۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۷۹۱۶۶
به قلم محمد بلال حسین؛

کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان» در نشر بنگال معرفی شد

کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان» در نشر بنگال معرفی شد
هفدهمین شماره از ماهنامه «نشر بنگال» با هدف رصد و پایش جامعه و فرهنگ بنگلادش، کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان» را معرفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، با هدف رصد و پایش جامعه و فرهنگ بنگلادش در حوزه نشر کتاب طراحی شده است؛ کتاب‌های جدیدی که در بنگلادش و به زبان‌های بنگالی و یا انگلیسی به چاپ رسیده‌اند، معرفی می‌شوند.

کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان» به قلم محمد بلال حسین و توسط انتشارات دار العقیده در قالب 584 صفحه در خصوص ادیان در طول تاریخ تا عصر حاضر در هفدهمین شماره از این ماهنامه شرح داده شده است.

نویسنده کتاب استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه راجشاهی است. این کتاب به زبان عربی معاصر نگارش شده و ظاهرا موضوع دکترای استاد بوده است. کل کتاب به یک مقدمه جداگانه یه هشت فصل تقسیم شده است.

در مقدمه در باره اهمیت موضوع یعنی موازنه ادیان برای شناخت انسانها بحث شده و کلیات موضوع و مباحث کتاب مطرح شده است.

فصل اول کتاب مربوط است به دین و طبیعت انسانی و جاذبه هر دو. در این فصل معنی دین، فرق بین دین و ملت، نحله، مذاهب و مفهوم آن از دیدگاه علمای اسلام و دانشمندان غربی، اقسام دین، عناصر دین، ویژگی‌های دین و اهمیت آن در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فصل ثانی درباره ایجاد دین و اسباب آن، دیدگاه علما در باره علل بوجود آمدن دین، مواضع علمای اسلام در این زمینه، تطورات دین در طول تاریخ است، در این فصل نقش دین در فطرت انسانی و تعداد ادیان مهم در عصر حاضر و معرفی آنها بحث شده است.

در فصل سوم در مورد ماهیت علوم موازنه ادیان و رابطه آن با دیگر علوم و فرق بین این موازنه و بررسی تاریخی و فلسفی ادیان و روش‌های آن پرداخته شده است.

فصل چهارم این کتاب به علم موازنه ادیان و علل بوجود آمدن این علوم، مواضع قرآن و سنة رسول در زمینه موازنه ادیان و تلاش‌ها در این زمیه در تطاول زمان تا به امروز در شرق و غرب پرداخته شده است.

در فصل پنجم، ادیان مهم آسمانی از جمله اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوایزم، بودائی و کانفوسیوس معرفی و عقاید و مناهج و مراسم این ادیان بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل ششم مربوط به مسایل اعتقادی بین دین اسلام و یهودیت و مسیحیت و فصل هفتم مربوط به نقاط اشتراک و افتراق بین اسلام و ادیان آسمانی دیگر است.

در فصل هشتم کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان»، زندگینامه بعضی از علما و دانشمندان که در زمینه موازنه ادیان آسمانی خدمات ارزنده ارائه داده اند، مورد بحث قرار گرفته است./۹۸۸/

کتاب «التبیان فی مقارنة الادیان» در نشر بنگال معرفی شد

منبع:سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
مسرورانه فرارسیدن میلاد مسعودِ «کِبار کریمان» ، «حضرت امام حسن مجتبی» (علیه السلام) را به جنابعالی و خانواده ی معزّزتان تبریک و تهنیت میگویم.
0
0