۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۹۱۰۴
یادداشت:

عفاف حلقه مفقوده جامعه امروز

عفاف حلقه مفقوده جامعه امروز
خوزستان_امروز مسئله حجاب به تنهایی مطرح نیست؛ عفت و غیرت زنان و مردان ما مورد هجوم قرار گرفته و همه نهاد‌ها باید برای آگاهی بخشی در این زمینه تلاش کنند.
حجاب و عفاف همیشه در کنار هم دیده و یا شنیده می‌شوند در صورتی که از نظر لغوی دارای تفاوت‌های بسیارند.

حکم شرعی حجاب و عفاف در رعایت پوشش ظاهر و کنترل و پاسداشت درون انسان از گناه است؛ این در حالی است که جوامع امروزی بی حجابی، عریانی و بی حیایی را به پیشرفت، توسعه و تبدیل هویت انسانی به هویت بدنی تعبیر می‌کنند.

چندین سال است که سبک زندگی اسلامی و ایرانی رنگ باخته و مردم بدون اینکه متوجه شوند از سبک زندگی غربی تبعیت می‌کنند؛ این تغییر حتی رسانه ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما را مورد هجوم قرار داده است.

نکته قابل تأمل اینکه برخی صاحب نظران و خواص کشور این سبک از زندگی را امروزی بودن و حرکت در یک دنیای بی حد و مرز می‌دانند!

جالب اینجاست که توریست‌هایی که به کشور‌های اسلامی از جمله ایران سفر می‌کنند به پاس احترام به فرهنگ ما پوششی بر سر می‌گذارند حال آنکه برخی به ظاهر سلبریتی‌های ما در سفر به کشور‌های غربی  پوشش از سر برمی دارند.

امروزه  عده‌ای غرب زده مسئله حجاب در ایران را به دست مایه‌ای تبدیل کردند تا به عفت، حیا و غیرت بانوان و مردان این سرزمین آسیب برسانند.

آن‌ها با ترویج واژه حجاب اجباری در ایران وارد میدان شدند؛ اما در واقع مسئله‌ای به نام حجاب اجباری در ایران وجود ندارد؛ آنچه که هست رعایت ضوابط و قوانین موجود برای یک پوشش اجتماعی است؛ در تمام دنیا برای پوشش اجتماعی مردم قوانین خاصی وجود دارد.

نوع پوشش در جامعه مسئله شخصی نیست، چون جامعه حریم خصوصی ما تلقی نمی‌شود؛ از عقل گرفته تا شواهد علمی و تعالیم دینی همه ثابت می‌کنند که پوشش‌های لغو و غیر عفیفانه در جامعه سبب ایجاد مشکلات فردی، اجتماعی، خانوادگی، افزایش آمار طلاق، خیانت و. می‌شود.

با وجود همه این‌ها زمانی که نگاهی به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر‌ها و حتی روستا‌ها می‌اندازیم بی حجابی  بیشتر نمایان است و این تنها مختص به نقطه‌ی خاص جغرافیایی از کشور نیست.

اما چرا؟ برای دیده شدن؟ آزادی؟ همرنگی با جامعه؟ یا ترس از دست دادن شغل و جایگاه؟

همه این‌ها نشان دهنده ناآگاهی، عدم تبلیغ صحیح از حسن‌های حجاب، برخورد‌های خشن مسؤولان امر، ترک برداشتن دیوار اعتقادات دینی و مذهبی، تاثیر پذیری از الگو‌های نامناسب اجتماعی، تأثیر رسانه‌های سوء و معاند در جامعه و کم کاری رسانه‌های داخلی در زمینه آثار مثبت حجاب، تسامح خانواده‌های سست باور و سهل انگار و .. است.

متاسفانه همیشه مسؤولان امر جلسات متعددی را در این زمینه برگزار می‌کنند و اگر پای صحبت هرکدام بنشینی ساعت‌ها از فواید حجاب حرف‌ها دارند؛ اما فاصله حرف تا عمل بسیار است.

امروز تنها مسئله حجاب مطرح نیست؛ عفت و غیرت زنان و مردان ما مورد هجوم قرار گرفته و همه نهاد‌ها باید برای آگاهی بخشی در این زمینه تلاش کنند.
 
م. چراغی خبرنگار 
ارسال نظرات