۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۷۹۱۲۴

۵ نکته درباره فایل صوتی ظریف

۵ نکته درباره فایل صوتی ظریف
آشنا و دولت و ظریف مجرم درجه اوّل انتشار فایل صوتی‌ اخیرند و این مساله نباید ذیل تحلیل و گمانه‌زنی‌هایی که از ماجرا داریم پنهان و‌ پوشیده بماند.

به گزارش گروه سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، 5 نکته در رابطه با فایل صوتی که از سخنان ظریف وزیر امور خارجه‌مان در یکی از شبکه‌های فارسی زبان وجود دارد:

یکم: آشنا و دولت و ظریف مجرم درجه اوّل انتشار فایل صوتی‌ اخیرند و این مساله نباید ذیل تحلیل و گمانه‌زنی‌هایی که از ماجرا داریم پنهان و‌ پوشیده بماند یا راجع به آن تعارفی شود. اینکه ظریف در حین مسولیت دولتی چنین اظهارات کج‌، غلط و بعضاً سرشار از دروغ و ضدامنیت و منافع ملی را مطرح می‌کند، قابل چشم‌پوشی نیست. چنین دیدگاهی توسط ظریف البته با این خسارت هشت‌ساله وحشتناکی که به کشور وارد آمده کاملاً همخوانی دارد.

اینکه حسام‌الدین آشنا که این مصاحبه ذیل پروژه تاریخ شفاهی دولت روحانی توسط او انجام شده و مسول حفظ فایل بوده ولی فایل سر از رسانه بن‌سلمان درآورده، مسول این فاجعه است، قابل اغماض نیست. و اینکه شاید فایل از وزارت خارجه به بیرون درز کرده هم اگرچه به جرم ظریف اضافه می‌کند اما از افتضاح آشنا کم نمی‌کند. لذا این بدیهیات، سوای از تحلیلی است که از «علّت» و «کیفیت» انتشار فایل داریم.

دوم: یک گمانه این است که تیمی در دولت اقای روحانی برای از میدان به در کردن ظریف (و نه تفکر ظریف) در سیاست داخلی معطوف به انتخابات دست به چنین کاری زده باشد. این گمانه را می‌توان در نظر گرفت و جدی به آن فکر کرد. ولی این مساله هم نه تنها باری از غم بند یک کم نمی‌کند که اوضاع را بدتر هم می‌کند.

سوم: گمانه دیگر‌ این است که خود جریان ظریف که احتمالاً می‌خواسته در انتخابات هم حاضر شود این فایل را به بیرون درز داده؛ آنهم با دو نیّت. نخست اینکه دوقطبی میدان-دیپلماسی رقبای اصلی جریان ظریف را از دور خارج و بستر گفتمانی را برای پیروزی جریان خود فراهم کند. ضمن آنکه اگر ظریف یا جریان موافق او در مناظره‌ها و کمپین‌ها با نقدهای بنیادی روبرو شد و نتوانست پاسخ را آنجا و رسماً ارائه کند، پاسخ‌ها را پیشتر و رادیکال‌تر داده باشد!

چهارم: امّا اضافه کردن این فاکتور که تلویزیون ایران اینترنشنال وابسته به بن‌سلمان محور اصلی انتشار این فایل بوده، یک گمانه مهمتر را پیش می‌کشد و آن تحلیل ماجرا از نقطه‌ای فراتر از دولت و ظریف است.

ایران اینترنشنال و جریان اپوزیسیون همسو با او مشخصاً طرفدار تحریم انتخاباتند؛ به گمانم تصور آنها این است که با انتشار این فایل یک بازی چند سر برد را برای خودشان می‌سازند که قلّه‌ی آن خالی‌شدن «میدان» انتخابات از مشارکت است.

بدین نحو که به واسطه این فایل هم دیپلماسی ایران را بخصوص با کشورهایی مانند روسیه و حتی چین دچار بحران می‌کنند، هم یک نزاع داخلی بزرگ آنهم حول اسطوره‌ای مانند شهید سلیمانی شکل می‌دهند، هم مردم را نسبت به تاثیر نهادهای انتخاباتی در سرنوشتشان دچار یاس می‌کنند و هم آنکه حتی اگر نهایتاً تحریم هم جدی نشد، دوقطبی انتخابات را بر سر موضوعی مانند سیاست خارجی می‌سازند که هم برای امنیت ملی بسیار خطرناک است و هم اینکه بهترین فضا برای غرب‌گرایانی است که هوای منافع سعودی را هم دارند! به نظر می‌رسد با حفظ موضع بند یک، این گمانه چهارم قوی‌تر است و باید برای رفع این فضا فکری کرد.

پنجم: نکته نهایی و آخر و بویژه با عنایت به بند چهارم اینکه: سخنان جناب ظریف در این فایل سه ساعته مشحون و مملو از ضربات سنگین به مولفه‌های قدرت ملی و به سود آمریکا و پدران داعش در میدان و مشخصاً سعودی‌هاست؛ اما چه فایل با یک‌محاسبه متوهمانه و با رضایت ظریف منتشر شده باشد و چه بدون رضایت او، باید دید که همین سعودی‌ها برای بازی برد-برد خود ظریف را هم به جهنم بزرگ در سیاست می‌برند. و همین مساله برای رد همه‌ی شطح و طامات ظریف در این فایل و اثبات عقلانیت حاج قاسم کافی است. عقلانیت معیوب نگاه ظریف خود او را هم نابود می‌کند چه رسد به ملتی که چشم به دیپلماسی او دوخته‌اند!

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
از ابتدا تا انتها مجری بارها اشاره به انتخابات و کاندیداتوری ظریف و جمع کردن رای برای ایشون می کند هرکی صوت را گوش کند می فهمد برای تبلیغات انتخابات است
نشر آنهم برای بدست اوردن دل امریکا برای احیا دوباره برجام است
2
0
ناشناس
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
یکی بدنش در راه ایران و ایرانی تکه تکه شد، یکی 800 تا 800 تا سکه ی طلا گرفت، حالا میگه من از خود گذشته بودم و اون نبود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
بالاخره غربگرایان سنگ جلوی پای خودشان (سردار سلیمانی را با روش های مختلف که خود ظریف در فایل صوتی مطرح کردند برداشتند .غافل از اینکه خداوند ومکر خداوند بالاتر از اینها است به زبان خودشان برای ملت مطرح کردند که عامل و راپورت دهنده شهادت سردار بوده اند و ارتباط کری با بدنه دولت و ایران ایر و...برای ملت روشن شد .و چهره عوض کردن و ...کاری از پیش نمی برد .قاضی خداوند است تا به زودی انتقام بگیرد .انقلاب صاحب دارد .....
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
این بمب خانه اصلاح و تدبیر را ویران می کند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
جریان اصلاحات به دلیل وضعیت آشفته ای که در میان افکار عمومی داره خیلی امیدوار به انتخابات نباشه لذا اقدامات انتحاری را در دستور کار قرار میده، مثل تأکید بر پیشرفت مذاکرات وین در حالیکه آمریکایی ها ادعا دارند هیچ تحریمی را لغو نخواهند کرد مگر اینکه در مقطعی تحریم های نچندان مهمی را لغو کنند، یا مثل طرح تحریم های سازگار و ناسازگار!!! از طرفی بهرحال تلاش اصلاح طلبان بر روی ایجاد دو قطبی مذاکره - مقاومت و طرح اینکه تنها از راه مذاکره می توان تحریم ها را برطرف کرد هستند تا از این طریق افکار عمومی را بر سر دو راهی یا مقاومت و وجود تحریم ها یا مذاکره و رفع تحریم ها قرار دهند(مشابه همان اقدامات سال ۹۲ و ۹۶) هر چند که همگان معتقدند آمریکا تحریمهایش را بر نخواهد برداشت و قطعا مذاکرات بر اساس اهداف جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت،( کافی است سری به تغییرات افراد در سیاست خارجی آمریکا و بکارگیری مجدد ریچارد نیفو نویسنده هنر تحریم ها «معمار تحریم ها» بیندازیم) پس انتشار چنین فایلی گذشته از اینکه ماهیت اصلاح طلبان در مواجهه با شهید سلیمانی و مخالفت و دشمنی با او را نشان میدهد، به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی به منظور افزایش سبد رای اصلاح طلبان می باشد، چه بسا در پی مذاکرات وین بهانه های دیگری هم مطرح شود (مثل حمله احتمالی آمریکا به ایران و زمینه چینی هم برای امتیازدهی مجدد صرفا به منظور تنفس گرفتن و افزایش سبد رای)
منتظر اقدامات انتحاری دیگری از این جماعت باید بود!!!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين این را خداوند فرموده و در وعده خداوند هیچ خلافی نیست إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
پس تنها به آنچه که وظیفه داریم عمل میکنیم و خداوند خود در حفظ دینش تدبیر خواهد کرد که خود بهترین تدبیر کننده است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
مقصد نهایی انتشار فایل صوتی ظریف چیست؟ ؛ پاسخ به این پرسش راهبردی است.
مواضع شاذ و اختلافی ظریف نسبت به جهت‌گیری کلان انقلاب پوشیده نبود و البته با این صوت دقیقتر شد. اما قاعدتا هدف اصلی از انتشار صوت، افشاگری و پر کردن دست منتقدان ظریف نبوده است.
توجه دادن به هدف نهایی چرا مهم است؟ کمک می‌کند سبک مواجهه ما با موضوع روشن شود که ناخواسته پازل منتشرکننده‌ها را پرنکنیم.
ظریف با این فایل صوتی و تقابل با قهرمان میدان به مرز نابودی سیاسی و اجتماعی رسید؛ اما فراتر از ظریف چیست که او را هم هزینه می‌کند؟
فرامتن این فایل صوتی در یک جمله خلاصه است؛ برخلاف تصور رایج در جمهوری اسلامی نه تنها رئیس جمهور اختیار ندارد، بلکه برخلاف تصور پیشین حاکمیت دوگانه نیز وجود ندارد و تنها و تنها قاعده حاکم در اداره کشور، قواعد «میدان» است و راهبری نظامی.
هدف منتشرکنندگان این فایل صوتی را باید از ثمره نهایی آن تحلیل کرد. ایران اینترنشنال از شب گذشته سلسله گفت وگوها و گزارش هایی را در گفت‌وگو با کاظمیان، نامور، مراد ویسی، متین و غیره منتشر کرده است و تنها با یک گزاره به بازنمایی این فایل صوتی پرداخته است. کدام گزاره؟ "کشور توسط رئیس جمهور اداره نمی‌شود و در اختیار سپاه است." این همان خطی است که چند ماه است بخش رادیکال و نزدیک به برانداز اصلاح طلب داخلی آن را پی‌گیری می‌کند.
ظریف می گوید عین الاسد را بی خبر بودم. تعداد حملات اسرائیل به سوریه را نیز. ماجرای هواپیمای اوکراین را هم من و رئیس جمهور اطلاع نداشتیم. حتی وزیر راه درباره پرواز هما به سوریه خبر نداشت. او همه این موارد را فهرست می کند که بگوید میدان در جمهوری اسلامی میدان‌دار است. وی حتی به برخی موارد در منطقه اشاره می کند که با شهید میدان همراه بوده است، اما بازهم سیاست کلی میدان اجازه تغییر وضعیت را نداده است.
سارقان و منتشر کننده‌های این فایل صوتی دو هدف را دنبال کردند. اول اینکه هرچه مشکل هست و حتی اگر برجام هم نتیجه نداده است به جهت میدان‌داری میدان است پس هرچه فریاد دارید بر سر میدان بزنید.
دوم اینکه ریاست جمهوری در ایران نقش ندارد و با جابجایی رئیس جمهور نیز مشکل حل نمی‌شود.
ثمره نهایی خناسان ازین پروژه دل‌کندن مردم از تغییر از طریق صندوق و قهر با انتخابات است. پروژه‌ای که ماه‌هاست جنون وار در رسانه‌های شیطانی و اهریمنی پیگیری می‌شود.
خلاصه اینکه مشکل در جمهوری اسلامی جائی است خارج از صندوق رای و در میدان...و نبرد در میدان با میدان یعنی اسم رمز فتنه جدید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
هدف پخش این فایل صوتی ناامید کردن مردم از شرکت در انتخابات است
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
این اظهارات بیش از عجیب باشد تاسف اور است ! 7 ساعت صحبت با هدف ثبت در حافظه دولت تدبیر و امید ؟! آموزش و فهم درست شرح وظایف هر دستگاه و یا وزارتخانه ضروری است . آقای ظریف نمی داند که دیپلماسی تابعی است از امنیت ملی . وزارت خارجه با توجه به منافع کشور و با صلادید نظام در حوزه های مختلف نظیر نظامی و اقتصادی و ... چارچوب دیپلماسی خود را مدیریت می کند و در مجامع بین المللی آن را به اطلاع خارجی ها می رساند. اینکه دیپلماسی می بایست در خدمت میدان باشد حرفی است منطقی و اساسا یک دیپلمات نمی بایست صرف نظرات خود را در مورد موضوعات بین المللی و بدون توجه به مقوله های امنیتی و منافع کشور اظهار کند. متاسفانه سخنان 7 ساعته آقای ظریف اشتباهی غیر حرفه ای بود . این اظهارات قابل پیگیری است و می بایست موضوع توسط مراجع ذیربط پیگیری گردد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
هر کسی که میگه دولت هیچکاره هستش یا اخیارات کمی داره خوب کاندید نشه و وقت و سرمایه کشور رو هم هدر نده
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
وقتی به جان کری برای تعداد پرواز های هما باید باز خواست پس داده شود. بنازم به وزیر امور خارجه میهنم ایران
1
0
ناشناس
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
ظریف در بخشی از مصاحبه اش میگه ما چه تضمینی میتونستیم از یک دولت خارجی بگیریم؟ مگه از معاهده پاریس اومدن بیرون کسی تونست حرفی بزنه بهشون؟ خب همه ی حرف ماهم همین بود از اول چرا باکسی که تضمینی نداره حرفاش و بد عهده باید بشینی مذاکره کنی که آخرشم بزنه زیرش؟
ناشناس
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
اقای حافظ منافع ملی، استقلال و عزت ایرانی، هنگامیکه برای تعداد پرواز های هما باید از جان کری اجازه می گرفتید ایا از خود خجالت نمی کشیدید؟ خود را دیپلمات میخوانید؟ با این به اصطلاح مصاحبه ۸ سال ذلت، شکست در مجامع بین المللی، ناکامی و نادانی را با زبان خود بیان نمودید. شما که زبان بلدید و غرب را بالا تر از خود می بینید ایا از زبان کلاوزویس نشنیده اید که میدان همان امتداد سیاست با ابزار دیگر است که اینگونه به سردار شهید می تازید؟ خدا به خیر کند مذاکراتی را که شما هدایت کنید !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
سردار سلیمانی به خاطر صداقت وشجاعت وتعهدش به جهان اسلام وایران ودشمنی دنیای کفر واستکبار با او وشهادت اربا اربا یش جاودانه شد کسی به گرد پایش نخواهد رسید !بسیاری از بزرگان از سر حسادت وخود بزرگ بینی میخواهند خود را به جایگاه او نزدیک کنند اما اینها توهم است !او به بالاترین درجه ای رسید که یک انسان توان رسیدن به ان را دارد از نام ویاد دیگران حتی اسمشان هم در تاریخ نخواهد ماند !با حسادت وعقده خود بزرک بینی کسی به هیچ درجه ای نمیرسد....!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
سر و ته این آقایون رو اگر بزنی از حسادت نسبت به مقاومت در حال مرگ هستند. در تمامس سالها پاچه خواری غرب رو کردند ولی شخصیت های مقاومت واقعیت های میدانی منطقه و جهان رو به تصویر کشیدن و این عامل باعث حسادت و کینه افرادی مثل ظریف نسبت به مقاومت و مردم پشتیبان مقاومت و انقلابی است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
من این مصاحبه رو گوش کردم سر تا سر سخنان اقای ظریف کذب بود
کلی مدرک هست که پوتین مردد بود و سردار دل‌ها ایشون رو به سوریه اوردن.
بعد تو مصاحبه میاد میگه من خبر نداشتم ایران میخواد کدوم پایگاه رو بزنه برای انتقام
یکی نیست بهش بگه اگر تو خبر داشتی‌ (با توجه به این همه نفوذی تو دولتی که توشی و وزارت خونه ای که تا حالا توش کلی جاسوس دستگیر شده) که نمیشد اسمشو گذاشت انتقام امریکاییا به محضی که تو میفهمیدی متوجه میشدن
سخنان وزیر امور خارجه سر تا سر کذب هست تمام مواردی که مطرح کرد جواب منطقی داشت.
در اخر قربون سردار دل‌ها بشم که انقد مظلومه بعد از شهادتش هم هنوز تخریبش میکنن
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
خب حرفش درباره روسیه قابل باوره چون با تحریم نفت ایران درامد عظیمی از فروش نفت دست یافت
0
1
ناشناس
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
چرا انتشار اظهارات و تحلیل دکتر ظریف در مورد حساسیت روسیه نسبت به تنش‌زدایی بیش از حد میان ایران و غرب - که برای دستگاه سیاسی آمریکا، اروپا، چین، اغلب تحلیل‌گران و حتی افکار عمومی ایران اظهرمن‌الشمس است - این‌چنین موجب حمله به وزیر امور خارجه کشور می‌شود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
حاج قاسم همیشه در قلب ماست
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
دست خیانتکاران برجامی باگذشت زمان رو خواهد شد . خدا روح بزرگ مرد تاریخ ایران حاج قاسم سلیمانی رو از خود خشنود سازد . خیانتکاران فقد به فکر منافع خود در داخل و خارج از کشور سنگ برجام را به سینه زدن
1
0
ناشناس
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
مردم فرق اونایی که خون دادن و از ناموس ملت دفاع کردن و اونایی که سکه گرفتن و امضای کری سوغات اوردن رو خوب میدونن و یک موشون رو به هزار تا امثال شما ها نمیدن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
بعید است که زمان مصاحبه و حرفهای درون آن و امکان انتشار مطالب توسط آقای ظریف که ادعای دیپلماسی دارد برحسب اتفاق بوده است. این بازی انتخاباتی افرادی بی اعتقاد به وطن و کشته قدرت برای تاثیر در انتخابات است. اگر مصاحبه شونده و مصاحبه کننده مورد بازخواست قرار گیرند که اولی در هنگامی که شاغل است چرا این مطالب (بفرض صحت) سرّی را به یک روزنامه نگار با سوء سابقه گفته و نگذاشته برای بعد از کنار رفتن و دومی توضیح دهد که چگونه میان این همه سیاستبازان از ظریف شروع کرده و چه کسانی در برنامه ریزی و ضبط و انتشار متن مصاحبه در منایع بیگانه دخالت داشته اند خیلی از حقایق روشن می شود. کاش ظریف رشد کرده در امریکا از محمدرضا پهلوی یاد می گرفت که پس از فرار تا یکسال بعد مصاحبه ای انجام نداد و پس از آن یکبار مصاحبه برای دفاع از خودش انجام داد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
سردار سلیمانی جانش را فدا کرد تا ناموس ما به دست دشمن نیفتد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
اینکه ظریف از هواپیمایی کشوری و آزمایش موشکی و حضور در سوریه شکایت میکنه معلومه که برجام پیوست های نوشته نشده ای هم داشته که با وجود امضای برجام مکتوب چون برجام غیر مکتوب یا همان برجام های بعدی اجرا نشده آمریکا هم تن به اجرای برجام نداده باید از جلسات برجامی هم تحقیق و تفحص بشه یادمون باشه که برجام باید فقط هسته ای میبود و با کارهای غیر هسته ای مختل نمیشد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
اگر یه مقام امریکایی با یه مقام روسی چنین مصاحبه ای کنه به دلیل اقدام علیه امنیت ملی رسما اون رو میبرن زندان چرا کشور تا این حد ول شده!!؟
1
0
ناشناس
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کجای امنیت ملی خدشه‌دار می‌شود اگر آشکار شود وزیر خارجه و نیروهای مسلح ممکن است بر سر پیش‌برد یک سیاست اختلاف داشته باشند، اما در نهایت بلوغ، ثبات و قوهٔ مدبرهٔ حاکم بر نظام تصمیم‌سازی ایجاب ‌کند با یکدیگر «هماهنگ» عمل کنند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
بدبختی اینجاست که امثال ظریف و روحانی مرد مبارزه در هیچ میدانی نیستن. مذاکره​ که خیلی بهش می​بالیدن شکست محض بود.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
هیچ توهینی نبوده گفته میدان را بر دیپلماسی ترجیح می دن خب راست می گه چون اگر میدان و مرد میدان نبود (گردن ظریفها بود و چاقوی داعش)
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
ایشان نه از میدان برداشت و تعریف درستی دارد و نه از دیپلماسی. کافی است به همان آمریکای اقای جان کری نظری بیندازد و ببیند که میدان و دیپلماسی در آن چگونه با یک خط مشی و رویکرد هماهنگ تکمیل کننده هم هستند.
شرم اور است که این مصاحبه کسی را که آمریکا ترور نظامی کرد، اکنون ناجوانمردانه قصد به ترور سیاسییش نموده است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
درود خداوند بر خون پاک شهید سلیمانی و همرزمانش، ان شاءالله خداوند به حق خون پاک شهدای عزیزمون، روز به روز رسواترشون خواهد کرد...
0
0