۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۷۹۵۱۷
شاخصه های دولت اسلامی از نگاه قرآن؛

دعوت به خدا و برافراشتن پرچم توحید، هدف دولت اسلامی

دعوت به خدا و برافراشتن پرچم توحید، هدف دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دولت اسلامی به دنبال کشور گشایی نیست بلکه به دنبال گسترش نام و یاد خدا و برافراشتن پرچم توحید است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در نوزدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به ماجرای حضرت سلیمان(ع) یادآور شد یکی از فراز های برجسته جزء 19 مربوط به حضرت سلیمان(ع) و حکمرانی وی است که می تواند درس های مهمی را برای ما در خصوص شاخصه های دولت اسلامی داشته باشد و از این رو به 15 شاخصه حکمرانی این پیامبر بزرگ اشاره می کنیم.

حاکم هر چه را که دارد از فضل خدا می داند

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند در آیه 16 سوره نمل به حکمرانی حضرت سلیمان(ع) پس از حضرت داوود(ع) اشاره می کند و اولین نکته ای که در آیه به آن اشاره شده، این است که حاکم اسلامی هرچه دارد را از فضل خدا می داند نه از توانایی خوش و شاکر نعمت های الهی است.

اهتمام به علم و دانش

مدیر مدرسه علمیه مشکات یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های حضرت سلیمان(ع) اهتمام ایشان به علم و دانش است و این موضوع در روایات ما نیز مورد تأکید قرار گرفته و این که امیرالمؤمنین(ع) می فرماید«العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه ؛دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند، بر این اساس یکی از شاخص های دولت اسلامی اهتمام به علم و دانش است.

نظم وانضباط در همه ساختارهای کشور

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: حضرت سلیمان در مجموعه تحت امر خود نظم خاصی را ایجاد کرده بود و در آیه 17 می خوانیم: « و سپاهیان سلیمان از گروه جن و انس و مرغان (هر سپاهی تحت فرمان رئیس خود) در رکابش گرد آورده شدند و این نشان از نظم نیروهای تحت امر وی بود.

دقت نظر در کار تشکیلاتی

یک مأمور دولت اسلامی اجازه ندارد پست خود را بی دلیل ترک کند و از سوی دیگر دولت اسلامی نیز باید از احوال نیروهای خود مطلع باشد و از آنان تفقد کند و آیه 20 سوره نمل به این موضوع می پردازد و اینکه حضرت سلیمان وقتی از نیروهای تحت خود سان می بیند متوجه غیبت هدهد می شود، این نشان از دقت نظر حاکم دارد.

دولت اسلامی حتی به مورچه ای هم ظلم نمی کند

خداوند در آیه 18 سوره مبارکه نمل به داستان مورچه و سلیمان اشاره می کند و در واقع پیام این آیه این است که مورچه هم می داند سلیمان(ع) عالمانه و عامدانه به مورچه ای هم ظلم نمی کند و دولت اسلامی نیز چنین است، البته برخی خطاها اجتناب ناپذیر است و اگر اشتباها ظلمی رخ داد باید جبران شود.

دولت اسلامی انتقاد پذیر است

در همین ماجرا که مورچه انتقاد می کند قرآن کریم می فرماید که« فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا» حضرت سلیمان لبخند زد نه اینکه مانند متکبران برخورد کند و دولت اسلامی نیز با سعه صدر با منتقدان برخورد می کند.

تلاش برای جلب رضای الهی

دولت اسلامی تنها به دنبال کسب رضایت مردم نیست بلکه به دنبال رضایت الهی است و خداوند درآیه 19  می فرماید« أَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ» یعنی حضرت سلیمان رضایت الهی را در نظر می گرفت و ذکر این نکته از این جهت مهم است که گاهی بعضی منفعت های زودگذر مورد رضایت مردم باشد و رضای خدا در آن نباشد بنابراین دولت اسلامی باید مصالح جامعه را در نظر بگیرد.

قاطعیت و عذر پذیری           

دولت اسلامی در رعایت ضوابط خود قاطع است، اما در عین حال اگر کسی عذری داشته باشد عذر او را می پذیرد و در این سوره داریم که حضرت سلیمان(ع) می گوید که هدهد اگر اشتباهی را مرتکب شده باشد مجازات می شود مگر اینکه عذری داشته باشد.

کسب اطلاعات از منابع گوناگون

وقتی حضرت سلیمان(ع) از یک هدهد کسب خبر می کند این نشان می دهد که دولت اسلامی باید از منابع مختلف اطلاعات خود را در یافت کند و گوش شنوا برای شنیدن اخبار از سرتاسر کشور را داشته باشد.

گوش شنوا برای پیشنهادات شهروندان

حضرت سلیمان سخنان هد هد را شنید و وقتی از او شنید که گوشه ای از کشور عده ای خورشید می پرستند به گفته او اهمیت داد و آن را مورد بررسی قرار داد و دولت اسلامی نیز باید سخنان همه را شنوا باشد.

عدم اتکا به یک گزارش

در مورد مسائل مهم بر اساس یک گزارش نباید برنامه ریزی کرد و ترتیب اثر داد بلکه باید در مورد آن خبر تحقیق کرد و همین است که حضرت سلیمان به هدهد گفت: «سَنَنْظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ» یعنی این گفته هدهد را مورد برسی قرار داده و صدق و کذب آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

قدرت طراحی و برنامه ریزی

حضرت سلیمان برای اینکه از کم کیف ملکه سبا مطلع شود نامه ای را به هدهد می دهد تا در جمع آنها بیندازد و عکس العمل آنها را ببیند و به حضرت سلیمان(ع) گزارش دهد که در این آیه ایشان آیه بسم الله الرحمن رحیم را می نویسد و در پایان ماجرا ملکه صبا مشورت می کند و تصمیمی می گیرد که بساط خورشید پرستی جمع می شود.

دولت اسلامی ارزش های خود را با پول عوض نمی کند

یکی از کارهایی که ملکه صبا برای منصرف کردن حضرت سلیمان انجام داد این بود که با هدیه ای ایشان را از اهداف خود منصرف کند اما ایشان نپذیرفت بلکه فرمود بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ این شما هستید که با هدیه خوشحال می شوید بنابراین دولتمردان اسلامی در برابر مواهب دنیایی ذره ای از ارزش های خود عقب نشینی نمی کنند.

دولت اسلامی و دست برتر قدرت نظامی

لازم است دولت اسلامی به لحاظ نظامی دست برتر داشته باشد و به لحاظ تجهیزات نظامی خود را تقویت کند به گونه ای که دشمن جرأت تعرض به مرزهای حکومت اسلامی را نداشته باشد و این است که حضرت سلیمان می گوید« فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَا قِبَلَ لَهُمْ بِهَا با سپاهیان آنان قدرت مقابله با آن را ندارند به مقابله با دشمن خواهیم رفت.

هدف دولت اسلامی دعوت به سوی خداوند است

دولت اسلامی به دنبال کشور گشایی نیست بلکه به دنبال گسترش نام و یاد خدا و برافراشتن پرچم توحید است و حضرت سلیمان نیز چنین کرد و تمام تلاش خود را مصروف ایمان آوردن مردم سبا کرد و وقتی ملکه سبا ایمان آورد او را به منطقه خود برگرداند و تعرضی به مرزهای تحت حاکمیت او نکرد.

ارسال نظرات