۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۷۹۳۵۵
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

تشویق خادمین و مجازات خائنین، وظیفه دولت اسلامی است

تشویق خادمین و مجازات خائنین، وظیفه دولت اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دولت اسلامی دولتی است که با خطاکاران برخورد قاطع می کند و از درستکاران تجلیل شایسته به عمل می آورد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در سیزدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به ماجرای ذوالقرنین که در جز 16 قرآن کریم به آن پرداخته شده است گفت: این حاکم مورد تأیید قرآن است و درسهای از حکمرانی ذوالقرنین می تواند مورد توجه دولتمردان اسلامی قرار بگیرد.

درس هایی از سبک حکمرانی ذوالقرنین

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند با توجه به آیات 83 و 84 سوره مبارکه کهف ذوالقرنین را حاکمی معرفی کرده که از امکانات و قدرت زیادی برخوردار بود و سیره حاکمیتی او درس های فراوانی را به همراه داشته است.

تشویق خادمین مجازات خائنین

مدیر مدرسه علمیه مشکات ابراز داشت: اولین درس از سبک حکمرانی ذوالقرنین تشویق خادمین و و مجازات خطاکاران است و از زبان ایشان در این آیات داریم که می گوید «قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا» «اما هر کس (از شما) ظلم و ستم کرده او را به کیفر خواهیم رسانید و سپس هم که (بعد از مرگ) به سوی خدا باز گردد خدا او را به عذابی بسیار سخت کیفر خواهد کرد».

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: کسانی که سرمایه خود را درکار تولید به کار می برند انسان های نیکوکاری هستند و باید توسط دولت اسلامی مورد تشویق قرار گیرند و در مقابل کسانی که از راه های نامشروع و نادرست اقدام به کسب درآمد می کنند مؤاخذه شوند بنابراین دولت اسلامی دولتی است که با خطاکاران برخورد قاطع می کند و از درستکاران تجلیل شایسته به عمل می آورد.

تشویق خادمین و مجازات خائنین، وظیفه دولت اسلامی است

توجه ویژه به محرومان و برخورداری از روحیه مردمی

وی گفت: آیه 93 سوره مبارکه کهف به سفر ذوالقرنین و برخورد او با مردمی بی بهره از فرهنگ اشاره می کند و جناب ذوالقرنین با دقت به سخنان آنان گوش داد و نیازهای آنها را مورد توجه قرار داد و برای رفع نیازهایشان برنامه ریزی کرد و این روحیه یعنی سفر کردن به مناطق محروم و در بین مردم بودن و از مشکلات مردم مطلع شدن مورد تأیید قرآن است و امیرالمؤمنین(ع) نیز در عهدنامه مالک اشتر به این امر تأکید دارند، بنابراین توجه ویژه به محرومین و با افراد مظلوم و  مستضعف نشست و برخاست کردن و از حال آنان مطلع شدن از شاخصه های دولت اسلامی است.

بهره گیری از ظرفیت های مردمی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: درس دیگری که از ماجرای ذوالقرنین می گیریم این است که او از ظرفیت های مردم استفاده می کرد و او در همان منطقه که سفر کرده بود با مردمی روبرو شد که مورد ظلم گروهی دیگر قرار می گرفت و به آنها دستور داد تا آتشی را روشن کنند و آهن بیاورند و به ساخت سدی برای جلوگیری از حملات گروه ظالم اقدام کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: درس چهارم از داستان ذوالقرنین بی توجهی نسبت به مادیات است و او برخلاف همه سلاطین که نسبت به اندوختن مال حرص و ولع ویژه ای دارند پیشنهاد مالی مردم را نپذیرفت و گفت من از امکانات خودم استفاده می کنم و این را باید دانست که مردان خدا از مردم طلب اجر و مزد نمی کنند و دستشان در جیب مردم نیست.

تلاش برای دفاع از مظلومان

مدیر مدرسه علمیه مشکات خاطر  نشان کرد: مستضعفانی که جناب ذوالقرنین به سراغ آنها رفت مورد ظلم بودند و از او طلب کمک کردند و او به کمک آنها رفت تا در برابر دشمنان آنها سد محکمی را ایجاد کند و اجازه هجمه دشمن را ندهد و جمهوری اسلامی نیز بر اساس همین مفاهیم قرآنی در طول این 40 سال تلاش کرده تا به مظلومان عالم نظیر حزب الله لبنان، مردم فلسطین، مسلمانان بوسنی در برابر قاتلان صرب و مردم مظلوم یمن و بحرین کمک کند و اینها همه در راستای دفاع از مظلومان است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرازی از نامه شهید سلیمانی به فرزندش افزود: مقابله جمهوری اسلامی با داعش و جبه النصره در راستای تحقق این آیات و رفع ظلم از سر مظلومین بود و شخصیتی نظیر سلیمانی برای پوشاندن رنگ عمل بر تن این آیات از جان خود گذشت./1399/

ارسال نظرات