۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۷۹۳۰۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۶۹۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 995 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 690 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 40 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 850 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 500هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 995 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 327 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 313 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 690 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 600 تومان و درهم امارات  6 هزار و  500 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 237 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 777 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 977 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 423 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

سقف قیمت نهاده های دامی اعلام شد

امید گیلان‌پور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرست دفتر خدمات بازرگانی و اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، انجمن غلات ایران و انجمن صنفی روغن‌کشی ایران اعلام کرد: با توجه به ضرورت تأمین نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور کشور و تغییرات جهانی قیمت این کالاها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، ضروری است فرآیند تعیین قیمت‌ها به گونه‌ای انجام شود که خللی در تأمین نهاده‌ها اتفاق نیفتد.

با توجه به ابلاغیه شماره 135071 مورخ 1399/11/21 معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، موضوع ابلاغ تصمیمات جلسه یکصد و هفتاد و هشتم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین تفویض جلسه کارگروه تنظیم بازار در روز 1400/2/5 در حضور معاون اول رئیس‌جمهور، جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های اجرایی (وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک، جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، نهادهای نظارتی، دبیر و اعضای اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، انجمن غلات ایران و انجمن صنفی روغن‌کشی ایران در محل این معاونت در روز دوشنبه مورخ 1400/2/6 در خصوص تعیین سقف قیمت وارداتی و قیمت فروش داخلی نهاده‌های دام و طیور تشکیل شد.

با توجه به ضرورت تأمین نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور کشور و تغییرات جهانی قیمت این کالاها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، ضروری است فرآیند تعیین قیمت‌ها به گونه‌ای انجام شود که خللی در تأمین نهاده‌ها اتفاق نیفتد. بر این اساس سقف قیمت‌های پایه وارداتی به شرح زیر مصوب شد. همچنین در صورت تغییر قیمت‌ها در دامنه بیش از پنج درصد معاونت توسعه بازرگانی موظف است نسبت به برگزاری جلسه و ویرایش قیمت‌ها اقدام نماید.

سقف قیمت برای ثبت سفارش جو شمال 235 (یورو / تن) و جو جنوب 264

سقف قیمت برای ثبت سفارش ذرت شمال 255 (یورو / تن) و ذرت جنوب 290

سقف قیمت برای ثبت سفارش جو شمال 235 (یورو / تن) و جو جنوب 264

سقف قیمت برای ثبت سفارش کنجاله سویا 464

 

انتظار بازگشت رونق به بورس با اجرای بسته ۳+۷

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران صبح امروز چهارشنبه در برنامه صبحگاهی رادیو جوان به بررسی تاثیر بسته پیشنهادی 3+7 بر بازار سرمایه پرداخت و تاکید داشت که چنین موضوعی تاثیر مثبتی بر روند بازار سهام خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه سه بند از بسته 3+7 آماده اجرا است، گفت: هفت بند دیگر نیز برای اجرا نیاز به تصویب و قانون گذاری دارد. در این میان موارد متعددی از بسته حمایتی مزبور به مباحث مالیاتی تعلق دارد.  به طوریکه پیشنهاد شده تا تشویقاتی در قالب معافیت مالیاتی به شرکت ها اعطا شود تا به سرمایه گذاری با حجم بالاتر در بازار سهام بپردازند.

علی صحرایی در ادامه به تاثیر اجرای بسته ده گانه مزبور بر روند بازار پرداخت و گفت: هر یک از بندهای دهگانه این بسته، منابع مشخصی را مورد هدف قرار داده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، هدف اصلی تقویت مستمر و پایدار طرف تقاضا در بورس خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به طوریکه روز گذشته و بعد از انتشار این اخبار، شاهد بازگشت جوی مثبت به بازار سهام بودیم و شاخص کل رشد را تجربه کرد.

صحرایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا روند مثبت ایجاد شده در میان مدت نیز تداوم خواهد داشت، گفت:  بازار سهام از لحاظ بنیادی در وضعیت مطلوبی به سر می برد و در بیشتر شرکت ها هیچ مشکلی از لحاظ بنیادی وجود ندارد. در این میان عمده شرکت های بزرگ فعال در بازار سهام که بیشتر دارایی مردم در آنها قرار دارد و پرتفوی سهام عدالت نیز از سهام این شرکتها تشکیل شده، در شرایط مناسبی قرار دارند و از لحاظ سودآوری تقویت شده‌اند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط شرکتها مثبت است، افزود: در حال حاضر آسیب اصلی به اعتماد مردم وارد شده و راهکاری ارائه شده و همین بسته حمایتی ده گانه می‌تواند اعتمادسازی مجدد را در میان عموم جامعه سهامداری کشور ایجاد کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز

در حالی که موارد ابتلا به کرونا در هند همچنان رو به افزایش است و رشد بیش از حد انتظار حجم ذخایر نفت خام آمریکا سبب شده تا ابراز اطمینان اوپک پلاس مبنی بر ترمیم تقاضای جهانی نفت تا حدود زیادی خنثی شود، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 3 سنت کاهش به 66 دلار و 39 سنت رسید. دیروز نفت برنت شاهد رشد 1.2 درصدی بود. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم امروز با 3 سنت کاهش به 62 دلار و 91 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز را با رشد 1.7 درصدی به پایان برده بود.
انستیتوی نفت آمریکا گزارش داده که حجم ذخایر نفت خام این کشور احتمالا در هفته اخیر شاهد رشد بیش از 4 میلیون بشکه ای بوده است. این رقم بسیار بیشتر از رقم مورد انتظار تحلیلگران بوده است. آمارهای رسمی دولت آمریکا در مورد حجم ذخایر قرار است امشب منتشر شود.
پس از آنکه کمیته نظارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به برنامه قبلی این گروه مبنی بر افزایش 2.1 میلیون بشکه ای تولید در طی سه ماهه می تا جولای پایبند باقی ماند، قیمت نفت در اوایل امروز شاهد افزایش بود. این رقم شامل بازگشت یک میلیون بشکه ای است که عربستان به صورت آزمایشی کاهش داده است.
ویوک دار تحلیلگر بازار نفت در بانک کامنولث گفت: «به نظر می رسد که آنها وضعیت هند و برخی نگرانی ها در برزیل را مد نظر قرار داده و گفته اند اینها ریسک های موجود هستند، اما وضعیت کلی تقاضا در جهان اوضاع بهتری دارد.»
در حالی که به دلیل خیز مجدد ویروس کرونا میزان استفاده و پالایش نفت خام در سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان به شدت کاهش یافته، رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی متوقف شده است. اما در عین حال بازار همچنان به ترمیم تقاضا در آمریکا و چین امیدوار است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات