۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۷۸۸۹۸
در آستانه فرا رسیدن دهم ماه مبارک رمضان وفات حضرت خدیجه کبری؛

کتاب «زندگانی بانو خدیجه کبری» معرفی شد

کتاب «زندگانی بانو خدیجه کبری» معرفی شد
در آستانه فرا رسیدن دهم ماه مبارک رمضان مصادف با رحلت حضرت خدیجه کبری(س) بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «زندگانی بانو خدیجه کبری» را معرفی و پیشنهاد می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،در آستانه سالروز وفات بانوی بزرگواری هستیم که خدمات بیشماری در صدر اسلام داشته و به عنوان همسر پیامبر(ص) نقش به سزایی در ترویج مکتب اسلام ایفا کرده است؛ به همین منظور بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای آشنایی هر چه بیشتر با خدمات این بانوی فداکار، کتاب «زندگانی بانو خدیجه کبری» را معرفی و مطالعه آن را به مخاطبان پیشنهاد می‌کند.

اثر حاضر دربردارنده زندگانی سراسر فداکاری و افتخار این بانوی بزرگوار است و «پرتوهایی از زندگانی بانو خدیجه کبری(س)»، «حضرت خدیجه کبری(س) پیشگام در جهاد اسلام» و «سوی بهشت برین و عام الحزن» از موضوعات و مباحث اصلی این کتاب است. «جایگاه حضرت خدیجه(س) در جاهلیت»، «اهمیت این بانوی گرامی در اسلام»، «تجارت و وصلت»، «دعوت پنهانی به اسلام»، «ستم‌های هولناک بر پیامبر(ص)»، «در شعب ابوطالب»، «اندوه حضرت فاطمه(س)»، «زمان وفات» و.. .نیز از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

در بخشی از این اثر آمده است: بانو خدیجه کبری(س) در برپایی و شکل گیری دین اسلام، در روزگار رنج و غربت این دین، سهمی به سزا و شایان داشت. او نه تنها با بذل دارایی انبوه خویش بازار اسلام را رونق بخشید، بلکه با غمخواری، دردهای پیامبر(ص) را نیز بر او آسان می‌ساخت و به ایشان دلگرمی می‌داد تا دعوت خویش را پی گیرد.

ام البنین خدیجه کبری(س) از مهم‌ترین عناصر پویایی و شکل گیری اسلام در روزگار رنج و غربت این آیین بود؛ نه از آن روی که با بذل دارایی انبوه خویش اسلام را انتشار داد و نو مسلمانان بینوا را زیر بال و پر گرفت، بلکه به سبب نقش مثبت او در همدردی با پیامبری که به شدت رنج می کشید و سرکشان و نابخردان قریش، زشت و زننده به او بی حرمتی می‌کردند.

در بخشی از مطالب این کتاب همچنین به وصیت‌نامه ابوطالب(ع) اشاره و آورده شده است: هنگامی که ابوطالب(ع) احساس کرد مرگش نزدیک شده است، در وصیتی جاودان به پسران و دیگر خاندانش چنین فرمود: «شما را وصیت می کنم که بنای کعبه را بزرگ دارید که خشنودی خدا، قوام زندگی و ثبات سرزمین در آن است. پیوند خویشاوندی را نگاه دارید و آن را نگسلید، زیرا پیوند با خویشاوندان اجل را به تاخیر می اندازد و شمارتان را بسیار می کند».

کتاب «زندگانی بانو خدیجه کبری»در قطع رقعی به قلم باقر شریف‌القرشی نوشته شده و کار ترجمه این اثر را محمد تقدمی صابری از مترجمان و پژوهشگران بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی بر عهده داشته است.

ارسال نظرات