۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۷۹۷۳۷

نظر آیت‌الله بهجت درباره "میدان"، روایتی شنیدنی از حجت الاسلام پناهیان

نظر آیت‌الله بهجت درباره
حجت الاسلام پناهیان گفت: سیاست‌ورزی باید یک سیاست‌ورزی کاملا عقلانی و دینی و تماما برگرفته از "تحلیل صحیح" و مفهوم قرآنی "قول سدید" باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، اخیرا طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ابعاد مسأله سیاست اظهار داشت: ما اگر بخواهیم به ابعاد مسئلۀ سیاست در دین و معنویت بپردازیم واقعاً همه مشتاق خواهند شد که برای تقرّب به خدا بروند سراغ فعالیت سیاسی. فعالیت‌های دیگر آن‌قدر انسان را به خدا مقرّب نمی‌کند. کسی که دارد دعا می‌خواند باید این توجه را داشته باشد و الّا چه چیزی را دارد از خدا می‌خواهد؟ مثلاً شما اگر سرِ سجاده بگویی «خدایا من به سیاست و سرنوشت مسلمان‌ها کاری ندارم، فقط دست خودم را بگیر». خدا چندان دستگیرت نخواهد بود.

وی با اشاره به روایت مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ افزود: اصلاً بر اساس برخی از روایت‌ها، اولیای خدا یک‌چنین آدمی را مسلمان نمی‌دانند. می‌فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ». آیت‌الله بهجت، آن عارف واصل، در ارتباط با دعا کردن برای وضع مسلمان‌ها جملات فوق‌العاده عجیبی دارند و تقریباً تهدید می‌کنند و می‌فرمایند: دعا کنید برای مردم و مظلومان منطقه و الّا همان بلاها را خوب است خدا سر شما بیاورد!؟

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه آیت الله بهجت ناامنی در جهان اسلام را نمی‌توانست تحمّل بکند تصریح کرد: این حرف‌های یک عارف واصل است. آقازادۀ آیت‌الله بهجت، به بنده می‌فرمودند یک انفجار در بغداد رخ می‌داد تا یکی دو روز حال ایشان خراب بود. مدام راه می‌رفت می‌فرمود: همین‌جور دارند آدم می‌کشند. نگاه کن! همین‌جور دارند آدم می‌کشند… درحالی‌که معلوم نیست در آن انفجار بغداد، شیعیان کشته شدند یا سنی‌ها کشته شده‌اند. ایشان اصلاً ناامنی در جهان اسلام را نمی‌توانست تحمّل بکند! حتی وقتی که اسرائیل به غزّه حمله کرد، ایشان سر درس خارج، فرمودند هر کسی هر کمکی می‌تواند برای غزه انجام بدهد! جملات ایشان هست. خُب شاید بپرسید: آقای عارف، شما چه‌کار به فلسطین داری؟ شما مشغول همین درس و بحث خودتان باشید! یا مثلاً یک سفارشی برای ذکر و استغفار، برای ما بگویید.

وی با اشاره به انتشار کتابی درباره نظرات سیاسی آیت الله بهجت  ادامه داد: یک کتابی قرار است ان‌شاءالله از نظرات سیاسی آقای بهجت منتشر بشود. بنده خودم وقتی نظرات سیاسی ایشان را می‌خوانم تعجب می‌کنم که «خدایا! عرفان ما این است» ایشان گاهی با کمال احترام انتقاد می‌کنند از علمایی که برای تأیید مشروطیت، عجله کردند. البته بحث‌های خیلی دقیق و وسیعی دارند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به خوانش نظرات سیاسی آیت الله بهجت گفت: انتشار کتاب نظرات سیاسی مرحوم آیت‌ا... بهجت یک کار دقیق و عقلانی است که می‌تواند به تعمیق سیاست‌ورزی شیعی و توجه دادن بیشتر مردم به این امر مهم تأثیرگذار باشد، چه اینکه مرحوم آیت‌ا... بهجت نمادی از عرفان شیعی هستند که هم‌اینک خوانش نظرات سیاسی ایشان می‌تواند جذابیت‌های عقلانی زیادی داشته باشد.

کارشناس مسائل با توجه به سیاست ورزی عقلانی و دینی ابراز داشت: سیاست‌ورزی می‌تواند موجب تقرّب بیشتر به درگاه الهی شود البته با این ضمیمه همراه است که این سیاست‌ورزی باید یک سیاست‌ورزی کاملا عقلانی و دینی و تماما برگرفته از "تحلیل صحیح" و مفهوم قرآنی "قول سدید" باشد.
وی در پایان با اشاره به  اهمیت لزوم سیاست ورزی عقلانی عنوان کرد: سیاستی که به دور از مغیّبات، قابل اثبات بوسیله عقلانیت فلسفی و منجر به بهبود اوضاع مردم و جامعه در همه ابعاد باشد. این مفهوم غایی را می‌توان در تجسّد رأی خوب، درک کارنامه رجال سیاسی، تحلیل و پیش‌بینی درست، پذیرش مسئولیت و عزیمت جامعه سیاسی به سمت نخبگان یک کشور لمس کرد؛ خوانش تاریخ صدر اسلام در این باب می‌تواند اهمیت لزوم سیاست‌ورزی عقلانی و درک ابعاد مختلف و البته مهم آن را بیش از پیش هویدا و بیان کند که چطور گاهی نیت خوب اما دور مانده از تحلیل درست می‌تواند منجر به فجایع سیاسی شود.

ارسال نظرات