بعد از آن پاک باشد و در فضاي داخل هم خون نباشد، در اين صورت لکه بيني قبل از ايام عادت حکم استحاضه را دارد. به وظيفه زن مستحاضه عمل کند نمازش صحيح است. (1)

2- اگر لکه بيني همراه با خون، بعد از ايام عادت باشد، چنانچه پيش از تمام شدن ده روز از اول عادت باشد حکم حيض را دارد، مثلا اگر عادت کسي هفت روز باشد و بعد از پاک شدن در روز هفتم، در روز هشتم تا روز دهم هر زمان لکه ببيند حکم حيض را دارد. و اگر لکه بيني استمرار داشته باشد نمي تواند نماز بخواند و اگر قطع شود کمي پنبه با خود بگذارد اگر در فضاي داخل خون نباشد، بايد غسل کند و نماز را بخواند نمازش صحيح است و روزه را نيز بگيرد ، چنانچه از اذان صبح تا مغرب لکه نبيند روزه اش نيز صحيح است. هر چند روز بعد لکه ببيند.
3- اما اگر لکه بيني بيش از ده روز ادامه پيدا کند دراين صورت فقط روزهاي عادت ماهاي قبل حيض و باقي روزها استحاضه حساب مي شود و بعد از روز دهم به احکام زن مستحاضه عمل کند نماز و روزه را بجا آورد. (3)
پي نوشت
1- آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله432 و 433 و 436 .
2- همان، مسأله 482.
3- همان، مسأله 461 و احکام بانوان، مسأله 86