۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۶۷۹۰۱۰

اهتزاز پرچم فلسطین؛ ابتکار مسلمانان انگلیس برای بزرگداشت روز جهانی قدس

اهتزاز پرچم فلسطین؛ ابتکار مسلمانان انگلیس برای بزرگداشت روز جهانی قدس
مراکز، نهادها، تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی انگلیس از آحاد ملت مسلمان این کشور خواسته‌اند پرچم فلسطین را مانند سال گذشته، به‌مناسبت روز جهانی قدس به اهتزاز درآوردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس که مسئولیت اصلی برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن را برعهده دارد، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای از ملت مسلمان سراسر جهان خواسته تا با مشارکت در این اقدام نمادین اعتراض خود را به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارند.

در این بیانیه می‌خوانیم: هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با برگزاری راهپیمایی در روز جهانی قدس، حمایت خود را از آرمان‌های فلسطین و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی اعلام می کنند. امسال ما از مردم درستکار می‌خواهیم تا در هرکجای این کره خاکی که زندگی می‌کنند در فاصله زمانی یک هفته مانده به روز قدس که مصادف با ۷ «می» (۱۷ اردیبهشت) است پرچم فلسطین را به اهتزاز درآورده و تصویر آن را با هشتگ FlyTheFlag در فضای مجاز منتشر کنند.

این روش ابتکاری به گفته کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس، فارغ از اوضاع کرونا فرصتی را برای مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی در سراسر جهان ایجاد می‌کند تا این مناسبت را به شکلی امن گرامی دارند.

سال گذشته بیش از ۱۰۰ سازمان، ارگان و نهاد اسلامی از کشورهای مختلف نظیر موزامبیک تا هند و آمریکا، نیوزلند، فنلاند و آفریقای جنوبی، مالزی و اندونزی حمایت خود را از این پویش اعلام کردند. گروهی از مسلمانان آلمان به نشان دوستی با ملت فلسطین تصویری را در فضای مجازی نشر داده‌اند که در آن پرچم دو کشور در شمایل قلبی که روی زمین نقاشی شده، نمایان شده است. تعدادی از مسلمانان نیجریه و طرفداران شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور هم لباس‌های به رنگ پرچم فلسطین را برتن کرده و تصویر آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس امسال هم تلاش دارد تا با تکرار تجربه موفق پارسال آرمان فلسطین را زنده نگه دارد. این نهاد انگلیسی در همین پیوند کلیپ ویدیوئی جدیدی را منتشر کرده که در آن اقشار مختلف مسلمانان از سراسر جهان بر لزوم گرامیداشت روز قدس و آرمان‌ فلسطین تاکید دارند.

«میک نپیر» رئیس کارزار اسکاتلندی همبستگی با مردم فلسطین در این ویدئو با اشاره به ضرورت حمایت از پویش «پرچم را به اهتزاز درآور» می‌گوید: اراذل صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ میلادی جمعیت کثیری از فلسطینیان را آواره کرده‌اند. اما سرانجام روزی فرا خواهد رسید که فلسطین پیروز می‌شود و تا آن زمان می‌توانیم با اعلام همبستگی و حمایت خود، از رنج آنها کم کنیم.

حوریه بتلجا فعال مدنی ساکن پاریس فرانسه هم با انتشار پیامی در فیس‌بوک حمایت از فلسطینیان، تاریخ و مقاومت آنها را نه تنها یک وظیفه انسانی بلکه افتخاری برای جامعه بشری دانست. همچنین جلال فیروز نماینده اسبق پارلمان بحرین تصریح کرد: دیر یا زود فلسطین آزاد و وعده خداوند محقق خواهد شد.

این درحالیست که دیوان کیفری بین‌المللی هم به تازگی کار تحقیق درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغال را آغاز کرده است. دادگاه دو ماه پیش با صدور رای‌یی، سرزمین های اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین را که صلاحیت دارد به جنایت های رژیم صهیونیستی در آنها رسیدگی کند، شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و همچنین نوار غزه اعلام کرد.

رأی این نهاد قضایی بین المللی پس از آن صادر شد که فلسطینی ها بارها از جنایت های رژیم صهیونیستی شکایت کرده بودند و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و اجرای عدالت در پرونده قربانیان جرائم صهیونیست‌ها شده بودند./۹۸۸/

ارسال نظرات