۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۲۲۲
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

شرکت نکردن در انتخابات تضییع حقوق همه مردم است

شرکت نکردن در انتخابات تضییع حقوق همه مردم است
خوزستان - آیت الله حیدری گفت: معایده از طریق تلفن همراه و فضای مجازی صورت گیرد تا ضمن جلوگیری از شیوع کرونا شاهد غم و اندوه خانواده‌ها نباشیم.
عید فطر یکی از مناسبت‌های دینی و سنتی بسیار مهم نزد خوزستانی‌ها به ویژه عرب‌های خوزستان به شمار می‌آید. گرچه عید فطر به عنوان اتمام و پایان‌بخش یک آیین عبادی بزرگ که روزه‌داری ماه مبارک رمضان است، می‌باشد و از نظر جایگاه و منزلت دینی نزد همه مسلمانان همانند عید قربان که در پایان مناسک عبادی حج است و از شأن و جایگاه مهمی برخوردار بوده، اما اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که عید فطر علاوه بر جایگاه دینی آن نزد مردم عرب خوزستان، از یک جایگاه سنتی و قومی مهم نیز برخوردار است. به این معنی که مردم عرب خوزستان این روز را به عنوان یک نقطه عطف مهم در تقویم حافظه جمعی خود به خاطر سپرده‌اند تا هرچه باشکوه‌تر به رسومات فلکلوریک خود که در معرض فراموشی و کم رنگ شدن است، بپردازند و جامه نوینی بر پیکره این یادگار کهن خود بپوشانند تا با فرارسیدن هر عید فطر این مناسبت مهم را تجدید کنند.

عید فطر در باور مردم عرب خوزستان بیش از یک مناسبت تاریخی سالنامه‌ای است، چرا که همواره با رسم و رسومات سنتی دیگر خود گره خورده است و به محض یادآور شدن یکی از این رسومات، آیین عید فطر نیز بطور ناخودآگاه در ذهن حاضر می‌شود؛ بنابراین یکی از دلایل اصلی تمایز و تفاوت آیین عید فطر نزد مردم عرب خوزستان، همین درهم آمیختگی و درهم تنیدگی باور‌های سنتی و فلکلوریک با مراسم عید فطر است و همین امر باعث شده که عید فطر بیش از یک مناسبت دینی معمولی و برخلاف سایر مناسبت‌های مذهبی دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

مهمترین عامل خطرساز در تعطیلات سال جدید، سفر‌های نوروزی و رعایت نکردن اصول بهداشتی، حضور در تجمعات به ویژه دورهمی‌های خانوادگی بود که متاسفانه منجر به مرگ و میر بسیاری از هموطنان و افزایش مبتلایان به این ویروس منحوس شد.

حال در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر بسیاری از کارشناسان بهداشتی اظهار می‌کنند که اگر دید و بازدید‌های این عید را طبق سنت همیشگی برگزار کنیم لذا ممکن است در این عید مسرا بخش زمینه مرگ بسیاری از اشنایان و هم چنین هم وطنان باری دیگر فراهم شود.

آیت الله محسن حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز  با تبریک فرا رسیدن عید فطر و قبولی طاعات و عبادات اظهارداشت: ادای زکات فطریه و شرکت در نماز عید فطر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مؤمنان شرکت کننده در نماز فراموش نشود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت رعایت مسائل مرتبط با کرونا و توجه به توصیه‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها از سوی عموم فراموش نشود.

متولی مدرسه الغدیر اهواز بیان داشت: در صورت امکان نخست زکات فطریه و سپس نماز عید فطر اقامه شود هر چند که پرداخت زکات پس از اقامه نماز هیچ مانعی ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه صله ارحام و عیدی دادن از جمله آثار معایده است، عنوان داشت: معایده در دوران کرونا که امکان سرایتش بیشتر است از طریق تلفن همراه و در فضای مجازی صورت بگیرد تا از شیوع کرونا جلوگیری و شاهد اندوه و گریه خانواده‌ها نباشیم.

آیت الله حیدری با بیان اینکه ایجاد خطر جانی برای دیگران و خود را به خطر انداختن از دید اسلام یک حرام شرعی است، ادامه داد: فرزندان عشایر عرب خوزستان به معایده در فضای مجازی و یا از طریق تلفن همراه و ارسال پیامک اکتفا کنند و از دید و بازدید‌های حضوری صرف نظر نمایند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورا افزود: انتخابات در درجه به معنای حفظ نظام است و در این باره حضور پرشور باید صورت بگیرد؛ از سوی دیگر تعیین مسیر کشور و زندگی مان از طریق انتخابات می‌گذرد و در صورت عدم حضور، حقوق خود و دیگران را ضایع می‌کنیم.

متولی مدرسه الغدیر اهواز گفت: عدم مشارکت در انتخابات به معنای صرف نظر از حق خود و تضییع حقوق دیگران است که در روز قیامت باید پاسخگو نسبت به تضییع چنین حقی باشیم؛ زیرا انتخابات مسأله فردی نیست که بخواهیم یا نخواهیم در آن شرکت کنیم بلکه یک مقوله اجتماعی است.

آیت الله حیدری با اشاره به حدیث «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و شرکت در انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

فضای مجازی بهترین راهکاربرای تبریک عید فطر است

مجید خطیب، سردبیر روزنامه ندای رسا، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک فرا رسیدن عید فطر به همه مسلمانان جهان اظهارداشت: دید و بازدید‌ها و صله رحم و زدودن کدورت‌ها جزو خصایص معایده در روز عید فطر است، سال گذشته بزرگان و فرهیختگان و علما شاهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عید فطر بودیم.

سردبیر روزنامه ندای رسا با اشاره به شیوع کرونا در همه مناطق عنوان داشت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مستحکم‌تر شود، معایده ملغی و به ارسال پیام‌های تبریک در فضای جازی بسنده شود، امیدواریم فضای مجازی در اولویت قرار گیرد آن هم بخاطر سلامتی خود و دیگران که پارسال چنین اقدامی انجام دادیم.

خطیب خاطرنشان کرد: از لحاظ شرعی و وجدان انسانی در صورتی که بدانیم ناقل ویروس هستیم، اما بی توجه به توصیه‌ها به معایده و رفت و آمد بپردازیم، گناه مرتکب شدیم. علما فتوا دادند که ناقل ویروس در صورت آگاهی یا عدم آگاهی و به واسطه رفت و آمدها، انسانی جان بدهد، فرد ناقل باید پاسخگو باشد.

سردبیر روزنامه ندای رسا با بیان اینکه سال گذشته شاهد رعایت بسیار خوب دستورالعمل‌های بهداشتی در عید فطر بودیم، گفت: مردم نیازمند موعظه و نصیحت نیستند، اما از باب یادآوری چنین مطالبی بیان می‌شود تا امیدواریم به زودی شاهد ریشه کنی ویروس منحوس کرونا باشیم.

جان عزیزان مان را با معایده به خطر نیندازیم

عبدالکاظم علی نژاد، مورخ و تاریخ نگار خوزستانی، با اشاره به اینکه معایده یکی از انواع صله رحم است، اظهارداشت: به شکرانه یک ماه بندگی و اطاعت خداوند، در پایان ماه مبارک رمضان شاهد عید فطر هستیم.

مورخ و تاریخ نگار خوزستانی با بیان اینکه طی دو سال اخیر گرفتار کرونا شدیم، عنوان داشت: گسترش ویروس کرونا سبب مرگ هزاران انسان شده است، امسال شرایط بگونه‌ای است که دیدار با عزیزان بصورت حضوری چه بسا خطراتی داشته باشد؛ از این رو به تبریک تلفنی و ارسال پیامک روی بیاوریم.

علی نژاد با اشاره به اینکه حفظ جان عزیزان در شرایط کنونی مرهون تغییر روش‌های معایده است، تصریح کرد: معایده را نمی‌توان بصورت کلی تعطیل کرد آن هم زمانی که روش‌های جایگزین دارد؛ پس معایده در فضای مجازی بهترین راهکار حفظ جان عزیزان است.

وی با بیان اینکه معایده برای ابراز محبت‌ها است، اضافه کرد: عید را تبریک می‌گوییم، اما از بازدید‌های حضوری و دورهمی‌ها خودداری کنیم و از وسایل ارتباط جمعی بهره ببریم. در شرایط کنونی می‌توان بجای معایده، از نیازمندان و فقرا دلجویی نموده و اسباب شادی شان را فراهم کنیم. /۹۴۵۴/
ارسال نظرات