۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۷۹۹۴۴
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

مهم ترین مانع ازدواج مشکلات اقتصادی است

مهم ترین مانع ازدواج مشکلات اقتصادی است
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: از مهمترین موانع ازدواج مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی است و دولت باید از اشتغال زایی حمایت کند و وام ازدواج را به راحتی بدهد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در برنامه رسانه ای تفسیر قرآن کریم در جوار ضریح مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: حدود ۱۰ آیه در سوره عنکبوت به بحث پیرامون حضرت لوط و آسیبی که جامعه آن زمان را فرا گرفته بود پرداخته است.

وی با بیان اینکه هر پیامبری گرفتار یک آسیب بوده است، گفت: حضرت شعیب علیه السلام گرفتار آسیب اقتصادی و کم فروشی بودند و حضرت موسی و ابراهیم علیهماالسلام گرفتار آسیب اعتقادی شرک و بت پرستی بوده اند و زمان حضرت لوط آسیب اخلاقی، بی بندوباری و همجنس گرایی بوده و حضرت لوط سی سال در بین این قوم تبلیغ کردند و بعد نفرین کردند و عذاب بر این قوم نازل شد.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه قرآن می فرماید حضرت لوط به قومش می گفت شما به دنبال فحشاء و کار زشت می روید درحالی که سابقه نداشته کسی چنین کاری را به صورت رسمی انجام دهد، افزود: حضرت لوط می فرمود میل به غریزه جنسی را نباید با حرام ارضاء کنیم بلکه باید از راه ازدواج و تکثیر نسل و تشکیل خانواده به این میل غریزی پاسخ داد ولی شما این راه رابسته و دنبال حرام رفته اید.

وی ادامه داد: متأسفانه قوم لوط پاسخشان یک کلمه بود که اگر راست می گویی و تو پیامبر خدا هستی بگو عذاب الهی بیاید و ما را نابود کند و ایشان هم دعا کرد خدایا من را بر این قوم مفسد پیروز کن و خدا عذاب را نازل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به عوامل و موانع تشکیل خانواده گفت: در اسلام تشکیل خانواده یک اصل و اساس است و هیچ ساختمانی محکم‌تر، زیباتر و عزیزتر از ازدواج نیست و در روایت داریم که مسکین کسی است که همسر ندارد زیرا آرامش و سکونت ندارد.

وی افزود: امیرالمؤمین علیه السلام فرمودند سه چیز را به تأخیر نیندازید اول نماز وقتی زمانش رسیده است، دوم تشییع جنازه وقتی که میت تجهیز شد و سوم ازدواج زمانی که کفوی برای انسان پیدا شد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند کسی که پنج چیز دارد دیگر چیزی از سعادتمندی دنیا کم ندارد و باید شاکر باشد اول زن صالح و خوب که او را در امور دین و دنیا کمک کند، دوم فرزندان نیک، سوم شغلش در شهر خودش باشد، چهارم خوش اخلاقی و مدارا با مردم و پنجم محبت اهل بیت علیهم السلام.

وی با بیان اینکه اسلام تأکید زیادی بر ازدواج دارد، گفت: در روایت است که وقتی خطبه عقدی خوانده می شود صدای ناله شیطان بلند می شود و نمازی که انسان متأهل می خواند هفتاد برابر نمازی است که انسان مجرد می خواند زیرا خانواده و نسل مهم است و در ازدواج بحث غرایز جنسی مطرح نیست بلکه بحث محبت و انس و تکثیر نسل و آرامش انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ازدواج بالاترین بنا در جامعه است، ابراز کرد: هم کسانی که برای اولین بار می خواهند ازدواج کنند و هم کسانی که به هر دلیلی همسر خود را از دست داده اند باید ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و باید زمینه این کار در جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به موانع ازدواج، گفت: یکی از مهمترین موانع ازدواج مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی است و دولت باید از اشتغال زایی حمایت کند و وام ازدواج را به راحتی بدهند و اگر کسی ازدواج کرد در سربازی تخفیف بدهند و در شهر خودش خدمت کند و خیران برای تسهیل ازدواج جوانان وقف کنند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی ادامه داد: در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه اسلام جوانی مبتلا به خود ارضایی شده بود، ایشان او را احضار و تنبیهش کردند سپس از بیت المال به او پول دادند تا ازدواج کند و در روایت است که اگر کسی جوان مجردی را کمک کند تا ازدواج کند خداوند در روز قیامت به او نظر رحمت می کند.

وی دومین مانع ازدواج را عامل روانی و ترس دانست و گفت: قرآن می گوید از ازدواج نترسید زیرا خدا شما را بی نیاز می کند و روایت می گوید کسی که از ازدواج به خاطر فقر بترسد فقیرتر می شود و باید با توکل بر خدا ازدواج کرد.

رفیعی مانع سوم ازدواج را مانع اجتماعی دانست و افزود: وقتی در جامعه فساد نهادینه شد، فحشاء و دوستی های خیابانی زیاد شد، روابط دختر و پسر آسان شد، مراعات امور مربوط به پوشش و حجاب نشد و ولنگاری در جامعه زیاد شد خود به خود جوانان به سمت ازدواج نمی روند و انگیزه ازدواج کم می شود.

وی با اشاره به موانع دیگر ازدواج از جمله عدم شناخت همسر مناسب، اظهار کرد: باید افرادی در شهر باشند که زمینه آشنایی افراد را فراهم کنند و چه بسا دختران و پسران خوب در جامعه قصد ازدواج دارند ولی همدیگر را نمی شناسند زیرا پیامبر صلوات الله علیه و آله هم جوانان را به هم معرفی می کردند و بستگان خود را همسر می دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما مشکل جدی در بحث جمعیت داریم و جامعه رو به پیر شدن می رود، گفت: یکی از آثار مهم ازدواج تکثیر نسل است ولی متأسفانه خانواده ها یا تک فرزند هستند و یا فرزند نمی آورند و سقط جنین تبدیل به خطر جدی شده است در حالی که خداوند فرموده که فرزندان خود را از ترس فقر نکشید زیرا من هم آنها و هم شما را روزی می دهم.

ارسال نظرات