۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۷۹۶۰۳

امیرالمومنین بشدت شهادت طلب بود

امیرالمومنین بشدت شهادت طلب بود
حجت الاسلام کاشانی گفت: امیرالمومنین علیه السلام بشدت شهادت طلب بود اما برای حفظ دین خود را حفظ می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام کاشانی کارشناس مباحث دینی در برنامه سمت خدا با اشاره به فراز سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب از دعای جوشن کبیرگفت: تسبیح حضرت حق که کار بسیار عظیم الشانی است مراتبی دارد و یکی از موارد تسبیح مرتبط با زمانی است که می خواهیم خدا را تنزیه یا عذرخواهی کنیم.

وی با اشاره به آیه 32 سوره بقره اظهار داشت: ملائکه گفتند قالو سبحانک یعنی تو منزه هستی، در قرآن عبارات مختلفی قرائت می کنیم که در آن واژه سبحانک به کار رفته که به معنای منزه بودن خدا از چیزی است که ما فکر می کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با توجه به سِرّ سبحانک در دعای جوشن کبیر، ابراز داشت: ما درباره صفات خدا به صورت مختصر همواره بین دو خطر عظیم تشبیه و تعطیل قرار داریم و هر چقدر تلاش کرده تا خدا را توصیف کنیم کم گذاشته ایم، آخر کمال گفتن ما کجاست؟ به همین خاطر آنجایی که خیال می کنیم خدا را به حقش وصف کرده ایم سبحانک می گوییم چرا که تلاشمان ناقص است.

وی با اشاره به روزهای پایانی زندگانی امیرالمومنین (ع) عنوان کرد: امیرالمومنین علیه السلام توسط دست اشقی الاولین و الاخرین به شهادت رسید؛ امیرالمومنین (ع) در تب و تاب شهادت می سوخت، در خطبه 171 نهج البلاغه در شروع جنگ حضرت می فرماید" اگر ما پیروز شدیم خدایا کمک کن که ظلم نکنیم و کمک کن در راه حق محکم باشیم اما اگر دشمن پیروز شد ما ذلیل نشویم خدایا شهادت را روزی ام کن، یارانم دچار فتنه نشوند و در این حال و عرصه نیز نگران هدایت یارانش بود؛ امیرالمومنین بشدت شهادت طلب بود اما برای حفظ دین خود را حفظ می کرد..

کارشناس مباحث دینی با اشاره به فتنه و اختلاف در بین مسلمین خاطر نشان کرد:  مهم ترین نوع دچار فتنه، گم کردن امام حق است و اگر امام حق را نشناسیم دچار اختلاف نظر می شویم و ممکن است با حرف های دیگران به مسیر باطل برویم، حضرت فرمودند تا وقتی پیامبر میان ما بود، مسلمین دچار اختلاف و فتنه نمی شدند، اما خود پیامبر برای اینکه مردم دچار فتنه نگردند به سراغ امیرالمومنین علیه السلام می فرستاد.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علیه السلام مردم را به اهل بیت دعوت می کرد ابراز داشت: روزهای پایانی برای اینکه مردم به فتنه مبتلا نشوند بارها مردم را به اهل بیت دعوت کردند، امام هادی می فرماید السلام علیک یا ولی الله انت اول مظلوم، منظور اول مظلوم زمانی نیست یعنی تو در اوج مظلومیت از نظر رتبی هستی، بالاترین حقی که غضب شد حق تو بود و بالاترین ظلمی که شد ظلم به تو بود.

ارسال نظرات