۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۸۰۳۵۰

آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی

آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی
سید محمدعلی علوی گرگانی، در خرداد سال ۱۳۱۸ش در نجف دیده به جهان گشود. پدرش سید سجاد از عالمان و فقهای گرگان بود.

زندگی و تحصیل

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سید محمدعلی علوی گرگانی، در خرداد سال ۱۳۱۸ش در نجف دیده به جهان گشود. پدرش سید سجاد از عالمان و فقهای گرگان بود. محمدعلی در هفت سالگی به همراه پدرش راهی ایران شد.

ایشان نزد پدرش ادبیات عرب را آموخت. در ۱۶ سالگی عازم سفر عتبات و حج شد و در بازگشت از حج قصد ماندن در نجف را داشت؛ اما به توصیه آیت الله حکیم به قم بازگشت.

اساتید

وی درس‌های سطح را در طی چهار سال نزد افرادی چون مجاهدی تبریزی، سلطانی طباطبایی و ستوده اراکی فراگرفت. او به مدت سه سال در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی و هشت سال در درس خارج اصول فقه امام خمینی و ۱۵ سال در درس فقه مرتضی حائری یزدی شرکت کرد. وی به مدت هفت سال در ایام تابستان به نجف می‌رفت و در درس عالمان حوزه علمیه نجف همچون آیت الله خویی و میرزا باقر زنجانی حاضر می شد. آیت‌الله گلپایگانی، عباسعلی شاهرودی و محمدعلی اراکی از دیگر اساتید وی بودند.

تدریس

علوی گرگانی تدریس علوم دینی را با کتاب‌های ادبیات عرب آغاز کرد، پس از آن کتاب‌های معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و شرح منظومه را تدریس کرد. وی در سال ۱۴۰۵ق بنا به تقاضای تعدادی از شاگردانش، تدریس درس خارج فقه و اصول فقه را آغاز کرد.

آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی

تألیفات

آیت‌الله علوی گرگانی دارای تألیفاتی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث و رجال است. تألیفات وی توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گردآوری و منتشر شده است. برخی از این آثار عبارت است از:

توضیح المسائل (به زبان‌های فارسی و اردو)

منهج الصالحین (رساله توضیح المسائل عربی)

أجوبة المسائل یا پاسخ به جدیدترین استفتاءات (فقهی)

منهج الناسکین (مناسک حج عربی).

المناظر الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة(فقه اجتهادی)

نورالهدی (تعلیقه بر عروة الوثقی).

گلچینی از انوار اخلاقی (برگزیده درس اخلاق‌های وی)

ره‌توشه پارسیان (شرح وصیت‌های پیامبر اسلام به ابوذر غفاری)

فعالیت ها

آیت الله علوی، اقدام به ساخت مسجد، حسینیه، درمانگاه و صندوق قرض‌الحسنه در نقاط مختلف ایران کرده است. تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تأسیس و تعمیر چند مسجد در این شهر و مناطق اطراف آن، ساخت درمانگاه در روستای اَلَنْگ، ساخت حسینیه مهدی‌شهر سمنان و تأسیس صندوق قرض الحسنه هیئت فاطمیه تهران از آن جمله است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حاج مجید
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
آقای علوی بسیار متواضع و همیشه لبخند بر لب دارند.
ایشان نمونه طلاب هستند.
0
0