۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۷۸۹۵۲

نگاهی به حواشی پخش مستند پایان بازی

نگاهی به حواشی پخش مستند پایان بازی
شبکه سوم سیما و تهیه کنندگان این مستند، با اشاره دقیق به نقاط آشیل برجام و مذاکرات هسته‌ای، دولت و غرب‌گرایان را دچار دستپاچگی در انتقاد از این مستند کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پخش مستند “پایان بازی” در ۳۰ فروردین‌ماه از شبکه ۳ سیما واکنش تند دولت و جریان غرب‌گرا را به دنبال داشت. این مستند توسط تهیه‌کننده و تیم برنامه «ثریا» تهیه و تنظیم شده است. تهیه کننده این اثر به بررسی شیوه تصویب برجام و مقایسه آن با شرایطی که در مذاکرات وین پیش‌روی تیم مذاکره کننده قرار دارد می‌پردازد.

این مستند ابتدا حمله حسن روحانی و برخی از اعضای دولت را به همراه داشت و در ادامه، روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی حسن روحانی به موضع‌گیری تند علیه این مستند پرداختند.

روحانی با اشاره به برش‌هایی از این مستند که قبلا نیز در مستندهای مشابه پخش شده بود گفت: برخی فیلم درست کردند که برای سال گذشته و دو سال قبل است و روی دست آنها باد کرده است، البته ماهیت خود را افشا می‌کنند.

آذری جهرمی این مستند را بازی با سفره مردم دانست و حسام الدین آشنا، در رشته توئیتی نوشت: اعتدال بی طرفی در نبرد حق و باطل نیست … جوجه‌های نفوذی را آخر بازی می‌شمارند!

روزنامه‌های همشهری، آفتاب یزد، اعتماد، ایران، شرق، همچنین خبرگزاری ایرنا نیز از «مستند پایان بازی» با عنوانی همچون “شلیک به خودی” تعبیر کردند.

به نظر می‌رسد نحوه مواجه دولت و غرب‌گرایان با این مستند که به روشنگری درباره ابهامات مذاکرات برجام و به تبع آن مذاکرات وین می‌پردازد، همانند مواجه تند و غلیظ با رسانه‌هایی است که دلسوزانه در روزهای تصویب برجام نگرانی خود را ابراز می‌کردند. این برخورد، یادآور روزهای تصویب توافق‌نامه برجام است که دولت هر انتقادی به روند مذاکرات را خیانت به منافع ملی قلمداد می‌کرد. 

تلاش ما برای یافتن پاسخی مشخص به سوالاتی که در «مستند پایان بازی» مطرح شده است به نتیجه نرسید. سوالاتی از تیم مذاکره کننده که از ابهامات اصلی برجام است و روند فعلی مذاکرات نیز در مظان همان اتهامات قرار دارد.

به گزارش صدای حوزه، شبکه سوم سیما و تهیه کنندگان این مستند، با اشاره دقیق به نقاط آشیل برجام و مذاکرات هسته‌ای، دولت و غرب‌گرایان را دچار دستپاچگی در انتقاد از این مستند کرده‌اند؛ عملا نیز جز کلی‌گویی‌های پرتکرار، پاسخی به ابهامات داده نشده است. 

گویا هدف منتقدینِ این مستند، مظلوم‌نمایی و جنجال علیه صدا سیما برای شانتاژ و فرار از پاسخگویی است؛ شاید هم تعجیل دولت در دستیابی به یک توافق ضعیف با طرف‌های غربی، منجر به این عصبانیت از یک مستند شده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات