۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۷۹۱۸۸
هشت ویژگی شهدا از نگاه قرآن کریم؛

ملاک‌های غیرخدایی نمی‌توانند معیار برتری باشند

ملاک‌های غیرخدایی نمی‌توانند معیار برتری باشند
خوزستان - نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: ملاک برتری نه قومیت، عشیرگی و هیچ یک از ملاک‌های غیرخدایی نمی‌تواند ملاک انتخاب برای خداوند متعال باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، امروز در مراسم افتتاحیه یادمان شهدای گمنام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با قرائت آیه قرآنی "وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا" اظهار داشت: خداوند متعال چهار گروه برتر را در این آیه بیان می‌کند.

 نماینده ولی فقیه در خوزستان "النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ" را چهار گروه برتر برشمرد و بیان کرد: ملاک برتری و هشت ویژگی شهدا از نگاه قرآن کریم بیان شده که نخستین آن "تقوا" است که ثمره یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان می‌باشد، "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ"

امام جمعه اهواز با اشاره به "إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم"، خاطرنشان کرد: ملاک برتری نه قومیت، عشیرگی و هیچ یک از ملاک‌های غیرخدایی نمی‌تواند ملاک انتخاب برای خداوند متعال باشد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان نخستین ویژگی شهدا را "تقوا" برشمرد و ادامه داد: "پاکی، طهارت، درستی و صفا" دومین ویژگی براساس قرآن کریم است و همه در جهت ایجاد این ویژگی‌ها باید تلاش کنند و "قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیِّبُ".

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به "علم و آگاهی" به عنوان سومین ویژگی و ملاک برتری از منظر قرآن کریم، افزود: کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود نخست باید تقوا داشته باشد و از باطن پاک برخوردار و از دروغ و تهمت نیز خودداری کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور کشور را بر باد ندهد، قانون اساسی را زیر سوال نبرد، از، ولی فقیه حمایت کند و بداند اگر، ولی فقیه نباشد آن کشور طاغوت است.

امام جمعه اهواز با اشاره به آیه قرآنی "هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ"، اظهار داشت: انسان‌های آگاه و عالم را نمی‌توان با انسان‌های جاهل مقایسه کرد. "بصیرت، قدرت تشخیص و تحلیل" چهارمین ویژگی شهدا است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با بیان این‌که شهدا به ویژه شهدای گمنام گوهر نایابی هستند، خاطرنشان کرد: "وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصِیرُ"، طبیعا انسان بصیر با کور قابل مقایسه نیست. کسی که بتواند در شبهات وارد شده به جامعه قدرت تحلیل داشته باشد، می‌تواند بهترین ویژگی برای رئیس جمهور یک کشور باشد.

 نماینده ولی فقیه در خوزستان "عدالت" را یکی دیگر از ویژگی‌های شهدا برشمرد و اظهار داشت: "هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَ مَنْ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ"، دستاورد انزال کتب و ارسال رسل "لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ" تا اینکه مردم به این مرحله راه پیدا کنند که خودشان عدالت را در جامعه اجرا کنند و نه اینکه به زور وادار به این کار شوند.

وی با اشاره به این‌که "مجاهدت در راه خدا" دیگر ویژگی شهدا و ملاک برتری است، گفت: "وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا"، از دیگر ویژگی شهدا و فرد داوطلب برای رئیس کشور شدن یک کشور است.

 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با بیان اینکه "انفاق در راه خدا" هفتمین ویژگی شهدا است، افزود: طبیعتا بین کسی که انفاق می‌کند با غیر او فرق دارد و انفاق نیز تنها مال و ثروت نیست بلکه هر نعمتی که خداوند به انسان می‌دهد باید آن را در راه خدا انفاق کند و آن هم از بهترین مال باشد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به "لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ"، خاطرنشان کرد: انفاقی ارزش دارد که در زمان نیاز صورت گیرد. در زمان کنونی دسته‌ای مردم معیشت آن‌ها به سختی می‌گذرد بلکه دسته‌ای ناپاک نیاز مردم و ارتزاق آن‌ها را احتکار می‌کنند و به سختی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 امام جمعه اهواز با تاکید براینکه هشت ویژگی از نگاه قرآن کریم ملاک خوبی برای انتخاب در انتخابات‌ها است، عنوان کرد: انسان باید به عنوان مظهر اسماء صفات خدواند متعال در نظام مقدس اسلامی نقش ایفا کنیم که شهدای ما نیز این چنین بودند. /۹۴۵۴/
ارسال نظرات