۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۷۹۵۷۶
حجت الاسلام بهرامی:

بدون معنویت نمی‌توان در جامعه اثرگذاری داشت

بدون معنویت نمی‌توان در جامعه اثرگذاری داشت
اصفهان - مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: علمای بزرگ ابتدا در معنویت و عبودیت تمام و کمال بودند سپس به درجات بالای علمی و اثرگذاری در جامعه رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در نشست برخط با مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، با بیان اینکه علم نوری است که مسیر انسان را روشن می‌کند، گفت: مسیر زندگی انسان با علم روشن می‌شود و مسیر نورانی هدایت از طریق علم در مقابل ما قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان معرفت اجمالی به نفس را شرط رسیدن به نور عنوان کرد و افزود: زمانی که کسی به خودشناسی نرسد نمی‌تواند صراط را پیدا کند، نخستین گام برای رسیدن به معرفت اجمالی نفس هم یقضه و بیداری است، براساس آموزه‌های قرآن و عترت انسان خاکی باید بیاموزد که نیامده است در این دنیا برای ماندن بلکه برای حرکت به سوی کمال و رسیدن به مقام خلیفه خدا بودن و دست یافتن به مقام اخلاص آمده است.

وی با بیان اینکه انسان با شناخت نفس خود به بیداری خواهد رسید و این بیداری برای درک مسیری است که می‌خواهیم طی کنیم، اظهار کرد: کسی که به بیداری برسد می‌فهمد که بین او و مقصد اعلی و مسیری که باید او را به این مقصد برساند چه حجاب‌های ظلمانی نهفته است، در صدد این برمی‌آید که این حجاب‌ها را از سر راه بردارد و این بیداری بسیار مهم است.

حجت الاسلام بهرامی بیداری را عامل حرکت انسان برشمرد و تصریح کرد: اگر بیداری برای انسان حاصل شود و ما را به سوی مقصد نهایی خواهد برد، انسان باید خود را بشناسد تا بتواند حرکت کند و در مسیر نورانیت قرار بگیرد، کسی که خود را بشناسد از نورانیت علم بهره خواهد برد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: کسی که حجاب‌های ظلمانی را برطرف کند و ظرفیت‌های خود را بشناسد و باور کند که انسان می‌تواند تا جایی برود که به خداشناسی برسد، بیشتر تلاش خواهد کرد تا به نورانیت برسد.

وی فراگیری دروس حوزوی را مقدمه‌ای برای شناخت قرآن و حدیث قلمداد کرد و گفت: از طریق شناخت قرآن و حدیث می‌توانیم نفس را شناخته و حجاب‌های ظلمانی را بشناسیم و آنها را از مسیر خود برداریم و راه نورانی که باید طی کنیم را پیدا کرده و در آن گام برداریم، این مسیر برای این است که به خودشناسی برسیم تا بتوانیم به خداشناسی دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام بهرامی رسالت حوزه علمیه را خداشناسی از طریق خودشناسی دانست و اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند اگر به آنچه می‌دانید عمل کنید خداوند به شما آنچه نمی‌دانید را خواهد آموخت. وقتی در مسیر عمل و خودشناسی گام برداریم خداوند حقایق را بر ما آشکار خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: اگر به شهود نرسیم نور نخواهیم داشت و درکی از شناخت نفس و حجاب‌های ظلمانی نخواهیم داشت و اگر چنین شناخت‌هایی که بسیار لازم است را نداشته باشیم نمی‌توانیم استاد حوزه علمیه باشیم، در کنار فراگرفتن معارف اهل بیت(ع) و قرآن کریم باید معنا و خلوص و معنویت و ارتباط با عالم وحی و استفاده از رمضان و درک شب قدر و معارف را در خود داشته باشیم تا بتوانیم استاد حوزه علمیه باشیم.

 

بدون معنویت نمی‌توان شاگرد تربیت کرد و بر جامعه اثرگذاری داشت

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به ابعاد گسترده شخصیت علمی و معرفتی شهید مطهری، خاطرنشان کرد: یک استاد حوزه علمیه باید بیداری در دل جان او شکل گرفته باشد تا بتواند رسالت تعلیم و تربیت خود را به درستی انجام بدهد و شاگردان درخشانی تربیت کند، شهید مطهری تربیت شده به دست علامه طباطبایی و امام خمینی است و چهل ساله است مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی ما از علم شهید مطهری استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام بهرامی با تأکید بر اهمیت معنویت در سلوک طلبگی، بیداری سحرگاهی و نماز شب را منبع برکات بسیاری برای طلاب عنوان کرد و گفت: آمدن ما در این دنیا برای بسترسازی برای آخرت است، این میسر نمی‌شود مگر از طریق بندگی و عبودیت و استفاده از فرصت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان، بسیاری از بزرگان بار یکساله معارف خود را در ماه مبارک رمضان می‌بستند.

وی ادامه داد: اگر علما فقط ابزار علمی داشتند و تنها با سواد بودند اما معرفت و معنویت نداشتند نمی‌توانستند اثرگذار باشند، در کنار سواد باید انسان اهل معنا و دقت باشد، کسی که می‌خواهد در جامعه اثر داشته باشد باید عبودیت کند و بنده خاص خدا باشد، علمای ما ابتدا در عبودیت تمام و کمال بودند و بعد در علم و دانش به مقامات عالیه رسیدند، بدون داشتن معنویت نمی‌شود شاگرد تربیت کرد و در جامعه اثرگذار بود و نفوذ کلام به روی شاگرد و طلبه داشت./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات