۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۸۰۲۲۴
استاد جامعه المصطفی العالمیه؛

عبرت گرفتن از تاریخ مانع تکرار حوادث تلخ آن می شود

عبرت گرفتن از تاریخ مانع تکرار حوادث تلخ آن می شود
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: انسان باید از تاریخ تأثیر بپذیرد و با عبرت گرفتن از تاریخ مانع تکرار حوادث تلخ آن شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی رسانه ای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره عنکبوت با اشاره به عذاب قوم عاد که پیامبرشان حضرت هود بودند و قوم ثمود که پیامبرشان حضرت صالح بودند اظهار کرد: علت اصلی عذاب این دو قوم این بود که شیطان زشتی گناهشان را زیبا جلوه می‌داد و در حالی که می دانستند پیامبران بر حق هستند از آن‌ها تبعیت نمی کردند.

وی یکی از کارهای شیطان را تزیین کارهای زشت و گناه دانست و گفت: یکی از مهمترین عوامل گناه زیبا دیدن گناهان است به این صورت که شیطان با جعل عناوین زیبا برای کارهای زشت آنها را توجیه می کند برای مثال اسراف را سخاوت، وسواس را تمیزی، ربا و کم فروشی را زرنگی، غیبت را بحث سیاسی، دروغ را سیاست، رشوه را هدیه و جنایت را شجاعت می داند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند قارون و فرعون را نیز به خاطر گناهانشان عذاب کرد، ادامه داد: قارون پسرعموی حضرت موسی(ع) و فردی ثروتمند بود که از ثروت خود به فقرا کمک نمی کرد و به دنبال فساد در زمین بود که در زمین فرو رفت و فرعون و هامان نیز مشرک بودند و در زمین استکبار می ورزیدند که در آب غرق شدند.

وی با بیان اینکه خداوند می فرماید ما این اقوام را با گناهشان گرفتیم و نابودشان کردیم، گفت: برخی با سنگ، بعضی با صاعقه، بعضی با فرو رفتن در زمین و بعضی هم در آب غرق شدند و خداوند می فرماید که گمان نکنید که ما به اینها ظلم کردیم بلکه خودشان به خود ظلم کردند و بر اثر گناه خودشان نابود شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر اینکه هر کسی بر اساس ظلمی که می کند چه در دنیا و چه در آخرت عقاب می شود، افزود: کسانی که با عذاب الهی مخالف هستند تفکر دینی ندارند و این تفکر تفکر مُرجئه بود که امام صادق علیه السلام آنها را لعنت کردند؛ گاهی ائمه(ع) صریحا به برخی از گناهکاران می گفتند که توبه تو قبول نیست و اگر کسی خدا را جوری معرفی کند که هر کسی هر گناهی کرد بخشیده می شود، خدا و دین خدا را به استهزاء و تمسخر گرفته است.

وی با اشاره به تاریخی بودن نصف آیات قرآن تاریخ را مایه عبرت دانست و گفت: اسامی بسیاری از سوره ها مانند کهف، احقاف، یوسف، ابراهیم، فیل و … از تاریخ گرفته شده و نشان دهنده اهمیت تاریخ است بنابراین باید تاریخ را زیاد مطالعه کرد و از آن عبرت گرفت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه رخدادهای تاریخ به هم شباهت دارد و تکرار می شود، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۶۹ نهج البلاغه فرمودند از گذشته دنیا عبرت بگیر زیرا بعضی از اتفاقات دنیا شبیه هم است و تاریخ تکرار می شود و در جای دیگر به امام حسن علیه السلام فرمودند من عمر طولانی نداشتم ولی تاریخ اقوام گذشته را مطالعه کردم و یکی از آنها شدم.

وی با بیان اینکه امروز هم جریان قوم عاد و ثمود در جامعه ما وجود دارد، ابراز کرد: شیطان بسیاری از گناهان را برای ما زیبا جلوه می دهد بنابراین انسان باید از تاریخ تأثیر بپذیرد و با عبرت گرفتن از تاریخ مانع تکرار حوادث تلخ آن شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در روایات آمده است که عبرت از تاریخ انسان را رشد می دهد و لغزش های انسان را کم می کند.

ارسال نظرات