۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۷۸۹۷۵

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 4 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 8 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 800 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 80 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 8 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 346 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 370 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 700 تومان و درهم امارات  6 هزار و  520 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

 در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 333 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 871 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 977 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 423 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۴

به دنبال انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و اروپا قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش قیمت بود، اما جهش بی سابقه تعداد موارد ابتلا به کرونا در هند مانع از رشد بیشتر قیمت ها شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با 77 سنت معادل 1.1 درصد رشد به 66 دلار و 11 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 71 سنت معادل 1.2 درصد افزایش به 62 دلار و 14 سنت رسید. به رغم رشد قیمت جلسه گذشته، به دلیل خیز جدید کرونا در هند و ژاپن، سومین و چهارمین واردکنندگان نفت جهان، این هفته قیمت هر دو شاخص نفتی شاهد کاهش حدودا یک درصدی بود.

جیم ریترزبوش تحلیلگر ارشد بازار نفت در ایلینویز گفت: «تثبیت قیمت نفت تداوم روند افزایشی 4 ماه اخیر است که عمدتا ناشی از افزایش تعداد واکسینه شدگان و تقویت چشم انداز رشد تقاضای انرژی در آمریکا بوده است.»

شاخص مدیران خرید حوزه یورو در ماه آوریل ترمیمی بیش از حد انتظار را شاهد بوده و تعداد بیشتری از دولت های اروپایی کاهش محدودیت های قرنطینه ای را آغاز کرده اند. در فرانسه از روز دوشنبه مدارس مجددا باز می شوند.
تعداد ادعاهای جدید بیکاری در آمریکا طی هفته گذشته به پایین ترین رقم 13 ماه گذشته رسید و این مسئله در رشد قیمت نفت موثر بود.

بر اساس گزارش موسسه بیکر هاگز، شرکت های انرژی آمریکایی این هفته برای اولین بار از ماه مارس تعداد سکوهای حفاری نفتی خود را کاهش داده اند و با تعطیلی یک سکو در این هفته تعداد کل سکوهای فعال به 438 سکو رسیده است. تا قبل از این هفته، شرکت های حفاری برای 5 هفته متوالی تعداد سکوهای خود را افزایش داده بودند.

 

سرنوشت مرغ در انتظار گوشت قرمز

جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور در  گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد : دو عامل بر صنعت دامپروری کشور اثرات سوئی گذاشته است که اگر به درستی مدیریت و تدبیر نشوند می توانند در آینده ای نزدیک به معظلی بزرگ در تامین گوشت قرمز کشور تبدیل شوند.

وی افزود: از سال گذشته قیمت نهاده های دامی در دنیا به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است و این موضوع صنعت پروتئین حیوانی در بسیاری از نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کشورها از سال گذشته اقدام به خرید به موقع نهاده ها نموده اند که چین در این امر پیشرو است و اقدام به خرید ذرت، سویا به مقادیر عمده نمود.

آزاد افزود: بدلیل تحریم های ظالمانه ایالات متحده امریکا علیه سیستم بانکی کشور، امکان خرید به موقع و استفاده از سیستم حمل اقتصادی برای واردکنندگان در کشور محیا نیست و این شرکتها با مشقت زیادی این نهاده ها را به کشور وارد می کنند که برخی از این محموله ها، در سایه کاغذبازی های اداری وزارت جهاد، گمرک و بانک مرکزی ماه ها در گمرک در صف ترخیص می مانند که از کیفیت آنها کاسته می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اضافه کرد: مساله دیگری که بسیار صنعت دامپروری کشور را تحت تاثیر قرار داده خشکسالی بوده که خسارت های جبران ناپذیری را به صنعت وارد نموده است.

قیمت دام زنده و گوشت قرمز کاهش می‌یابد

آزاد افزود: بالارفتن قیمت جهانی نهاده ها و خشکسالی از یکسو و افزایش دستمزد و هزینه های تمام شده تولید از سوی دیگر، باعث افزایش هزینه ی تولید گوشت در کشور شده است، از طرفی با توجه به اینکه هم اکنون در فصل عرضه دام هستیم و طبیعتا قیمت دام کاهش می یابد، این موضوع باعث شده دامدار علیرغم افزایش هزینه های تولید نتواند دام خود را به قیمت مناسب به فروش برساند و پرورش دام برای وی مقرون به صرفه نباشد.

وی تصریح کرد: دامدار برای تامین هزینه های جاری خود مجبو به فروش دام مولد خود می‌شود که این موضوع تولید گوشت برای فصل بعدی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی گفت: برای حل این مشکل شرکت پشتیبانی امور دام با خرید تضمینی می تواند از دامدار حمایت نموده و با تعیین قیمت به همراه سود متعارف برای دامدار، از فروش دام مولد آنان به نوعی جلوگیری خواهد نمود. ورود دولت به این موضوع باعث تکمیل چرخه تولید و عرضه شده و دامدار هم با دلگرمی بیشتری می تواند روی قضیه ی تولید تمرکز بیشتری داشته باشد و فضای تولید هم سالم خواهد ماند.

وی یادآور شد: هم اکنون تشکل های دامداری و دامپروری در کشور با ارتباط تنگانگی که با دامدار دارند به راحتی می توانند در زنجیره تولید و تامین گوشت قرمز در کشور نقش فعالی داشته باشند و به عنوان حلقه مفقوده بین دولت و دامدار نقش کلیدی را ایفا کنند.

آزاد گفت: دولت به پتانسیل موجود در این تشکل ها اعتماد نکرده و سعی دارد همه چیز را به تنهایی به پیش ببرد، در حالی که می تواند با ضریب نفوذ این تشکل ها به راحتی مشکلات تامین گوشت قرمز را در زمانی محدود مرتفع نماید.

وی در انتها عدم توجه دولت به این مساله را مخاطره آفرین برشمرد و خاطر نشان ساخت: اگر دولت به این مساله توجه ویژه ای نکند و تدبیر لازم صورت نپذیرد، در فصل آینده عرضه گوشت قرمز هم به بحران امروزی مرغ تبدیل خواهد شد و علیرغم پتانسیل های بالای تولید در کشور مجبور به واردات حجم بیشتری از کوشت قرمز خواهیم شد.

 

شاخص بورس ارتفاع ۱.۲ میلیون واحد را از دست داد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 86میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 262میلیارد تومان در بیش از 216هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 7هزار و 708واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 199هزار و 339واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل ملی صنایع مس ایران، فروشگاههای زنجیره ای افق کوروش و بانک کارآفرین با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2005واحد، کل (هم‌وزن) 1016واحد، قیمت (هم‌وزن) 661واحد، آزاد شناور 6907واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 4840 و 18353 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 511میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 157میلیارد تومان در 57هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 41واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 686واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات