۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۷۹۳۷۹

با تحریف تاریخ، خرمشهرها فتح نمی شود

با تحریف تاریخ، خرمشهرها فتح نمی شود
استاد حوزه علمیه گفت: عده ای با آگاهی و علم به تاریخ، به دلیل مسائل جناحی اقدام به تحریف تاریخ اهل بیت می کنند، غافل از اینکه با تحریف تاریخ خرمشهرها فتح نمی شود.

حجت الاسلام سید محمد حسینی نیاز استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به تاریخ صلح امام حسن علیه السلام گفت: یکی از مهم ترین مباحثی که در رابطه با صلح امام حسن علیه السلام می توان مطرح کرد، غربت ایشان و شناخته نشدن عظمت این صلح است که متاسفانه حتی بین شیعیان این غربت و مظلومیت هنوز باقی است و آنقدر که به عظمت قیام عاشورا پی بردند به بزرگی صلح امام حسن مجتبی علیه السلام پی برده نشده است.

وی با اشاره به ثمر رسیدن قیام عاشورا عنوان کرد: یکی از نکات کلیدی صلح این موضوع است که هر امامی جای امام حسن (ع) بود به این صلح اقدام می کرد و هر امام معصومی در شرایط امام حسین(ع) بود، اقدام به مبارزه می کرد؛ صلح امام حسن علیه السلام باعث زمینه سازی رسوایی تزویریان زمان بوده که نتیجه آن اثر گذاری و به ثمررسیدن قیام عاشورا است.

امام جمعه جورقان اظهار داشت: نهال قیام سیدالشهدا سلام الله علیه را امام مجتبی علیه السلام با صلح به موقع و مدبرانه خودشان می کارند و این نهال روز عاشورا به ثمر می نشیند و باعث زنده ماندن اسلام و تشیع تا زمان حاضر شده است.

مدرس حوزه با اشاره به نرمش قهرمانه صلح امام حسن (ع) خاطرنشان کرد: در ورزش کشتی وقتی می خواهید حریف را ضربه فنی کنید، ابتدا اجازه می دهید که فنی روی شما اجرا کرده تا در آن حالت شما فن نهایی را به او وارد کنید، صلح امام حسن اینگونه است و این صلح نشان از سازش نیست نشان از تدبیری است که حضرت در آن شرایط زمانی و مکانی انجام می دهد، یعنی در آن شرایط بهتر از این کار انجام شدنی نبود.

با تحریف تاریخ خرمشهرها فتح نمی شود

حجت الاسلام حسینی نیاز با اشاره به  بررسی مقاد قرارداد صلحنامه اذعان کرد: خوشبختانه تاریخ مفاد صلح و مذاکره را ثبت کرده است و در این قرارداد عزت و اقتدار امام حسن و پیروانش را شاهدیم، در یکی از بندهای قراردادآمده است که معاویه حق ندارد برای خودش جانشینی معین کند یا اینکه خراج داربگرد را به شیعیان و پیروان امام واگذار کند و این گزاره های تاریخی نشان می دهد مذاکرات امام حسن عزتمندانه و در یک کلام دیپلماسی لبخند نبوده است.

وی با اشاره به واژه امام صلح بیان کرد: این واژه قراردادن امام حسن (ع) در مقابل امام حسین (ع) می باشد و با این تقابل می خواهند صلح عزتمندانه امام حسن (ع) را زیرسوال برده و عملکرد هوشمندانه حضرت را کار اشتباه جلوه دهند در صورتی که اگر صلح امضاء نمی شد زمینه قیام عاشورا هم مهیا نمی گشت؛ تعبیر به امام صلح ظلم تاریخ در حق امام حسن علیه السلام است.

امام جمعه جورقان با اشاره به گفت و گو های امام حسن علیه السلام با معاویه در جریان قرارداد صلح ابراز داشت: دولت و وزارت خارجه ما باید از مذاکرات امام حسن الگو بگیرند که مذاکره با دشمن باید عزتمدانه، با شجاعت و به تعبیر رهبری نرمش قهرمانه باشد، امام حسن و اهل بیت علیهم السلام به ما ثابت کردند که مرد میدان می باشند هر چند اگر میدان گاهی ختم به مذاکره شود و در بحث دیپلماسی باید به گونه ای عمل کرد که اگر طرف مقابل نقض تعهدنامه را انجام داد، موجب رسوایی خودش و بیداری دیگران شود.

وی در پایان افزود: در چند سال اخیر عده ای با آگاهی و علم به تاریخ، به دلیل مسائل جناحی اقدام به تحریف تاریخ اهل بیت می کنند اما غافل از اینکه با تحریف تاریخ، خرمشهرها فتح نمی شود، موفقیت در گرو عمل به قرآن و سیره معصومین علیهم السلام است.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
متاسفانه بخاطر مسائل سیاسی و جناحی هر کار کردن
0
0