۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۷۹۱۸۵
مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول:

شب قدر آغاز فصل بندگی حق تعالی است

شب قدر آغاز فصل بندگی حق تعالی است
خوزستان - حجت الاسلام خاکی گفت: عبادت، رشد معنوی و اخلاقی انسان در شب‌های قدر از هزار ماه برتر و بالاتر است.  
گفته اند برخی از بندگان خالص خدا در چنین شبی به چه برکات و فضائل و جوائزی نائل شده اند و هر چه بیشتر گفته اند و شنیده ایم و خوانده ایم، این پرسش در نهانخانه ذهن ما بیشتر روییده است که به راستی راز تفاوت دریافت‌ها در ماه مبارک رمضان و به ویژه در شب قدر و شب عید فطر چیست؟

آیا خداوند به شماری از بندگان خویش نظری خاص و اعطایی مخصوص دارد؟ آیا میزان تلاش افراد و تعداد رکعات نماز و اذکار گفته شده یا میزان انفاق و اطعام و مانند آن و یا...

آیا این‌ها است که حد و اندازه دریافت ما را از فیض و لطف و عنایت حق تعالی تعیین می‌کند؟! بی تردید نمی‌توان این گونه امور را به کلی بی تأثیر دانست؛ اما آنچه در آموزه‌های اهل بیت علی به عنوان یک کلید بزرگ و فوق العاده مهم بدان اشاره شده است، چیز دیگری است.

از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین نقل شده است:«عَلَی قَدرِ النِّیه تَکُونُ مِنَ اللهِ العَطیه؛ عطیه و بخشش خداوند به اندازه نیت انسان‌ها است.»

معنای این سخن از این جهت روشن است که آدمیان به تناسب نیت‌های گوناگون و رنگارنگ خود، به گونه‌ای متفاوت از هدایا و عطایای حضرت حق بهره می‌برند. اگر نیت انسان‌ها را ظرف وجود آن‌ها بدانیم، در حقیقت، اختلاف نیت‌ها است که اختلاف ظرف‌ها و ظرفیت‌ها را در پی دارد.

حجت الاسلام احسان خاکی، مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با اشاره به حدیث امام صادق (ع) «راس السنة لیلة القدر یکتب فی‌ها ما یکون من السنة الى السنة» در رابطه با برکات شب قدر بیان داشت:  شب قدر آغاز سال (حساب اعمال) است و در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود در اینجا مقصود از سال شمسی و قمری نیست بلکه آغاز فصل عبادت، بندگی و خودسازی است و هر آنچه از معنویات که برای انسان مقدر شده در این شب رقم می‌خورد.  

 مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول یکی از دلایل اهمیت شب قدر را نوشته شدن تقدیر همه امور هستی و برنامه‌های مربوط به انسان دانست و عنوان داشت:  شب قدر  به معنای تقدیر،  اندازه گیری و امضای حجت الله به عنوان قطب عالم امکان بر اعمال ما می‌باشد؛ با توجه به این بینش شب قدر آغاز سال است و از این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه آیت الله قاضی تصریح کرد: براساس روایات شب قدر آغاز ولایت امیرالمؤمنین (ع) است؛ همانگونه که سایر امور هستی در شب قدر امضاء شده ولایت اهل بیت نیز در این شب پر برکت محقق گشته است.  

مسؤول گروه جهادی مدرسه علمیه آیت الله قاضی در خصوص پیوند عمیق میان دنیا و آخرت ابراز داشت: شاید برای انسان هیچ چیز مهمتر از سرنوشتش نباشد در واقع همه دوست دارند که در زندگی دینوی و اخروی سعادتمند باشند و از آنجایی که پیوند عمیقی میان زندگی دینوی و اخروی وجود دارد؛ خوشبختی در زندگی دنیوی بر روی آخرت انسان اثرگذار است.  

حجت الاسلام خاکی با اشاره به برکات متعدد شب قدر گفت: نزول فرشتگان بر قلوب مؤمنین، نزول قرآن در شب قدر از مهمترین برکات این شب‌ها است.  

وی در رابطه با روایتی از عبدالله ابن عباس در رابطه با نزول قرآن بیان داشت:  خداوند قرآن را به طور یکجا از لوح محفوظ بر آسمان دنیا در شب قدر نازل کرد و سپس جبرئیل آن را در طول ۲۳ سال به تدریج بر قلب پیامبر فرو فرستاد.

مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول به آیه شریفه لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ اشاره داشت و افزود:  عبادت، رشد معنوی و اخلاقی انسان در شب‌های قدر از هزار ماه برتر و بالاتر است.  

معاون تهذیب مدرسه علمیه آیت الله قاضی بهترین آداب شب قدر را عبادت‌های ذکر شده در مفاتیح الجنان خواند و عنوان داشت: در کتاب شریفه مفاتیح الجنان اعمال مختص به هرکدام از شب‌های قدر آورده شده است، برخی اعمال مشترک نیز میان این شب‌ها وجود دارد مانند غسل که گفته شده پیش از غروب آفتاب انجام شود و نماز عشاء با غسل خوانده شود؛ دو رکعت نماز سفارش شده و کیفیت آن در کتاب مفاتیح الجنان وجود دارد؛ همچنین بر خواندن قرآن و  توجه به برخی سوره‌ها سفارش شده است.  

مسؤول گروه جهادی مدرسه علمیه آیت الله قاضی در خصوص بر سرنهادن مصحف شریف قرآن ابراز داشت: یکی دیگر از آداب شب‌های قدر بر سر نهادن مصحف شریف قرآن و قرائت دعای قرآن به سر است.

حجت الاسلام خاکی با بیان اینکه هر کدام از این شب‌ها آداب خاص خود را دارد اظهار داشت: احیاء در این شب‌ها از مهمترین ارکان و توبه واقعی از مهمترین عبادات است.

وی ادامه داد: مرحوم کاشف الغطاء در خصوص شب‌های قدر اینگونه می‌گوید؛ آن چه از روایات به دست می‌آید این است که ثواب طاعت و عقاب معصیت در امکنه و ازمنه شریفه متضاعف و چند برابر می‌گردد، و همین گونه است انجام مستحبات و مکروهات؛ در واقع شب قدر شب عفو عمومی است.

مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول  با اشاره به آیه ۲۲۲ سوره بقره تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی در شب قدر به دنبال گناهکارانی است که توبه می‌کنند و از مسیر اشتباه خود باز می‌گردند.

معاون تهذیب مدرسه علمیه آیت الله قاضی در ادامه افزود: روایت است حضرت موسی (ع) رهسپار شد تا خدا را صدا کند؛ خطاب به خدا گفت‌ای خدای علما و دانشمندان ندا آمد لبیک، عرض کرد‌ای خدای عبادت کنندگان ندا آمد لبیک، اما زمانی که گفت‌ای خدای گنه کاران چند بار صدای لبیک را شنید سپس از خداوند دلیل را جویا شد پاسخ آمد عابد به عبادتش و عالم به علم خود دل خوش است، اما شخص گنه کار کسی را جز من ندارد.  

مسؤول گروه جهادی مدرسه علمیه آیت الله قاضی با اشاره به آیه شریفه وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ اظهار داشت: بخشش الهی مستلزم عفو انسان است؛ در واقع این شب‌ها شب گذشت هست و خدای عاصیان و گنه کاران در‌های بخشش خود را به روی ما باز می‌کند.  

حجت الاسلام خاکی در خصوص دلیل ختم شدن ماه مبارک رمضان به شب‌های قدر  بیان داشت: در ۲۰ روز نخست ماه مبارک رمضان آمادگی روحی در ما ایجاد شود که ان شاالله بتوانیم در شب‌های عزیز قدر مورد آمرزش و مغفرت الهی قرار گیریم.

وی با اشاره به اهمیت خواندن زیارت اباعبدالله (ع) در این شب‌ها گفت: روضه با اشک بر اباعبدالله (ع) سبب می‌شود در این شب‌ها به لطف حضرت زهرا (س) نظر اهل بیت به ما بازگردد.  

مسؤول اداره تبلیغات اسلامی دزفول اظهار داشت: بازگشت از گناهان و توسل به اهل بیت (ع) در این شب‌ها کارگشا خواهد بود. /۹۴۵۴/
ارسال نظرات