۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۷۹۳۷۴
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

استدلال، عقل را خاضع و قلب را تسلیم می‌کند

استدلال، عقل را خاضع و قلب را تسلیم می‌کند
اصفهان - آیت الله مهدوی با بیان اینکه با استدلال می‌توان به علم الیقین رسید، گفت: بالاترین مرتبه ایمان یقین است و نخستین مرتبه آن علم الیقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در نشست مجازی «نکاتی از دعای مکارم الأخلاق» با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و برکات بسیار زیاد این ماه مبارک، گفت: از آیه 183 تا 187 سوره بقره مربوط به ماه مبارک رمضان است که در ایه 186 در کنار این آیات به تشویق به دعا کردن می‌پردازد.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: دعا همیشه و در همه حال و در همه ماه‌ها و ایام مطلوب و بسیار مفید است، اما اینکه این آیه شریفه در میان آیات مربوط به ماه مبارک رمضان به مسأله اهمیت دعا کردن می‌پردازد ما را به این نتیجه می‌رساند که بیشتر از دیگر مواقع با خداوند انس بگیریم و در پیشگاه خداوند اظهار فقر کنیم.

وی با اشاره به آیه 15 سوره فاطر، خاطرنشان کرد: این آیه می‌فرماید شما همه نیازمند و فقیر به خداوند هستید، هیچکس کوچکترین ثروت و غنایی در وجود خود ندارد، از این رو ماه مبارک رمضان یک فرصت ویژه برای دعا کردن و اظهار فقر و نیاز به درگاه خداوند متعال است، دعاهای بسیاری برای این ماه وارد شده است و یکی از دعاهای مهمی که برای این ماه وارد شده است دعای مکارم الأخلاق امام سجاد(ع) است که به عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه آمده است و در اواخر کتاب مفاتیح نیز موجود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این دعا با صلوات که دعای مستجاب شده است آغاز می‌شود، خداوند در سوره احزاب آیه 56 می‌فرماید خداوند و ملائکه بر پیامبر اکرم(ص) صلوات می‌فرستند، در همین سوره احزاب آیه 43 می‌فرماید خداوند به مؤمنین صلوات می‌فرستد برای اینکه هدایت بشوند به سوی صراط مستقیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه درخواست از خداوند برای رسیدن ایمان به کامل‌ترین حد ایمان نخستین دعایی است که در ابتدای دعای مکارم الأخلاق آمده است، تصریح کرد: انسان مؤمن همواره به دنبال کمال است، به همین دلیل به ایمان متوسط یا ضعیف اکتفا نخواهد کرد، ایمان شبیه به نور است، نور درجات مختلفی دارد از ضعیف تا قوی می‌توان نور را دسته بندی کرد و هر نور مقداری دارد، ایمان ما نیز به این صورت است که قابلیت تقویت را دارد، عالی‌ترین ایمان مرتبه یقین است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه درجه ایمانی یقین سه مرحله علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین دارد، اظهار کرد: منظور ما در دعای مکارم الأخلاق رسیدن به درجه یقین است، یعنی در این حالت هیچ شک و شبهه‌ای در ایمان ما وجود نخواهد داشت و تمام وجود ما اعتقاد به پروردگار است.

آیت الله مهدوی رسیدن به مرتبه علم الیقین را نیازمند استدلال دانست و خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند علم الیقین داشته باشد که از مسیر استدلال وارد شود، استدلال عقل را خاضع و دل را تسلیم خواهد کرد، فایده استدلال این است، باید همه ما بکوشیم از راه استدلال ایمان‌های خود را به یقین برسانیم، کتاب 50 درس از اصول عقاید آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص بسیار مفید همچنین کتاب توحید حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نیز کتابی شیرین و مفید در این زمینه است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سبحان الله
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
سبحان الله
0
0